اهم اخبار

یادداشت/چرا صنایع نیاز به نشریه دارند؟ به قلم مرتضی سلطانی، بنیانگذارگروه صنعتی و پژوهشی زر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امروزه چه به شکل سنتی و چاپی و چه به شکل الکترونیک و بر بستر اینترنت نشریات مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، صنعت و تولید و ….. چاپ و منتشر می شوند. البته با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وتوسعه دسترسی به فضای مجازی بخش قابل توجهی از  انتشار مجلات به صورت الکترونیکی شدن رفته است به گونه ای که دسترسی عموم مردم به نشریات اینترنتی بیش از پیش شده و مخاطبان بسیاری از مقالات و اخبار را از طریق این نشریات پیگیری می کنند.

هر کدام از نشریات اعم از روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و … با توجه به ماهیت نشریه و حوزه ای که در آن فعالیت می کنند رسالت و وظیفه مخصوص به خود را دارند. برای نمونه رسالت نشریات علمی این است که علم بشر را از منظر رویکردهای مختلف در شناخت پدیده های این جهان گردآوری می کنند و پس از این که اعتبار روش ها و فنون کسب دانش را تایید کرده و از آن اطمینان حاصل کردند آن یافته ها را در قالب مقالات علمی در نشریات منتشر کنند.

نشریات حوزه تولید و صنعت هم رسالت و نقش مهمی در موضوع مهم تولید و رونق محصولات صنعتی در کشور ایفا می کنند. حوزه تولید و صنعت خود به شاخه ها و کسب و کارهای مختلفی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی، خودروسازی، صنایع فلزی، صنایع دارویی و ….. تقسیم می شود. این گونه نشریات می توانند نقش و عملکرد مطلوبی در حمایت از تولید و صنعت داشته باشند زیرا با ایجاد ارتباط بین بخش های یک صنعت و تولید محصول خاص می توانند زمینه رشد و توسعه آن صنعت را فراهم آورند. این گونه نشریات می توانند دستاوردها و پیشرفت های فعالان صنایع مختلف تولیدی را به آگاهی عموم برسانند و از این نظر نوعی حمایت معنوی از فعالان این حوزه هم محسوب می شود. این نشریات خدمات متنوعی را در حوزه صنعت و تولید در حمایت از تولید ملی انجام می دهند. اطلاع رسانی به عموم مردم درمورد برگزاری نمایشگاه ها و همایش های مختلفی که در حوزه تولید و صنعت انجام می شود، ارسال پیامک و خبرنامه های الکترونیکی به فعالان صنایع و تولیدات مختلف، درج و به اشتراک گذاری بنر و پوستر تبلیغاتی و لینک دهی شرکت ها و کسب و کارهای عضو و ….. از جمله این خدمات و اموری است که نشریات حوزه تولید و صنعت در جهت حمایت از تولید و صنعت رسالت خویش را به انجام می رسانند.

اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم حمایت از تولید و صنعت داخلی، بدون حمایت از کارآفرینان و صاحبان کسب و کارها امکان پذیر نخواهد بود. هنر و نبوغ کارآفرینان و صاحبان صنایع مختلف هنگامی می تواند تحقق یابد که اندیشه ها و ایده های آن ها در واقعیت عملی شود و این امر مهم را نشریات حوزه صنعت و تولید می تواند در به وقوع پیوستن آن کمک شایانی کند. نشریات مختلف حوزه تولید و صنعت می توانند خواسته ها و نیازهای قشر کارآفرین و تولید کننده را بهتر اطلاع رسانی کنند. از نزدیک با مشاغل و صنایع مختلف ارتباط برقرار کنند و مشکلات چالش ها را بهتر تشخیص دهند و خود نیز با تحلیل و تفسیرهای منطقی و علمی به ارائه راه کار به منظور برون رفت از چالش ها و حل مسائل کمک کنند.

همین که پای صحبت های کارآفرینان بنشینیم و از دغدغه های آن ها آگاه شویم و پیشنهادات و راه کارهای آن ها را بشنویم و برای عملی کردن آن ها بکوشیم، کاری است که نشریات حوزه صنعت و تولید می توانند آن را به خوبی انجام دهند. این نشریات به نوعی می توانند به عنوان حلقه واصل و میانجی کارآفرینان و تولیدکنندگان با عموم مردم و نیز مسئولان و دولت عمل کنند.

بدون تردید رونق گرفتن تولید ملی کاری است که همیاری و مشارکت تمام بخش های جامعه از جمله دولت، کارآفرینان و تولید کنندگان و نیز عموم مردم را می طلبد و نشریات حوزه تولید و صنعت می توانند به زمینه سازی برای همکاری بخش های یاد شده بپردازند. از آن جایی که عموم مردم می توانند به نشریات حوزه تولید و صنعت دسترسی داشته باشند، این نشریات و به طور کلی رسانه ها بهترین ابزار برای این کار تلقی می شوند. نشریات می توانند نقش فراخوان برای همکاری عموم مردم و بخش دولتی با کارآفرینان را بهتر ایفا کنند.

رسالت نشریات در موضوع مهم سرمایه گذاری و جذب سرمایه ها هم قابل توجه است. باید پذیرفت که برای رونق بخش تولید و صنعت نیازمند سرمایه های مادی و مالی هستیم و با وجود سرمایه گذاری می توان چرخ های صنعت و تولید را چرخاند. نشریات این حوزه می توانند ضمن آگاهی رسانی به عموم مردم و به خصوص سرمایه گذاران از زمینه های مناسب تولید و صنعت، نقش بارزی در جذب سرمایه ها برای رونق بخش های مختلف صنعتی و تولیدی ایفا کنند زیرا زمینه های متعددی برای فعالیت صنعتی و تولیدی وجود دارد که آینده پررونقی را می توان برای آن ها تصور کرد و نشریات می توانند در جهت آگاهی بخشی، این موضوع را بهتر به مرحله اجرا درآورند.

در پایان باید گفت هر چه بیشتر نشریات حوزه تولید و صنعت به سمت مباحث کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای تولیدی گام بردارند می توان چشم اندازی را تصور کرد که کارآفرینی به عنوان حوزه مهم اشتغال و کسب درآمد در جامعه نهادینه شود و از سوی دیگر موانع و چالش های این حوزه بیش از پیش رفع شده و مسیر کارآفرینی هموارتر شود.

مرتضی سلطانی

بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر

منبع: ماهنامه همگام با صنعت

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *