اهم اخبار

افزایش ۴۰ هزار هکتاری کشت پاییزه چغندرقند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نیازهای تحقیقاتی برای تحقق برنامه افزایش ۴۰ هزار هکتاری کشت پاییزه چغندرقند، ظرف حداکثر هشت سال آینده تعیین می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، از وزارت جهاد کشاورزی، معاون برنامه ریزی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند ضمن بیان این مطلب افزود: در حال حاضر سطح کشت پاییزه چغندرقند حدود ۲۰ هزار هکتار است که بر اساس برنامه بلندمدت وزارتخانه این سطح قرار است حداقل به ۶۰ هزار هکتار در استان خوزستان و در دیگر مناطق مستعد برسد.

سعید صادق زاده حمایتی اظهار داشت: بیشترین تمرکز محققان این موسسه در زمینه تحقیقات بهزراعی بر روی توسعه کشت پاییزه چغندرقند در مناطق جدید است.

وی با اشاره به این که به طور سنتی، کشت پاییزه چغندرقند در مناطق خوزستان انجام می شود، گفت: براساس تحقیقات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، در استان هایی نظیر ایلام، فارس، کرمانشاه، گلستان و اردبیل مناطق مستعد برای کشت پاییزه چغندرقند وجود دارد و در حال حاضر داریم روی این مناطق تحقیق می کنیم.

صادق زاده حمایتی به تولید علوفه از طریق کشت چغندر علوفه ای نیز اشاره کرد و اذعان داشت: ما در کشور با کمبود علوفه برای خوراک دام مواجه هستیم و برنامه ما این است که از محل چغندر علوفه ای، بخشی از نیاز کشور به علوفه را برطرف کنیم.

وی افزود: در این راستا فعالیت های به‌نژادی و اصلاح رقم های جدید و همچنین کارهای به‌زراعی برای تعیین نیازهای تحقیقاتی در دستور کار موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند قرار گرفته و امیدواریم در آینده بخشی از نیازها علوفه کشور با توسعه کشت چغندر علوفه ای تامین شود.

صادق زاده حمایتی ادامه داد: ما درصدد هستیم با اصلاح رقم و تعیین نیازهای تحقیقاتی کاشت، داشت، برداشت و مصرف چغندرعلوفه ای، سطح کشت این محصول به ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار افزایش یابد.

وی از طرح مشترک با موسسه تحقیقات فنی و مهندسی و موسسه تحقیقات علوم دامی خبر داد و گفت: ما با این موسسه ها، طرح مشترک برای تولید و همچنین تدوین پروتکل تولید و مصرف چغندر علوفه ای داریم که در اختیار کشاورزان قرار خواهیم داد.

معاون برنامه ریزی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند درباره پروژه های مشترک این موسسه با سایر کشورها نیز اظهار داشت: ما با کشورهای آلمان و ایتالیا پروژه های مشترک اصلاح رقم چغندرقند داریم و امیدواریم ظرف یک یا دو سال آینده این رقم های مشترک وارد بازار شوند.

وی افزود: برخی از این رقم ها متحمل به خشکی و برخی مقاوم به بیماری هستند.

به گفته وی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند از پنج سال پیش پروژه مشترک خود را با آلمان و با ایتالیا از دو سال پیش آغاز کرده است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *