اهم اخبار

در نامه ای به رئیس جمهور مطرح شد؛ انتقاد انجمن لبنی از عدم تعیین تکلیف قیمت لبنیات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

انجمن لبنی در نامه ای به رئیس جمهور با انتقاد از تاخیر دولت در تعیین نرخ شیرخام و ۱۰ قلم محصول لبنی اعلام کرد: در صورت عدم توجه به این مساله بر اساس قانون تجارت با دامداران تعامل می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از انجمن صنایع فرآورده های لبنی؛ رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در نامه‌ای به رئیس جمهور روحانی، معاون اول، وزرای صمت و جهاد و همچنین دبیر ستاد تنظیم بازار و رئیس سازمان حمایت ضمن انتقاد از تأخیر طولانی و بلاتوجیه آنها در تعیین قیمت شیرخام و ۱۰ قلم محصولات لبنی پر مصرف اعلام کرد: در صورت عدم توجه مسئولان به حل مشکل دامداران و صنایع لبنی، از این پس با استناد به قانون تجارت، بر اساس قیمت توافقی با دامداران به قیمت گذاری محصولات لبنی تولیدی خود اقدام خواهند کرد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در نامه خود به رئیس جمهور، ضمن تاکید بر این نکته که عدم تعیین تکلیف قیمت شیرخام و محصولات لبنی منجر به سوق دادن صنایع لبنی به ورطه ورشکستگی شده، نوشته است: «چنانچه سریعاً قیمت شیرخام و فرآورده لبنی تصویب و ابلاغ نگردد بالاجبار واحدهای لبنی عضو این انجمن با تعامل کامل با دامداران براساس قانون تجارت رفتار، و به صورت توافقی با قیمت مرضی‌الطرفین اقدام به خرید شیرخام نموده و فرآورده لبنی خود را بر اساس دستورالعمل قیمت گذاری کالاهای تولید داخل به شماره ۱۱/۴۲۷۳۱۱ مورخ ۲۵/‌۰۵/‌۱۳۸۹‬ قیمت گذاری و عرضه خواهند نمود. مسئولیت و عواقب این امر مستقیماً متوجه مسئولین دولتی است که با وقت کشی و با امروز و فردا کردن، موجبات ضرر و زیان شرکت‌های تولیدی لبنی را فراهم ساخته‌اند.»

به نظر کارشناسان قیمت گذاری دستوری در شرایطی که کشور تورم ۴۰ درصدی را تجربه می‌کند، نمی‌تواند منجر به ثبات و پایداری قیمت تمام شده کالا و خدمات شود به همین دلیل بهترین روش برای حل مشکل قیمت گذاری شیرخام و محصولات لبنی انتقال این کالاها از گروه یک کالایی به گروه دو و تن دادن به منطق عرضه و تقاضا است. در چنین شرایطی می‌توان با عدم اختصاص منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی، منابع آزاد شده را به دهک‌های محروم و حمایت از آنها برای خرید کالای لبنی اختصاص داد تا در نتیجه افزایش احتمالی قیمت محصولات لبنی، توان خرید این کالاها را داشته باشند.

براساس این گزارش قیمت شیرخام بعد از حدود دو ماه تأخیر سرانجام ۱۸ تیرماه جاری در شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک تعیین و توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

با این حال انجمن صنایع لبنی عنوان می‌کنند وقتی دولت به ما اجازه افزایش نمی‌دهد، عملاً کارخانجات نیز نمی‌توانند مبلغ ۶,۴۰۰ تومان را به دامداران پرداخت کنند. به عبارتی دولت عمداً قیمت لبنیات را تعیین و ابلاغ نمی‌کند تا هیچ گونه افزایش قیمتی در حوزه شیرخام نیز عملیاتی نشود.

انتقاد انجمن لبنی از عدم تعیین تکلیف قیمت لبنیات

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *