اهم اخبار

رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران در گفتگو با صنعت غذا و کشاورزی: قیمت گذاری دستوری هیچگاه موفق نبوده است/ دولت مسئولیت این موضوع رابه بخش خصوصی و تشکل های تخصصی بسپارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

خسرو طالبی رحیق گفت: دولت  بدون مشورت با بخش خصوصی و تشکل های تخصصی و با  ارائه تصمیمات خلق الساعه ،تولیدکننده را از چرخه تولید خارج می کند که این امر باعث می شود سالهای بعد محتاج به واردات سیب زمینی  باشیم .

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی“اگروفودنیوز”،خسرو طالبی رحیق ” رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران” در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص ارزیابی  وی  از برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای کشت قراردادی سیب زمینی در سال آتی گفت:این قضیه پیچیدگی های فراوانی دارد ولی نظر انجمن ملی سیب زمینی بدین شرح است که  سال ۱۳۹۲ که کشور با کمبود سیب زمینی مواجه شده بود ، انجمن به وزارت خانه مربوطه پیشنهاد خرید قراردادی و کشت قراردادی سیب زمینی توسط کارخانه ها و صنایع را داد چرا که با ایجاد قراداد با کشاورزان، کارخانه ها از تامین مواد اولیه شان اطمینان حاصل کرده و از این بابت دغدغه ای نداشتند.

طالبی رحیق ادامه داد : از مزایای دیگر این طرح ؛ ان شالله با حسن نیت و صداقت کارخانجات، چنانچه تولیدکننده و کشاورز با هم به توافق برسند و کشت قراردادی انجام بدهند ، این موضوع به نفع هر دو طرف خواهد بود. زیرا کشاورز هم با اطمینان از اینکه محصول را فروخته است و با در نظر گرفتن قیمت فروخته شده برنامه ریزی می کند. متقابلا کارخانه هم می داند که چه مقدار خریداری کرده است و برای تامین مواد اولیه اطمینان خاطر دارد.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران افزود: ولی مسئله کلی این است که دولت نباید در مسایل بازار دخالت کند و اینگونه  دخالت ها هیچ وقت موفق نبوده و نخواهد بود و با قیمت گذاری دستوری هم نمی تواند با تولیدکننده و بخش خصوصی وارد جنگ شود.

طالبی بیان کرد: دولت با هماهنگی با تشکل های بخش خصوصی و همکاری تنگاتنگ با این بخش ها می تواند به نتیجه مطلوبی برسد ولی برای این طرح  تاکنون هیچ هماهنگی با انجمن ملی سیب زمینی  صورت نگرفته است.

این مقام صنفی افزود: سیب زمینی با چغندر و گندم در کشت قراردادی فرق بسیار دارد. خریدار گندم دولت است و بعد از خرید روانه سیلوها شده  و با سوبسید روانه بازار می شود،  خریدار چغندرقند هم کارخانه ها هستند که این روش بهترین روش برای تامین و تهیه مواد اولیه شان است که با نوسانات بازار و کمبود محصول مواجه نمی شوند.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی در ادامه گفت: نمی توانیم انتظار داشته باشیم کشاورز محصول خود را با قیمت پایین تر از حد و رایگان به بازار عرضه کند چراکه نهایتا دویا سه سال دوام می آورد و این باعث می شود در نهایت  برای سال های  بعد دست از تولید بکشد و در  بازار کمبود ایجاد شود.

وی افزود:  به دلیل بعضی از تصمیمات خلق الساعه اگر بخواهیم تولیدکننده را از چرخه تولید خارج کنیم باعث می شود سالهای بعد محتاج به واردات این محصول باشیم .

طالبی رحیق در پایان  در خصوص پیش بینی قیمت سیب زمینی در سال آینده به اگروفودنیوز گفت: پیش بینی بنده  این است که اگر وزارت جهادکشاورزی مسئولیت این موضوع رابه بخش خصوصی و تشکل های تخصصی بسپارد و خودش  به حمایت های معنوی بپردازد سال آینده مشکلی در قیمت نخواهیم داشت  با این اوصاف هم مشکل وزارت  کم می شود و هم کارها به شکل بهتری  پیش می رود و مشکل عدیده ای نیز  پیش نمی آید، در غیر این صورت و دخالت بیشتر دولت در تولید ، قطعا کشاورز متضرر خواهد شد  و توان تولید سالهای بعد را نیز از دست خواهد داد و از چرخه تولید خارج خواهد شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *