اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی: بقای کشاورزی با نرخ بالای سود بانکی ممکن نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشهد- معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی در هیچ جای دنیا با نرخ سودهای بانکی ۱۶، ۱۸ یا ۲۰ درصد دوام نمی آورد زیرا تولیدکننده برای بازپرداخت این تسهیلات باید حداقل در سال ۱۰ تا ۱۵ درصد اضافه درآمد داشته باشد.

به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز دوشنبه در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: افرادی که از دریافت تسهیلات بانکی با سودهای بالا حمایت می‎کنند، باید در سال‏های آینده منتظر ورشکستگی تولیدکنندگان باشند.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخش کشاورزی در کشور دارای چندین مشکل از جمله بهره وری پایین، وضعیت بحرانی آب و کسب ارزش ناچیز است.
وی تصریح کرد: برخی عنوان می کنند که مشکل کم آبی کشور تنها به حوزه کشاورزی باز می گردد البته نباید گفت که سهم آب مصرفی بخش کشاورزی معقول و منطقی است اما این مسأله نوعی فرافکنی از طرف افرادی است که آب را به این روز انداخته‎اند.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی به ازای هر متر مکعب آب ۲۵ سنت درآمد حاصل می شود و در شرایط ایده آل ۸۵۰گرم گندم تولید می شود.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: این آمار و ارقام در شرایط فعلی رضایت بخش نیست و سرمایه ای که باید از این بازار به دست بیاید مناسب نیست.
کشاورز تصریح کرد: در بخش کشاورزی دچار مشکلاتی از جمله منابع مالی، نیروی انسانی و فناوری نیز هستیم و حوزه کشاورزی در این سه حوزه رنج می برد.
وی با اشاره به اینکه دنیا برای مشکلاتی که امروز در کشور ما وجود دارد راه حل ارائه داده، ادامه داد: خراسان رضوی نیز در شرایط بحرانی آب قرار دارد و با توجه به این شرایط باید عملکرد این استان را بررسی کرد.
معاون وزیرت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید با حرکت بر اساس علم روز دنیا، از کاشت محصولات بی ارزش جلوگیری کرد و در همین خصوص غیر از جو، گندم و سیب زمینی نباید محصول دیگری به صورت بذر کاشته شود بلکه باید بوته آماده انتقال به زمین را کشت کنیم زیرا با این روش حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه‎جویی می‎شود و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بهره‏وری افزایش می‎یابد.
وی یادآور شد: سرمایه ‏گذاری در بخش کشاورزی کشور غیر از مقاطعی در دهه ۵۰ شمسی، بیش از ۵٫۵ درصد نبوده است و این انباشت فقدان سرمایه به تولیدکنندگان این بخش فشار می‏ آورد.
وی با تاکید بر ضرورت کنار گذاشتن تمام نسخه‏های قبلی بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: باید محصولاتی را که تولید آن‏ها به آب بیشتری نیاز دارد، وارد کردده و در مقابل محصولاتی را صادر کنیم که تولید آن‏ها به آب کمتری نیاز دارد.
استان خراسان رضوی افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع عرصه باغی و زراعی دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *