اهم اخبار

بیانیه پایانی سمینار علمی آب، غذای سالم و تندرستی منتشر شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بیانیه پایانی سمینار علمی آب، غذای سالم و تندرستی بدین شرح اعلام می گردد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، جهت بهره‌برداری لازم و گسترش علمی روش‌های مختلف آموزشی و فرهنگ سازی طبخ و سرو غذای سالم در مراکز گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته و نیازهای گسترده و روزافزون مردم و گردشگران خارجی جهت دسترسی به تولید و عرضه غذای سالم همسو با نیاز جهانی است، برگزارکنندگان این سمینار خود را متعهد به پیگیری و اجرای اصول چهارگانه ذیل دانسته و آن را بعنوان بیانیه پایانی این سمینار اعلام کرده اند.

۱- اصل اول سلامت، این سلامت در نوع تفکر، نوع محصول و نوع اندیشه و نوع عملکرد مجموعه ای که در تولید و عرضه محصول غذایی است، مورد نظر است و استفاده بهینه و اصولی را تجهیزات و منابع را نیز شامل می شود. فرهنگ سازی و آموزش راهکتر اول و آخر نهادینه سازی این اصل است.
۲- اصل دوم اکولوژی است، تمام نظم این کره خاکی بر اساس سیستم اکولوژیکی که روی کره زمین حاکم است می چرخد بنابراین خیلی مهم است که فعالیت های کشاورزی و تولیدی هیچ لطمه ای به محیط زیست و منابع طبیعی نزند. همچنین در طبخ و سرو مواد غذایی اصل حفاظت از محیط زیست رعایت شود، در این خصوص اهمیت حفاظت از منابع آبی بسیار مورد تاکید است.
۳- اصل سوم مردم شناسی است، اهمیت به ذائقه مشتریان و فرهنگ غذایی مناطق مختلف، ابعاد مفهومی، انسان شناختی، قومی و فرهنگی غذا؛ بسیار ارزشمند و دارای اهمیت است. ایران زیبا دارای میراث غنی نوشیدنی و خوراکی است که می تواند در کنار جذایب تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و هنری از عناصر اصلی در برنامه ریزی و مدیریت مقاصد گردشگری کشورمان باشد.
۴- اصل چهارم احیای غذاهای فراموش شده ایرانی، احیای سنت ها و آداب و رسوم طبخ و سرو غذای ایرانی و سالم، احیای سنت پخت غذای اصیل ایرانی اعم از انواع کباب ها، آش ها، نان ها و شیرینی ها و… با توجه به اینکه فاکتورهای موثر در سلامت بشر و شرایط آب و هوایی و اقلیمی در طبخ و سرو آن دیده شده است و اغلب دارای ماهیت گیاهی برگرفته از طبیعت بکر ایران انواع گیاهان معطر و دارویی می باشند، ارزشمند و دارای اهمیت است.

ما بر این باوریم ایجاد چهار اصل اساسی مورد اشاره در صنعت غذا و نوشیدنی ایران با محوریت مراکز گردشگری، هتلداری و صنایع وابسته می تواند موجبات رشد و تعالی کشور در برندینگ جهانی و جذب گردشگران خارجی بیش از پیش، توسعه دهنده صنعت گردشگری و پیشرفت در مجتمع های رفاهی، اقامتی و بوم گردی و رستوران ها، کافه ها و مراکز عرضه غذا باشیم. اکنون با اعلام این بیانیه به اطلاع عموم علاقه مندان، کارآفرینان و اندیشمندان صنعت غذا، نوشیدنی، تغذیه و گردشگری می رسانیم اولین دوره از جشنواره ملی خوان پارسی با شعار «ایران، مهد غذاهای فراموش شده» و با محوریت احیای خوراک های سنتی و مهارت افزایی همزمان با هفته پژوهش و فناوری در سال ۱۴٠۲ برگزار می گردد، بی شک همگرایی و هم افزایی در برگزاری این رویداد موجبات نتایج درخشان و دستاوردهای بیشتر را مهیا می کند. با امید بر آنکه با برگزاری این جشنواره بتوانیم در شناسایی استعدادهای برتر این صنعت گامی موثر برداریم.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *