اهم اخبار

ارز آوری شکلات برای ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
طی سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین صنایع غذایی که از سوی تولیدکنندگان مورد توجه ویژه قرار گرفته و رشد و رونق قابل توجهی را شاهد …

به گزارش اگروفودنیوز،روزنامه آرمان نوشت : طی سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین صنایع غذایی که از سوی تولیدکنندگان مورد توجه ویژه قرار گرفته و رشد و رونق قابل توجهی را شاهد بوده، صنعت شیرینی و شکلات است. این صنعت هم در عرصه داخلی موفق شده است بخش بزرگی از نیاز بازار را تامین و با نمونه‌های مشابه خارجی به رقابت بپردازد و هم در صحنه بین‌المللی جایگاهی را به خود اختصاص داده و توانسته است با محصولات متعدد و متنوع، خود را در کنار رقبای بزرگ خارجی در بازارهای بین‌المللی مطرح کند. با این حال به‌نظر می‌رسد همچنان ظرفیت‌های روزافزونی به‌منظور گسترش بازارهای بین‌المللی و صادرات در این صنعت وجود دارد که می‌تواند به افزایش سطح تولید، بهبود وضعیت اشتغال، ورود ارز به کشور و توسعه صادرات غیرنفتی بینجامد.

صنعت شیرینی و شکلات یکی از صنایع فعال در ایران است که به‌تازگی توانسته جایگاه خوبی در بازارهای جهانی پیدا کند به گونه‌‌ای که صادرات قابل‌ توجهی به کشورهای اروپایی و آمریکا داشته است. صنعت شیرینی و شکلات در ایران قدمت چندصد‌ساله دارد و حمایت از این صنعت می‌تواند اثر مثبتی در افزایش صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور داشته باشد. دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات در شهریور سال گذشته با تاکید بر اینکه ایران ظرفیت تولید سالانه دو‌میلیون و ۵۰۰هزارتن انواع شیرینی و شکلات صنعتی را دارد، گفت: سال ۹۵ این صنعت یک‌میلیون و ۶۰۰هزارتن ظرفیت تولید داشت که ۹۰۰هزارتن کمتر از ظرفیت واقعی آن است. جمشید مغازه‌ای افزود: رکود تولید و قاچاق شیرینی و شکلات علت اصلی پایین‌بودن ظرفیت اصلی این صنعت است. او سرانه مصرف شیرینی و شکلات صنعتی ایران را ۴۰‌درصد کمتر از سرانه مصرف دیگر کشورها دانست و اظهار داشت: اکنون سرانه مصرف داخلی انواع شیرینی، شکلات، تافی و کارامل بین ۲۰ تا ۲۱ کیلوگرم است.

صادرات شیرینی و شکلات به کشورهای هدف

ساماندهی واردات و صادرات به‌ویژه در زمینه محصولات غذایی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد. براساس آمارهای ارائه‌شده، در هشت‌ماهه سال ۹۶ نزدیک به ۳۱۴‌هزارتن محصول در گروه شیرینی و شکلات به ارزش حدود ۴۴۰‌میلیون دلار صادر شده است که عراق، افغانستان، پاکستان، ساحل عاج و آذربایجان عمده‌ترین خریداران این محصولات بوده‌اند. دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات از صادرات نزدیک ۲۵۰هزارتن انواع شیرینی و شکلات در سال ۹۵ خبر داد و گفت: این میزان صادرات به ارزش ۶۰۰‌میلیون دلار به کشورهای هدف انجام شده است. او میزان شیرینی و شکلات وارداتی به کشور را ۱۳۱‌هزارتن طی سال ۹۵ عنوان کرد و افزود: میزان واردات این محصولات به‌طور تقریبی نیمی از میزان صادرات است. مغازه‌ای با بیان اینکه به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته موفقیتی در بازار روسیه به‌دست نیاوردیم، اضافه کرد: مقدمات کار برای صادرات شیرینی و شکلات به قطر در حال انجام است تا سهمی در بازار این کشور داشته باشیم. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز دی ۹۶ درباره آخرین وضع تراز تجاری صنایع غذایی ایران اعلام کرد: صادرات صنایع تبدیلی غذایی کشور در ۹‌ماهه سال گذشته به یک‌میلیون و ۳۷۰ هزارتن رسید که ارزش آن حدود دو‌میلیارد و ۷۵‌میلیون دلار برآورد می‌شود. به‌گفته کاوه زرگران، محصولات گروه شیرینی و شکلات با صادراتی در حدود ۴۱۴‌میلیون دلار در گروه های صادراتی محصولات صنایع غذایی قرار دارد. محصول شکلات نیز با کسب بالاترین ارزش صدور در ۹‌ماهه ۹۶ به رکورد ۱۸۸‌میلیون دلار دست یافت.

رقابت با بازارهای جهانی

در کشورهای مختلف برندهای بنام و بزرگی از شکلات وجود دارند که بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای را برای خود ایجاد کرده‌اند. در همین رابطه مدیر فروش یک شرکت شکلات و شیرینی‌سازی گفته است: وقتی شکلات ایرانی به استرالیا و اتحادیه اروپا صادر می‌شود، یعنی این صنعت مزیت‌های رقابتی لازم را برای حضور در بازارهای جهانی دارد. به گزارش ایرنا، کاظم غفارزاده افزود: صنعت شیرینی و شکلات ایران ظرفیت رقابت با برندهای برتر جهان را دارد. او با اشاره به تولید روزانه بیش از ۲۵۰تن از این محصولات ادامه داد: تنها نیاز این صنعت حمایت دولت است. این فعال اقتصادی توضیح داد: ما در واحدهای تولیدی خود ۴۵۰۰ نفر کارمند داریم و با حمایت دولتی می‌توانیم شمار کارمندان خود را به هفت‌هزار نفر برسانیم. به‌گفته این تولیدکننده، شیرینی و شکلات ایران در منطقه بازار خوبی به دست آورده است و از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت با دیگران را دارد. غفارزاده تنها مشکل کنونی این صنعت را سختی انتقال پول و در نتیجه حضور واسطه‌ها و صراف‌ها برای تسهیل این امر دانست.

قاچاق، مهم‌ترین معضل صنعت شیرینی و شکلات

ورود کالاهای قاچاق مشکلات زیادی برای این صنعت به ‌وجود آورده به‌گونه‌ای که مشکلاتی برای برندهای موفق و بزرگ در این عرصه ایجاد شده است. دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات، واردات غیررسمی و قاچاق را مهم‌ترین معضل این صنعت عنوان کرد و افزود: واردات غیررسمی و قاچاق تاثیر بسیار زیادی بر صنعت شیرینی و شکلات گذاشته است و پیگیری این موضوع از دولت در دستورکار انجمن و صنعتگران قرار دارد و جلسات متعددی نیز برگزار شده تا مانع از قاچاق بی‌رویه محصولات شیرینی و شکلات شویم تا هم حمایتی از کالای ایرانی انجام شود و هم با کیفیت مناسب به‌دست مصرف‌کننده برسد. مغازه‌ای بیشترین قاچاق را در زمینه آدامس عنوان کرد و گفت: در زمینه آدامس بالاترین میزان قاچاق کالا وجود دارد که سالانه حدود‌هزار تا‌ هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان قاچاق انجام می‌شود. او یکی دیگر از مشکلات این صنعت را بحث مالیات بر ارزش‌افزوده دانست و گفت: یکی دیگر از مسائل و مشکلات مهم این صنعت، بحث مالیات بر ارزش افزوده است. اکنون برخی ازکالاها از هشت‌درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند که بیشتر نیز مواد اولیه صنعت شیرینی و شکلات هستند، اما زمانی که این مواد فراوری و تبدیل به کیک و شیرینی می‌شود، ارزش افزوده آن گرفته می‌شود که رقم بسیار بزرگی است. بر این اساس درخواست از وزارت امور اقتصاد و دارایی این است که معافیت در صنایع تبدیلی لحاظ شود. مغازه ای معضل دیگر در زمینه مالیات بر ارزش افزوده را مربوط به مساله صادرات دانست و افزود: در زمینه صادرات براساس قانون هشت‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده باید برگشت بخورد که ظرف گذشت ۱۵ روز از ارائه مجوز صادرات باید مالیات برگشت داده شود که متاسفانه با وجود اینکه رقم چندین‌میلیاردی را شامل می‌شود، از سال ۸۷ پرداختی انجام شده است.

صادرات کمتر از انتظار

رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات با اشاره به اینکه صادرات در این صنف در حد انتظار نیست، به «آرمان» می گوید: دلیل این امر این است که جاده‌ای که هموار باشد برای صادرات شیرینی و شکلات وجود ندارد و تاکنون نتوانسته‌ایم صادرات قابل قبولی انجام دهیم. علی بهره‌مند با بیان اینکه صادرات شیرینی و شکلات ارزآوری بسیار بالایی برای کشور دارد، می‌افزاید: در حال حاضر این محصولات به کشورهایی مانند کانادا، استرلیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه شرقی صادر می‌شود، ولی با توجه به توانایی و ظرفیت بالای ما این میزان از صادرات در حد انتظار نیست. او تصریح می‌کند: ما از طرف سازمان توسعه صادرات پیگیر هستیم تا بتوانیم این میزان از صادرات را افزایش دهیم و توانایی خود را در این زمینه بالا ببریم و ارزآوری بیشتری را نصیب کشور خود کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *