اهم اخبار

بررسی سند راهبردی لبنیات و شیرینی و شکلات در جلسه کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران

بدون دیدگاه

هفتمین جلسه مشترک کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران با حضور اعضا برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، هفتمین جلسه ماهیانه کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران با دستور جلسه بررسی راهبردی صنعت لبنیات و شیرینی و شکلات و با حضور اعضای کمیسیون برگزار گردید.

ابوالحسن خلیلی رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در این جلسه گفت: وزارت صمت سندهای راهبردی صنایع را تدوین نموده است و لبنیات و شیرینی و شکلات از جمله صنایعی هستند که در این سند مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

خلیلی موضوع سلامت را یکی از مسایل مهم در صنایع غذایی نام برد و افزود: از لحاظ قوانین موجود در تولید و فرآوری و امینت غذایی لازم است وزارت بهداشت نیز به عنوان متولی بخش سلامت نظرات خود را برای جامع تر شدن این سند ارائه دهد.

در ابتدای این جلسه دکتر حسن اعرابی اردهالی رییس گروه کسب و کار و سرمایه انسانی دفتر صنایع غذا و دارو وزارت صمت با ارائه گزارشی در خصوص صنعت لبنیات گفت: میزان مصرف سرانه لبنیات در هر کشور، نشانه ای از پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه و سلامت افراد دارد و صنایع غذایی از لحاط ارزآوری، اشتغال، تولید و امنیت غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و صنایع لبنی یکی از بخش های مهم این صنعت می‌باشد.

وی بیان کرد: سرانه مصرف لبنیات در کشور ۷۰کیلوگرم در سال است که باید با برنامه ریزی افزایش یافته و به میزان متوسط جهانی ۱۶۵کیلوگرم برسد.

اردهالی عنوان کرد: مصرف فرآورده‌های لبنی به لحاظ دارا بودن مواد مغذی برای هر سنی مفید بوده و به اقتصاد و سلامت کشور نیز کمک می‌کند.

اردهالی گفت: ظرفیت اسمی بهره‌برداری صنعت لبنیات حدود ۱۳میلیون است ، در سال گذشته ۶٫۸ میلیون تن فرآورده های لبنی تویلد شده است و امید داریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید به ۷٫۳ میلیون تن در سال جاری افزایش یابد.

وی افزود: متغیر کلان اقتصادی و تحولات سیاسی شوک‌های محیطی در صنایع غذایی هستند و مبادلات تجاری و بدتر شدن مولفه‌های کسب و کار به افزایش هزینه تولید می‌انجامد.

افزایش مواد اولیه و نهاده دامی باعث کاهش مصرف لبنیات و منجر به تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده کم می‌شود.

اردهالی افزایش مصرف سرانه لبنیات کشور در راستای بهبود سلامت جامعه، رشد تولید با استفاده از ظرفیت خالی صنایع لبنی کشور، رشد صادرات محصولات لبنی با ارزش افزوده بالا، ارتقای رقابت پذیری، رفع وابستگی، افزایش ضریب خودکفایی ارزی، اشتغال زایی و توسعه صنعت را چشم‌انداز این صنعت معرفی نمود.

امکان سرمایه‌گذاری جدید در صنعت لبنیات وجود ندارد

میراسلام تیموری رئیس انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: سیاست‌گذاری در زنجیره ارزش و حلقه‌های پسین و پیشین صنایع لبنی باید انجام شود.

وی بیان کرد: با توجه به قانون انتزاع و سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی در صنعت لبنیات، سند راهبردی حتما باید با همکاری وزارت جهاد و وزارت بهداشت شکل بگیرد.

تیموری گفت: قیمت گذاری دستوری و تولید دستوری از دیگر چالش‌های صنعت لبنیات است که در سند راهبردی صنعت به آن پرداخته نشده است.

رئیس انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی عنوان کرد: بخشی از نهاده دامی در صنعت دامپروری به عنوان حلقه پسین صنعت لبنیات با ارز ترجیحی وارد می‌شود و اگر نقش ارز در سند راهبردی بررسی نشود اثرات منفی خود را در صادرات، تولید و مصرف داخلی نیر نمایان خواهد کرد.

وی گفت: پیش از این واردکننده شیرخشک بودیم ولی اکنون بخشی از تولید و صادرات کارخانجات را شیرخشک تشکیل داده است که از لحاظ حجم و سیاستگذاری حائز اهمیت است.

تیموری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد: در حال حاضر امکان سرمایه گذاری جدید در صنعت وجود ندارد و از سال ۹۸ تا کنون نیز سرمایه گذاری جدید صورت نگرفته است که افزایش سطح تکنولوژی نیز با وجود حاشیه سود کم برای صنعت لبنیات امکان پذیر نیست.

تیموری تعدد سامانه را از دیگر مشکلات تولید نام برد و گفت: قطعی پیاپی، به روز نبودن و عدم دسترسی تولیدکنندگان به برخی سامانه‌ها تولید را مختل نموده است.


در بخش دوم این نشست و با ارایه گزارشی در خصوص صنعت شیرینی و شکلات، حسن اعرابی اردهالی در خصوص این صنعت گفت: صنعت شیرینی و شکلات و تنقلات در حال حاضر پس از صنایع لبنی در رتبه دوم صادرات صنایع غذایی قرار داشته و توسعه این صنعت می‌تواند در ارتقاء رتبه صادراتی و همچنین ارزآوری صنایع نقش تأثیرگذاری داشته باشد. صنعت شیرینی و شکلات در زمره صنایع با قدرت ارزآوری بالا در صنعت و صنایع غذایی به شمار می‌رود و همزمان قادر است هر سه هدف تولید صنعتی، اشتغال زایی و ارزآوری بالا را در کشور تأمین نماید. به لحاظ توان خلق ارزش افزوده از ۳۴٫۴ درصد (متوسط دهه ۱۳۸۰) به ۳۸٫۹ (متوسط دهه ۱۳۹۰) درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه ۵٫۵ میلیون تن ظرفیت و پتانسیل اصلی صنعت شیرینی و شکلات است، افزود: کیفیت مطلوب و حلال بودن محصولات شیرینی و شکلات و تنقلات ایران، دسترسی و سهم صادرات بالا در بازارکشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، گرایش ذائقه کشورهای همسایه به محصولات تولیدی ایران، ارز آوری بالا و تولید متنوع فرآورده ها با محوریت صادرات، وجود نشان های تجاری معتبر در کشور که در بازارهای منطقه ای نیز شناخته شده اند، تعداد بالای شاغلین مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با صنعت شیرینی و شکلات و تنقلات نسبت به سایر صنایع غذای، رونق سایر صنایع کشور ازجمله صنایع تولید قند و شکر، آرد، روغن، افزودنی ها، چاپ و بسته بندی و ساخت ماشین آلات مرتبط از دیگر مزایای این صنعت است.

با بسترسازی مناسب امکان افزایش صادرات شکلات وجود دارد

جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات نیز تدوین سند راهبردی توسط وزارت صمت را با وجود کاستی‌ها امری مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید با مشورت با بخش خصوصی ایرادات آن برطرف شده تا به سندی معتبر تبدیل شود.

مغازه‌ای بیان کرد: تراز مالی مثبت، ارزش افزوده بالا، ارزآوری چشمگیر و گردش مالی سالیانه صنعت شیرینی و شکلات را شاخص نموده است.

وی گفت: افزایش صادرات شکلات با ایجاد بستر مناسب و حمایت دولت امکان پذیر خواهد بود.

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات عنوان کرد: به جز تامین مواد اولیه و حمل و نقل و … قاچاق کالا و قیمت‌گذاری دستوری از چالش‌های بزرگ صنعت شیرینی و شکلات است.

مغازه‌ای تامین سرمایه در گردش را از دیگر چالش‌های صنعت دانست و افزود: به جز افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه چون روغن، شکر، شیرخشک، گندم و آرد، انحصار آنها به دست دولت، صنعت را با بحران تامین مواد اولیه مواجه کرده است که تعطیلی واحدهای کوچک را در پی داشته است.

وی گفت: با بررسی کل زنجیره تولید شیرینی و شکلات، افراد شاغل در این صنعت بیش از ۱۰۰هزار نفر تخمین زده می‌شود.

مغازه‌ای با بیان اینکه طی ده سال اخیر بسته بندی محصولات در داخل کشور انجام می‌شود اظهار کرد: طرح غنی سازی شکلات نیز طی سال‌های اخیر انجام شده است و دریافت نشان حلال از وزارت بهداشت برای صنعت به سختی پیش می‌رود.

بررسی موانع تولید و صادرات با مشورت بخش خصوصی

محمدرضا مرتضوی عضو کمیسیون صنایع غذایی و رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور نیز در بخش دیگری از جلسه گفت: داشتن برنامه راهبردی در صنعت موثر است و با رفع موانع، افزایش ده درصدی تولید امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تامین مواد اولیه و نرخ ارز از چالش‌های تولید است افزود: با تشکیل جلسات با تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط، موانع تولید و صادرات بررسی و برداشته شود.

مرتضوی گفت: عدم دخالت دولت در امور تولید و واقعی شدن قیمت‌ها و فاکتورهای اقتصادی به بخش خصوصی کمک می‌کند تا در پیشبرد اهداف سند راهبردی تاثیرگذار باشد.

در تمام ارکان تولید با چالش مواجه هستیم

مسعود بختیاری عضو کمیسیون صنایع غذایی و رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز در این جلسه برنامه توسعه راهبردی را علی رغم نقاط ضعف اقدام ارزشمند دانست و گفت: باید از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی برای اثربخشی کارایی اسناد استفاده کرد.

بختیاری عدم ثبت سفارش و تخصیص ارز از مشکلات صنعت کنسرو دانست و افزود: تعیین شعار سال به منظور تلنگری به دولت برای حفظ تولید توسط بخش خصوصی است وگرنه با چالش‌های موجود رشد و جهش تولید امکان نمی‌افتد.

وی عنوان کرد: تامین مواد اولیه، تامین سرمایه در گردش و منابع مالی، تامین نیروی انسانی و بازار و عرضه فروش از ارکان تولید است که در همگی آنها دچار چالش هستیم.

در انتهای جلسه نیز ابوالحسن خلیلی ضمن تشکر از فعالین اقتصادی برای حضور و مشارکت مستمر در جلسات کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران از سمت خود کناره گیری کرد.

سرویس خبری: صنعت غذا


خبر مرتبط: خلیلی از کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی رفت


بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *