اهم اخبار

مراسم رونمایی از محصولات گروه دانش بنیان تک ژن زیست توسط رئیس جمهور برگزار شد+ فیلم و تصاویر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مراسم رونمایی از محصولات گروه دانش بنیان تک ژن زیست و شتاب دهنده لاکتو ویژن با حضور رسمی تنی چند از مسئولین و مدیران و به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، در این مراسم از پنج محصول جدید استارتر ماست هم زده،استارتر ماست قالبی،واکسن آنتی یرسین،کرم کنترل کننده اگزما پروبیوتیک و توکسین بایندر که توسط شرکت تک ژن زیست بومی سازی شده، رونمایی شد.

گزارش پیشرفت استارتاپ های شتاب دهنده لاکتوویژن زیست محصول پارسیان ، تک ژن زیست را اینجا بخوانید

برای وضوح بیشتر تصاویر می توانید روی هر عکس کلیک کنید

متن سخنرانی خانم دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت تک ژن زیست در این مراسم به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

عرض سلام و ادب و احترام خدمت ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی، معاونت محترم علمی فناوری جناب آقای دکتر ستاری و هیات همراه و همچنین ادای احترام دارم خدمت ریاست محترم سازمان دامپزشکی و معاونین و مدیران محترم،  معاونت محترم وزارت صمت، معاونت محترم استانداری، ریاست محترم صندوق نوآوری و شکوفایی،  ریاست محترم سازمان شیلات، مدیران محترم سازمان عذا و دارو و روسای و دبیران انجمن های مرتبط و هیات مدیره انجمن پروبیوتیک که در این محل حضور دارند و ما را حمایت نموده اند.

بنده مریم تاج آبادی ابراهیمی هستم استاد دانشگاه و دانشیار میکروبیولوژی،  نماینده هیات موسس و رئیس هیات مدیره انجمن پروبیوتیک،  همچنین مدیر عامل گروه دانش بنیان تک ژن زیست و موسس شتاب دهنده زیست محصول پارسیان (لاکتوویژن).

ما میکروبیولوژیست ها میکروب ها را امپراطورهای نامرئی زمین می دانیم. این موجودات نامرئی ما را در برابر میکروب های بیماریزا محافظت می کنند. ما می توانیم با تقویت این میکروب های مفید که اصطلاحا پروبیوتیک یا برای زندگی می گوییم به ارتقا سلامتی کمک کنیم. پروبیوتیک ها بهترین گزینه جهت تقویت سیستم ایمنی و کاهش مصرف  آنتی بیوتیک ها و ضامن سلامت موجودات زنده هستند. با این دیدگاه شرکت تک ژن با همکاری جناب آقای دکتر محمد حسین مدرسی استاد دانشگاه تهران و آقای مهندس مقتدایی تشکیل شد. ما برای اولین بار شاخه تولید میکروب های کاربردی را در وزارت صنایع باز کردیم و در مقیاس صنعتی با تکنیک فریز درایر شروع به تولید نمودیم. لازم به ذکر است که تحقیقات برای جداسازی ایزوله های پروبیوتیک یک دهه قبل شروع شده بود.

در حال حاضر ۲۰۰ نیروی متخصص مستقیم و ۳۵۰ نیروی غیر مستقیم داریم. تاکنون ۵۰ محصول پروبیوتیک شامل مواد اولیه و محصول نهای را تولید و به بازار عرضه نموده ایم. در تولید تک تک این محصولات از ایزوله میکروبی جداسازی شده از منابع طبیعی ایران استفاده شده است. این سویه های پش شناسایی ها و انجام آزمون های آزمایشگاهی در مدل حیوانی و سپس در فیلد و یا کارآزمایی های بالینی ارزیابی شده اند و پس از دریافت شناسنامه و کسب مجوزهای لازم به بازار عرضه شده اند. اگرچه در این مسیر سختی های بسیاری را تحمل کرده ایم و رقابت بسیار ناعادلانه ای را با شرکت های چند ملیتی و واردات این محصولات داشتیم اما با تکیه بر دانش فنی، تحقیقات مستمر و کیفیت و قیمت مناسب شرکت برتر و معتمد بازار شده ایم. لازم است تاکید کنم با توجه به اینکه ما ماده اولیه را خودمان تولید می کنیم هیچ گونه واردات ماده اولیه نداشته ایم و ریالی ارز رسمی و یا نیمایی نگرفته ایم.

افتخار می کنیم که با گذشت یک دهه فعالیت صنعتی در حوزه تولید پروبیوتیک در حال حاضر نه تنها در این زمینه خودکفا می باشیم بلکه به ۵ کشور صادرات محصول داریم و در حال حاضر برای انتقال تکنولوژی به کشور های دیگر در حال مذاکره ایم.

تقریبا دو سال پیش به دستور آقای دکتر ستاری شتاب دهنده زیست محصول پارسیان (لاکتوویژن) را ثبت کردیم و این ۵ محصول را که افتخار رونمایی از آنها را در محضر حضرتعالی داریم نتیجه سایکل اول این شتاب دهنده می باشد. در حال حاضر ۱۷ تیم دیگر در سایکل دوم در حال فعالیت می باشند که ان شاالله ثمره کار ان تیم ها هم بتواند گره ای از مشکلات کشور بگشاید.

با توجه به محدودیت وقت من  2 محصول استراتژیک واکسن یرسینا و استارهای لبنی را معرفی می نمایم.

واکسن یرسینیا:

۱۵ هزار میلیارد تومان فروش حوزه آبزیان، ۷۱۲ هزار تن تولید ۹۹، هدف گذاری تولید ۱٫۵ میلیون تن است. اما هیچ واکسنی در این زمینه تولید نشده بود و متاسفانه درصد بسیار بالایی از تولید بعلت عفونت های باکتریایی و ویروسی معدوم می شوند. از طرف دیگر در این مزارع از آنتی بیوتیک یا مواد شیمیایی برای کنترل عفونت ها استفاده می شود که باقی مانده این آنتی بیوتیک در لاشه حیوان لطمات جبران ناپذیری را در گسترش مقاومت آنتی بیوتیک اجاد می کند. از طرف دیگر محصولی که باقی مانده آنتی بیوتیک دارد امکان صادرات ندارد.

با توجه به اهمیت واکسیناسیون در حوزه آبزیان سه واکسن باکتریایی و سه واکسن ویروسی در اولویت قرار گرفت و این پروژه با هدایت و رهبری آقای دکتر مهدی سلطانی استاد و پژوهشگر ممتاز دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران کلید خورد. و اولین محصول این تیم واکسن یرسینیا می باشد که پس از کارآزمایی های و اثبات اثر بخشی بالای ۹۵ درصد و اخذ مجوز سازمان دامپزشکی به بازار عرضه شد. و بقیه واکسن های باکتریایی نیز مراحل نهایی ورود به بازار را سپری می کنند.

استارتر لبنی:

هر شیری که تبدیل به ماست، پنیر یا هر محصول تخمیری دیگری می شود برای انجام فرآیند تخمیر به آن استارتر لبنی می زنند. استارترهای لبنی همون میکروبهایی هستند که با رشد شون تولید اسید کرده و ایجاد لخته ماست یا پنیر را می کنند. سالیانه حدود چند ده میلیون دلار واردات استارتر لبنی در کشور داریم.

از دو منظر تامین این ماده اولیه صنعت لبنیات بسیار حائز اهمیت و استراتژیک است. ۱- اگر روزی به هر دلیلی استارتر وارد نشود هیچ شیری تبدیل به ماست و پنیر نمی شود. ۲- با توجه به اینکه استارترها میکروب های زنده می باشند و این باکتری ها در محصول نهایی زنده می مانند و توسط کل مردم مصرف می شوند. بهتر است از سویه های بومی ایرانی استفاده شود که هم با توجه به زیست بوم با مردم ما سازگاری بیشتری دارند و هم طعمی را ایجاد می کنند که به ذائقه ما نزدیک تر است.

اگر بخواهم صحبت هایم را جمع بندی کنم باید عرض کنم آنچه ما از دنیای میکروارگانیسم ها استخراج و تولید می کنیم چه پروبیوتیک ها، چه استارترهای لبنی یا واکسن ها ضامن امنیت سلامت مردم، امنیت غذای مردم و حتی امنیت اشتغال صنایع عظیمی مثل صنعت لبنیات یا تولید پروتئین است. از سوی دیگر توجه ویژه به پدافند غیر عامل و استفاده حداکثری از سویه های بومی که سازگاری بیشتری با زیست بوم طبیعی ما دارند بسیار حائز اهمیت است.

 جناب آقای دکتر روحانی آنچه در این دوره  ما تولید کنندگان دانش بنیان به صحنه آوردیم فقط سرمایه مان نبوده بلکه در این جهاد آبرو و حیثیت آکادمیک مان را وسط گذاشته ایم تا توانسته ایم کشور را به خودکفایی برسانیم ان شاالله با پشتبانی دولت واقعا مانع زدایی هایی انجام شود و تولید داخلی به ثمره واقعی خودش برسد.

در نهایت جا دارد از جناب آقای دکتر ستاری و معاونین محترم، جناب آقای دکتر حدت و جناب آقای دکتر قانعی تشکر ویژه داشته باشم. این بزرگواران تمام قد و با تمام توان از شرکت های دانش بنیان حمایت کرده اند و بدون شک پایه ریزی اقتصاد دانش بنیان در حوزه زیست فناوری بدون این تلاش های همکانی و حمایت مسئولین امکان پذیر نبود.

خداوند چنان کن که پایان کار

تو خوشنود باشی و ما رستگار

برای مشاهده آئین رونمایی از محصولات جدید شرکت تک ژن زیست با حضور ویدئو کنفرانسی دکتر روحانی، رییس جمهوری روی ویدئو زیر پلی کنید.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *