اهم اخبار

شرایط نامناسب اراک برای تولید محصولات ارگانیک

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل انجمن مردم‌نهاد ارگانیک استان مرکزی از نامساعد بودن شرایط اراک برای تولید محصولات ارگانیک به دلیل آلودگی‌های محیط زیستی و ورود مواد غذایی ناایمن به سبد غذایی مردم گفت و از پرورش پنج تن ماهی ارگانیک در استان مرکزی برای اولین بار در استان مرکزی خبر داد.

میلاد ویسمه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با بیان اینکه انجمن ارگانیک استان مرکزی نمایندگی انجمن ارگانیک ایران است، اظهار کرد: انجمن ارگانیک نهادی کاملا مردمی، غیردولتی، غیرسیاسی و غیر انتفاعی است. در این انجمن اهداف و برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش محصولات و مواد غذایی ارگانیک به عنوان یک مطالبه مردمی تعریف و پیگیری می‌شود و محدوده فعالیت‌ها در ۳۴ بند توضیح داده شده است.

این دارنده جایزه مغز مالزی در سال ۲۰۱۲ بیان کرد: افزایش سطح زیرکشت محصولات ارگانیک یکی از برنامه‌ها و مطالبات انجمن است. البته فعالیت‌ها تنها به افزایش محصولات ارگانیک کشاورزی محدود نمی‌شود و در بخش شیلات نیز برنامه‌های هدفمندی در دست پیگیری قرار دارد.

وی ادامه داد: در استان مرکزی ۱۳۰ هکتار باغ پسته و ۳۰۰ هکتار باغ انار به صورت ارگانیک تولید محصول می‌کنند و برای این محصولات گواهینامه نهادهای ناظر بر فعالیت‌های ارگانیک اخذ شده است.

ویسمه ادامه داد: البته در برخی از مناطق استان گواهینامه معتبر به دلیل هزینه‌بر بودن یا نبود آگاهی در این خصوص اخذ نشده است، اما محصولات ارگانیک با کیفیتی تولید می‌شود و به عنوان نمونه در شهرستان کمیجان بیش از پنج درصد از سطح زیر کشت بخصوص در بخش میوه به تولید محصولات ارگانیک اختصاص دارد.

پرورش ۵ تن ماهی ارگانیک در استان مرکزی

وی که به عنوان جوانترین مخترع اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ انتخاب شده است، از پرورش پنج تن ماهی ارگانیک برای اولین بار در ایران خبر داد و افزود: در کشور تاکنون این حجم ماهی ارگانیک پرورش داده نشده و برای اولین بار در استان مرکزی این اقدام انجام می‌شود.

این دارنده مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات در سال ۲۰۱۲ عنوان کرد: مقدمات کار انجام و مجوز برای واردات خوراک ارگانیک ماهیان نیز اخذ شده است.

مدیرعامل انجمن ارگانیک استان مرکزی ادامه داد: برای پرورش ماهی ارگانیک باید از خوراک ارگانیک استفاده شود به این معنا که تمام ۲۰ ماده اولیه‌ای که در خوراک ماهی وجود دارد باید ارگانیک باشد.

ویسمه در خصوص تعریف ارگانیک تصریح کرد: هر محصول طبیعی که در فرایند سنتی تولید شود ارگانیک نیست و در این خصوص دیدگاه غلطی وجود دارد. به عنوان نمونه برای تولید محصولات کشاورزی زمین مورد نظر حداقل باید در یک دوره پنج ساله کود و سم دریافت نکرده باشد که بتوان محصول ارگانیک در این زمین تولید کرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در استان مرکزی باغ‌های انار و پسته‌ای که گفته شد در زمین‌هایی تولید می‌شوند که پیش از آن زمین کشاورزی و باغ نبوده‌اند و در نیتجه قبلا در این زمین‌ها از کود و سم استفاده نشده است.

مدیر عامل انجمن ارگانیک استان مرکزی عنوان کرد: در ایران استاندارد محصولات به سه دسته سالم، سبز و ارگانیک تقسیم می‌شود و محصولات باید در حداقل سطح مجاز آلاینده‌ها تولید شوند که این سطح تعیین شده است.

ویسمه در پاسخ به این سوال که آلودگی خاک، هوا و آب به چه میزان در تولید محصول ارگانیک تاثیر دارد؟ افزود: آلودگی‌های محیط زیستی در تولید محصول ارگانیک قطعا تاثیرگذار است. به عنوان نمونه در اراک به دلیل آلودگی هوا، آب و خاک نمی‌توان محصول ارگانیک تولید کرد، مگر اینکه در شرایط ویژه، گلخانه‌ای و کنترل شده این کار را انجام داد.

مدیر عامل انجمن ارگانیک استان مرکزی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی متاسفانه معمولا امنیت غذایی را جایگزین ایمنی غذایی می‌کنند. معمولا موضوع تامین غذا مورد توجه و سالم بودن غذا مورد غفلت قرار می‌گیرد.

ضعف های قانونی در مسیر بررسی ایمنی مواد غذایی

ویسمه تاکید کرد: نهادهای متولی برای بررسی ایمنی مواد غذایی همکاری مطلوبی ندارند البته این موضوع را نمی‌توان در سطح استان مورد پیگیری قرار دارد. در بسیاری از موارد ضعف‌های قانونی وجود دارد و باید در سطح وزارتخانه پیگیری‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه در مجموع یک درصد سطح زیر کشت در کشور به تولید محصولات ارگانیک اختصاص دارد، عنوان کرد: همین میزان محصول ارگانیک نیز به خارج از کشور صادر می‌شود و به مصرف داخلی نمی‌رسد. مهمترین دلیل این موضوع نبود حمایت دولت در مواردی همچون تامین کود مناسب در بخش تولید محصول ارگانیک است.

نیروگاه شازند سم تولید می کند

مدیرعامل انجمن ارگانیک استان مرکزی با بیان اینکه نیروگاه شازند در واقع سم تولید می‌کند و در فاصله ۴۰ کیلومتری از این نیروگاه گندمی کشت می‌شود که به مصرف جامعه می‌رسد، افزود: بعد از برداشت گندم هندوانه در این زمین‌ها کشت می‌شود و این محصول نیز به مصرف مردم می‌رسد.

ویسمه ادامه داد: گندمی که در کنار اتوبان در جاده اراک تهران کشت می‌شود نیز به دلیل تردد بالای وسایل نقلیه، سمی است و ایمنی مورد قبولی ندارد، اما همین گندم نیز به مصرف مردم می‌رسد.

وی تاکید کرد: باید کیفیت محصولات بیش از پیش مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. دستگاه‌های نظارتی باید مسیرهای کنترل کیفی در میادین تره‌بار ایجاد کنند و از فروش محصولاتی که در شرایط وجود بیش از حد مجاز آلاینده‌ها تولید شده‌اند جلوگیری شود و اجازه ورود محصولات ناایمن را به سبد غذایی جامعه ندهند.

مدیر عامل انجمن ارگانیک استان مرکزی تاکید کرد: تولید محصولات ارگانیک و جلوگیری از ورود محصولات و مواد غذایی ناایمن به سبد غذایی مردم یکی از مطالبات جدی ماست که با جدیت پیگیری می‌کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *