اهم اخبار

طلایی شدن زودهنگام خوشه های شالی در مازندران/ورود برنج نو به بازار تا ۱۰روز آینده

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

شالیزارهای مازندران با پشت سرگذاشتن نخستین دهه از ماه تیر به خاطر تابش مناسب آفتاب از بالا و جاری بودن آب پای ساقه ها، در وضعیت مناسب پر کردن دانه ها و طلایی شدن خوشه ها قرار گرفته است.

هم اکنون به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران ، محصول نیمی از شالیزارهای استان در آستانه طلایی شدن دانه و برداشت قرار گرفته است .

امسال بنا به آمارهای رسمی ۲۲۰ هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج رفت.
وضعیت مناسب جوی به لحاظ آفتابی بودن و وجود آب های سطحی ناشی از بارندگی ، سبب شده است تا امسال شالیزارهای مازندران زودتر از سال های دیگر به مرحله رسیدن محصول و برداشت قرار گیرند.
بر اساس آمار هواشناسی ،کشاورزان مازندران بهار امسال را با افزایش ۲۰۰ درصدی بارندگی نسبت به بهار سال قبل پشت سر گذاشتند و روزهای آفتابی با دمای مناسب در بهار امسال نیز به مراتب بیشتر از سال گذشته بود.

دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه ، مناسب برای رشد شالی

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : گیاه برنج با آب در پای ریشه و تابش آفتاب از بالا در شرایط مناسبی رشد و نمو پیدا می کند.
عبدالرحمان عرفانی وضعیت بارندگی و آب های سطحی رودخانه ها برای آبیاری مین های کشاورزی مازندران را در بهار امسال مطلوب ارزیابی کرد و افزود : دمای ۲۵ تا ۳۵درجه بهترین دما برای شالی است.
وی بر لزوم آبیاری تناوبی گیاه برنج تاکید کرد و در عین حال اظهار داشت : مهم ترین زمان آبیاری شالیزار ها زمان خوشه دهی و پر شدن دانه شالی است که باید زمین غرقاب باشد.
او توضیح داد : بررسی ها نشان می دهد کشاورزانی که مدیریت آب را به درستی در اختیار می گیرند ، با اجرای آبیاری تناوبی می توانند مقدار محصول را ۱۵تا ۲۰ درصد افزایش دهند.
معاون موسسه تحقیقات برنج کشور شب های خنک و روزهای گرم را مناسب ترین شرایط آب و هوایی برای خوشه بستن شالی دانست و بیان داشت : در این شرایط آب و هوایی کیفیت محصول نیز بالا می رود.

ورود برنج نو به بازار مازندران تا ۱۰ روز آینده

در همین حال معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران هم از ورود برنج جدید استان به بازار تا ۱۰ روز آینده خبر داد.
عزیزالله شهیدی فر به خبرنگار ایرنا گفت : مراسم رسمی برداشت نخستین خوشه های شالی از نوع طارم محلی هفته آینده برگزار می شود.
وی با مطلوب توصیف کردن وضعیت دانسته بستن و خوشه دهی شالی ، افزود : امسال نه تنها نشای شالی حدود ۲۰ روز زودتر از سال قبل در مازندران انجام شد ، بلکه کشاورزان شاهد آب و هوای آفتابی توام با بارندگی های بموقع و مناسب هم بودند.
او با اشاره به اینکه امسال حدود ۲۲۰ هزار هکتار از زمین های مازندران نشا کاری برنج شده است، ادامه داد : در حال حاضر محصول ۱۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای حوزه آبریز ‘ هراز ‘ واقع در مناطق مرکزی مازندران در مرحله پایانی خوشه بستن و درو قرار گرفته است.
شهیدی فر پیش بینی کرده است که امسال حدود ۱۵درصد بیشتر از سال قبل شالی در مازندران تولید شود.
دوره کاشت ، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشاء بسته به شرایط جوی ۷۵ تا ۹۰ روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشاء تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند.
مازندران با تولید سالانه ۹۵۰ هزار تن برنج سفید ،۴۴درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *