اهم اخبار

الگوی کشت با جدیت اجرا نمی‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه عملکرد تولیدکنندگان نشان می دهد الگوی کشت با جدیت اجرا نشده است،گفت:باید فرهنگ سازی های لازم در این حوزه انجام شود.

سید رضا نورانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ممنوعیت صادرات١٧ قلم کالای کشاورزی ایران به عراق، اظهارداشت: این محصولات بیشتر در خوزستان، یزد و هرمزگان تولید می شوند و اگر قرار بود صادرت آنها ممنوع شود باید عراق چهارماه قبل به تولیدکنندگان اطلاع می داد تا آنها برای تولید برنامه ریزی نمی کردند.

وی تصریح کرد: برای صادرات باید جهانی فکر کرد و نباید  به یک کشور متکی باشیم چراکه وقتی مسائل این چنینی پیش می آید دچار گرفتاری و چالش می شویم. باید بازارهای دیگری را مدنظر داشته باشیم که در چنین مواقعی تولیدکننده و صادرکننده با مشکل مواجه نشوند.

نورانی با بیان اینکه کشورهایی مانند روسیه و کشورهای اوراسیا نیز خواهان این محصولات هستند، افزود: برای صادرات به کشورهای اوراسیا و روسیه محصولات باید دارای گواهی های سلامت محور ( گلوبال گپ )باشند که تایید کند میزان سموم و کودهای شیمیایی محصولات و فلزات سنگین  در محصولات بیش از استاندارد بین المللی نیست.

وی با اشاره به اینکه هزینه دریافت این گواهینامه برای تولیدکنندگان بسیار بالا و زمان بر است، افزود:وزارت جهاد کشاورزی برای اخذ این گواهی نامه ها باید کمک های مالی و راهنمایی های لازم را به تولید کنندگان ارائه دهد. 

نورانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین برنامه الگوی کشت و ارائه آن به کشاورزان، افزود: اصلاح الگوی کشت و تدوین الگوی کشت از برنامه های اصلی وزارت جهاد بوده و تا به امروز چقدر موفق بوده متاسفانه از عملکرد تولیدکنندگان اینگونه برداشت می‌شود که طرح تا به امروز جدی انجام نشده است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: افزایش و یا کمبود برخی محصولات در سال جاری نشاندهنده آن است که طرح الگوی کشت انجام نشده است ؛ پیشنهاد می کنم وزارت جهاد کشاورزی آندسته از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی که از طرح الگوی کشت حمایت می‌کنند را از مشوق های خرید تضمینی و یا از وامهای ارزان قیمت و ……. بهره مند کند. 

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد در بحث الگوی کشت برنامه هایی دارد، گفت: اینکه این برنامه ها به کشاورزان در استانهای مختلف ارائه شده یا نه؟ اطلاعی ندارم و معتقدم که باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم انجام شود تا کشاورزان به اجرای برنامه کشت ترغیب شوند و اینگونه نباشد که برنامه ابلاغ شود اما کشاورزان آن را اجرا نکنند. 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *