اهم اخبار

جشنواره غذا‌های دریایی در نمایشگاه بین المللی شیلات

بدون دیدگاه

جدیدترین دستاورد‌های صنعت شیلات، نوآوری‌های ماهیگیری و مجموعه متنوعی از غذا‌های دریایی تا چهار روز در نمایشگاه بین المللی تهران ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، هفتمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذا‌های دریایی و صنایع وابسته از دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز شده و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه به مدت چهار روز تا پنجشنبه ۱۶ آذرماه در ۱۳۰ غرفه دائر خواهد بود و هر روز، جشنواره غذا‌های دریایی باهدف ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان برگزار خواهد شد.

برگزاری نشست با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و برپایی ۳۰ کارگاه آموزشی از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه است و پیش بینی شده است که چند تفاهمنامه همکاری نیز امضا شود.

سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات صبح امروز با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر، جزئیات این نمایشگاه را تشریح کرد.

حسین حسینی گفت: این نمایشگاه فرصتی است برای معرفی صنعت شیلات و نقش آفرینی آن در توسعه دریامحور که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و سیاست‌های کلان توسعه دریامحور نیز ابلاغ شده است. از ۱۸۲ کشوری که مشرف به دریاست lh رتبه چهلم دریا را داریم با ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل که ۴ هزار و ۱۰۰ کیلومتر سواحل در جنوب کشور است و ۸۱۰ کیلومتر سواحل جزایرمان است و ۸۹۰ کیلومتر نیز سواحل شمالی مان است. اگر قرار است که امنیت غذایی با تعریف سند امنیت غذایی مصوب شده در شورای عالی فرهنگی و ابلاغی ریاست محترم جمهور را تحقق ببخشیم و در آینده نه چندان دور که سازمان خواروبار جهانی می‌گوید باید ۱۰ میلیارد نفر را سیر کنیم با غذا و در ایران در ۱۴۲۰ صد و ده میلیون نفر را غذا بدهیم باتوجه به اقلیم و ظرفیت‌هایی که در کشورمان وجود دارد صنعت آبزیان باید نقش آفرینی بسیار خوبی در این حوزه داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: ظرفیت فعلی ما که رقم یک میلیون و ۳۵۲ تن است نشان می‌دهد که رشد مناسبی در این دو دهه اخیر داشتیم و باید بتوانیم به آن برنامه ۲ و ۶ دهم میلیون تنی ۱۰ ساله سند امنیت غذایی برسیم. در حالیکه از ۲۱۸ میلیون تن تولید آبزیان در جهان در این دو دهه صید و صیادی دو درصد هم کاهش داشته، آبزی پروری ما در این دو دهه ۲۴۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان شیلات عنوان کرد: این نمایشگاه برای افراد متخصص و سرمایه گذار تا مردم عادی برنامه دارد. برنامه‌های بسیار متنوع و عرضه آبزیان در مدل‌های مختلف و ماهیان ارزان قیمتی که قابل دسترس برای همه است. همین جا دعوت می‌کنیم از همه عزیزان که این فرصت را از دست ندهند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۳۳ شرکت و تشکل داخلی داریم و شرکت‌هایی از چین و امارات نیز غرفه دارند، ولی باتوجه به دیپلماسی غذایی و ارتباطی که با بازار کار داشتیم بازدیدکننده‌های متنوعی از شرکت‌های مختلف برای معرفی این ظرفیت داریم. سال گذشته ۱۸۱ هزار تن محصولات شیلاتی با ارزش ۶۰۵ میلیون دلار صادرات داشتیم و هدف گذاری مان ۵۰۰ هزار تن با یک و نیم میلیارد دلار در حوزه صادرات است و باید بتوانیم با آبزیان ۲۰ تا ۲۵ درصد پروتئین موردنیاز را تامین کنیم.

حسینی در پایان گفت: اتفاق بسیار خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان در حوزه خوداتکایی و افزایش بهره وری افتاده و توانسته ایم با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی‌های نوین به ویژه نانوحباب دو تا دو و نیم برابر تولید در واحد را افزایش بدهیم. این فناوری را سال گذشته به صورت پایلوت به کار گرفتیم و الان هم به این سمتیم که حتی در نهاده‌های اولیه مثل خوراک آبزیان و بچه ماهی به خوداتکایی برسیم./صداوسیما

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *