1

در بهار امسال / شاخص قیمت تولیدکننده مرغ صنعتی کشور ۳٫۶ درصد کاهش یافت

[heading]بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در بهار سال ۱۳۹۴، نزدیک ۱۰٫۵۳ درصد نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) و ۳٫۶۹ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل، (تورم نقطه به نقطه)، کاهش داشته است.[/heading]

به گزارش خبرنگار ایسنا، اکنون مدتی است که توسعه مرغداری صنعتی به منظور تولید مرغ گوشتی و تخم‌مرغ خوراکی مورد توجه قرار گرفته است.

با این وجود، مرغداری صنعتی در روند رشد و توسعه خود با مشکلات و عوامل بازدارنده‌ای مانند کمبود مواد اولیه، نوسان قیمت‌ها، بیماری‌های دام و… رو به رو شده است، که بر طرف کردن آن‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

در این راستا مرکز آمار ایران اقدام به تهیه و انتشار شاخص‌های قیمت تولید کننده محصولات مرغداری صنعتی کرده است که بیانگر تغییرات قیمت محصولات مرغداری‌های صنعتی نسبت به سال پایه است. این شاخص در ارزیابی عملکرد بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در بهار سال ۱۳۹۴، به عدد ۲۱۷٫۹۸ رسید که ۱۰٫۵۳ درصد نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) و ۳٫۶۹ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل، (تورم نقطه به نقطه)، کاهش داشت. درصد تغییر شاخص در چهار فصل منتهی به بهار ۱۳۹۴ نسبت به چهار فصل منتهی به بهار ۱۳۹۳ معادل ۲٫۲۰ درصد است.

گفتنی است این شاخص در سه گروه اصلی مرغ، تخم‌مرغ و سایر اقلام مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

در گروه مرغ:

در بهار سال ۱۳۹۴، شاخص تولید کننده به ۲۳۹٫۸۳ واحد رسیده است که در مقایسه با فصل قبل ۱۰٫۹۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. جوجه یکروزه با کاهش ۱۶٫۵۹ درصدی نسبت به فصل قبل بیش‌ترین کاهش را در گروه داشته است. شاخص مذکور در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۷٫۶۴ درصد کاهش یافت که این کاهش بیش‌تر ناشی از پائین‌ رفتن شاخص مرغ گوشتی و پولت بوده است.

در گروه تخم‌مرغ:

، در فصل بهار شاخص گروه تخم‌مرغ نسبت به فصل قبل ۱۰٫۴۹ درصد کاهش یافته است و کاهش فوق بیش‌تر ناشی از پائین رفتن شاخص تخم‌مرغ نطفه‌دار است که معادل ۱۲٫۳۵ درصد بود. همچنین در این فصل شاخص تخم‌مرغ خوراکی ۷٫۹۴ درصد نسبت به فصل قبل کاهش یافته است.

البته در مقایسه با فصل مشابه سال قبل؛ شاخص گروه تخم‌مرغ ۴٫۲۹ درصد افزایش یافته است.

همچنین گروه سایرین که شامل کود است نسبت به فصل قبل ۱٫۰۶ درصد کاهش را تجربه کرده است و البته این شاخص در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، ۴۲٫۷۱ درصد افزایش داشته است.

 

جهت عضویت در کانال اگروفودنیوز اینجا را کلیک کنید .