اهم اخبار

حذف وعده‌های غذایی باعث کمبود پروتئین می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: حذف وعده‌های غذایی باعث کمبود پروتئین در بدن می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره اهمیت مصرف ۳ وعده غذایی در طول روز اظهار کرد: تنها از مصرف ۳ وعده غذایی یعنی صبحانه و ناهار و شام در طول روز پروتئین دریافت می‌کنیم.

او افزود: پروتئین منبع خیلی مهمی برای ساخت عضلات، خون سازی در بدن، رشد موها، درخشندگی مو، حفظ مو و … بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جوزدانی تصریح کرد: اگر وعده غذایی در طول روز حذف شود اصولا باعث اختلال در پروتئین می‌شود که این موضوع بسیار مهم است. برخی از افراد صبحانه را به صورت ناقص می‌خورند و تنها وعده ناهار را مصرف می‌کنند و حتی شام را به مصرف میوه محدود می‌کنند که در اینصورت هیچ پروتئینی به بدنشان نمی‌رسد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: وعده کامل از نظر تغذیه‌ای باید حاوی کربوهیدرات ها، پروتئین، لبنیات، سبزیجات تازه و … باشد و همه آن‌ها در کنار هم باید مصرف شوند تا بتوانند مواد مغذی را برای بدن تامین کنند.

معضلات حذف وعده‌های اصلی غذایی

جوزدانی گفت: حذف وعده‌های غذایی باعث می‌شود تا در مصرف ریزمغذی‌ها دچار مشکل شویم و در نهایت ریزش مو و تمایل به مصرف شیرینی جات افزایش یابد. دریافت کربوهیدرات‌ها معمولا در طول روز افزایش می‌یابد و افرادی که روزانه به حذف وعده‌های اصلی می‌پردازند میزان دریافت پروتئینشان هم کاهش خواهد یافت.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: افرادی که وعده‌های اصلی غذایی را مصرف می‌کنند باید بدانند که هم وزنشان بالا می‌رود و هم از تناسب اندام خارج می‌شوند.

جوزدانی ادامه داد: پروتئین‌ها در ساختار بدن در وضعیت سیستم ایمنی ما نقش بسیار مهمی دارند و کمبود دریافتشان در بدن علاوه بر تحلیل عضلات، منجر به مختل شدن سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. کمبود پروتئین باعث اختلال در واکنش‌های طبیعی بدن می‌شود. با توجه به شیوع ویروس کرونا و ارتباط مستقیم این ویروس با سیستم ایمنی بدن، مصرف خوراکی‌های حاوی منابع پروتئینی در این ایام برای ما مورد توجه است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: وعده‌های غذایی اصلی (صبحانه، ناهار، شام) باید حتما و به موقع مصرف شوند، زیرا فقط در سه وعده اصلی، پروتئین به صورت کامل دریافت می‌شود.

او ادامه داد: معمولا در صبحانه، با مصرف پنیر و شیر و تخم مرغ، حجم زیادی از پروتئین مورد نیاز، تامین می‌شود. همچنین، در وعده‌های ناهار و شام، با مصرف گوشت و حبوبات یا کوکو و املت، که تخم مرغ در آن جای دارد، دریافت پروتئین به خوبی انجام می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اگر فردی در وعده شام صرفا از سالاد استفاده کند و دریافت پروتئین را به صفر برساند، یکی از منابع دریافت پروتئین در طول روز را نابود می‌کند و در نتیجه در آینده از ضعف عضلانی و خستگی و بیحالی، رنج خواهد برد.

سرویس خبری: تغذیه و سلامت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *