اهم اخبار

رئیس اتحادیه نانوایان تهران: تخلف ۲۰ هزار نانوایی ممکن نیست/ هنوز تراکنش متعارف را برای ما تعریف نکرده اند!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بیژن نوروزمقدم با انتقاد از کاهش سهمیه آرد نانوایان گفت: ما در کل کشور ۸۰ هزار نانوایی داریم و وقتی می‌گویند ۲۵ درصد نانوایان دچار کسر سهمیه آرد شده‌اند یعنی ۲۰ هزار نانوایی متخلف داریم که این ممکن نیست چرا که در یک صنف نهایتا ۴ تا ۵ درصد تخلف اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از همشهری آنلاین؛ بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان تهران گفت: این کار بدون هیچ مبنایی انجام شده است یعنی بدون اینکه هیچ دستورالعملی برای اجرای این طرح به اتحادیه و نانوایان بدهند این کار انجام شده و ما هنوز علت دقیق آن را نمی دانیم.

وی ادامه داد: تنها پاسخی که به نانوایان داده اند این است که تراکنش های نامعتارف داشته اند این در حالی است که هنوز تراکنش متعارف را برای ما تعریف نکرده اند!

نوروزمقدم افزود: ما در کل کشور ۸۰ هزار نانوایی داریم و وقتی میگویند ۲۵ درصد نانوایان دچار کسر سهمیه آرد شده اند یعنی ۲۰ هزار نانوایی متخلف داریم که این ممکن نیست؛ چرا که در یک صنف نهایتا ۴ تا ۵ درصد تخلف اتفاق می افتد.

رئیس اتحادیه نانوایان ادامه داد: این آمار واقعی نیست و به دلیل ناآگاهی نانوایان اتفاق افتاده است.

نوروزمقدم با تاکید بر اینکه طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را نباید فقط محدود به داده های دستگاه های کارتخوان کرد، بیان کرد: ممکن است به دلایل مختلف داده های دستگاه های کارتخوان کم و زیاد شود و در حالی که نانوا کار خود را انجام داده است متخلف شناخته شود و جریمه شود، برای مثال امروز یکی از نانوایان شاکی بود که روزانه ۷۰۰ عدد نان برای بیمارستان طبخ کرده و نامه بیمارستان را هم داشت، اما چون مسئول بیمارستان حاضر نشده بود به نانوایی برود و از کارت بانکی خودش استفاده کند این باعث کاهش سهمیه او شده است و به جای ۱۰۰ کیسه آرد، ۷۸ کیسه به او داده اند.

رئیس اتحادیه نانوایان با انتقاد از نحوه اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان و آرد گفت: نانوایان را وادار کردند که در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان شرکت کنند اما الان حاضر نیستند هیچ دستورالعملی به آنها بدهند که طبق آن عمل کنند و همانطور که اشاره کردم نانوایان زیادی هستند که هنوز معنای تراکنش متعارف را نمی دانند.

نوروزمقدم با بیان اینکه پس از اجرای طرح باید ابتدا نانوایان تفهیم می شدند و بعد اگر درست عمل نمیکردند جریمه می شدند، تاکید کرد: اگر اطلاعرسانی دقیق کنند و دستورالعمل دقیق را به نانوا بدهند و نانوا وظیفه خودش را بداند دیگر مشکلی پیش نمی آید اما الان از ناآگاهی نانوا استفاده کرده اند و به اسم تراکنش غیرمتعارف، سهمیه ها را کم کرده اند.

نانوایان راهی جز تخلف ندارند

نوروزمقدم در ادامه با انتقاد از ثابت ماندن نرخ نان گفت: ما چند سال است خواستار تغییر نرخ نان هستیم اما همچنان فقط به ما وعده میدهند این در حالی است که طبق اعلام بانک مرکزی، تورم در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بین ۴۵ تا ۴۶ درصد بوده و در واقعیت، تورمی که ما تجربه می کنیم حتی بیشتر از آمار اعلامی است.

رئیس اتحادیه نانوایان ادامه داد: به جز تورم، حقوق کارگر ما در این ۳ سال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است یعنی سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد، ۱۴۰۱ حدود ۵۱ درصد و امسال هم ۲۷ درصد که در مجموع نزدیک به ۱۰۰ درصد است. افزون بر آن خمیر مایه ۵۰۰ هزار تومانی در بازار آزاد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده یا قیمت تخممرغ ۳۰۰ تومانی که غذای کارگر است به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است یا تن ماهی که ۵ هزار تومان بود را ما ۵۰ هزار تومان می خریم تا خوراک حداقلی به کارگرهایمان بدهیم.

نانوایان در حالی خواستار افزایش نرخ نان هستند که دولت تاکید کرده است امسال اجازه افزایش قیمت نان را نخواهد داد.

نوروزمقدم در این باره گفت: ادامه راه با این شرایط اصلا ممکن نیست و اگر قرار نیست نان گران شود ما مشکلی نداریم اما دولت حمایت های خود از نانوایان را بیشتر کند و تورم را پوشش دهد چون در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد هزینه های طبخ نان از جیب نانوا می رود و آن ۱۰ درصدی که دولت حمایت می کند بابت آرد است.

رئیس اتحادیه نانوایان گفت: کار طوری گره خورده است که با کمک هزینه های ۱۵ درصد و ۳۰ درصد و حتی ۵۰ درصد مشکلات نانوایان حل نمی شود؛ بلکه مشکل باید اساسی حل شود تا نانوا هم در مسیر درست قرار بگیرد و دچار تخطی و تخلف نشود و بتواند نان مردم را درست تامین کند و از آن طرف هم بتواند درآمد مکفی داشته باشد.

نوروزمقدم افزود: اما اگر مشکلات نانوایان حل نشود به جز ورشکستگی نانوایان، انتظار می رود نارضایتی مردم هم بیشتر شود چون با این تورم و گرانی هزینه ها و با توجه به ثابت ماندن نرخ نان، نانوا برای اینکه بتواند هم نان مردم را تامین کند و هم هزینه های مغازه خودش هم در بیاید راهی به جز اینکه تخلف کند، ندارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: همشهری آنلاین

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *