اهم اخبار

آخرین جزئیات سطح زیر کشت گندم؛ کشت گندم در استان‌های دیم اقلیم سرد رو به پایان است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح گندم گفت: بنابر آخرین آمار ۳۲۲ هزار هکتار گندم آبی و یک میلیون و ۸۵۴ هزار هکتار گندم دیم کشت شده است.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت سطح زیرکشت گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای مهر تاکنون از برنامه ۲ میلیون هکتار کشت گندم آبی، ۳۲۲ هزار هکتار و از ۴ میلیون هکتار گندم دیم یک میلیون و ۸۵۴ هزار هکتار کشت شده است.

او افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار هکتار گندم کشت شده که با این وجود ۳۶ درصد برنامه کشت محقق شده است.

اسفندیاری پور درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید بیان کرد: از اول سال زراعی تا ۲۹ مهر ارتفاع بارش کشور ۴.۶ میلی متر بوده، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۶.۹ میلی متر و در بلندمدت ۶.۱ میلی متر بوده که با این وجود ۲۴.۵ میلی متر نسبت به دوره بلندمدت و ۳۳ میلی متر نسبت به سال قبل کمبود بارش داشته‌ایم.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه کشت در استان‌های دیم اقلیم سرد در مراحل پایانی قرار دارد، بیان کرد: کردستان با ۵۳۰ هزار هکتار، آذربایجان شرقی با ۳۰۰ هزار هکتار، همدان با ۲۶۰ هزار هکتار، کرمانشاه با ۱۴۷ هزار هکتار و زنجان با ۲۴۵ هزار هکتار بیشترین سطح زیر کشت گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از دهه اول آبان استان‌های اقلیم سرد و معتدل و از نیمه دوم آبان استان‌های گرم و خشک و نوار ساحلی خزر کشت گندم را آغاز می‌کنند.

افزایش ۲۲ درصدی تولید بذر گواهی شده

او درباره آخرین وضعیت تامین و تدارک کود و بذر گفت: شرکت خدمات حمایتی مشغول تامین و تدارک کود به استان‌هاست و از لحاظ تامین بذر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۲۲ درصدی به ۳۸۰ هزار تن رسیده است.

اسفندیاری پور با بیان اینکه سال گذشته ۳۱۰ هزار تن بذر مصرف شد، گفت: امسال پیش بینی می‌شود که ۹۵ درصد بذر تولیدی توزیع و مصرف شود.

مجری طرح گندم با بیان اینکه سطح زیر کشت فعلی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل تا حدودی به هم نزدیک است، گفت: با توجه به شرایط مشاعد بارندگی در سال زراعی گذشته، کشت آبی زودتر آغاز شد و امسال به سبب نبود بارندگی در اقلیم سرد کشت آبی جدی آغاز نشده است.

او در پایان در توصیه‌ای به کشاورزان‌گفت: کشاورزانی که از بذور خود استفاده می‌کنند، قبل از مصرف نسبت به بوجاری و ضدعفونی آن‌ها اقدام کنند.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *