اهم اخبار

۵۲ درصد ارزش افزوده صادرات بخش کشاورزی در حوزه باغبانی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود اینکه ۱۸ درصد از اراضی کشور در حوزه باغبانی است اما ۵۲ درصد ارزش افزوده صادرات بخش کشاورزی کشور را در اختیار داریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی به همراه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در نشست با مسئولان دانشکده‌های شهرکرد اظهار داشت: از سال گذشته از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی بخش کشاورزی کشور با وجود همه این تحریم‌ها، بیش از ۳.۲ میلیارد دلار از این درآمد مشخصا در حوزه باغبانی بود.

به گفته وی، ما به جز چهار محصول گرمسیری موز، انبه، آناناس و نارگیل، در همه محصولات باغبانی در کشور خودکفا هستیم.

این مسئول افزود: در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات موز صرف شد و نوسان قیمت موز به یکی از مسائل روز کشور مطرح شد، اگر باغداران محصولات باغی تولید نکنند عدد هنگفتی از ارز باید برای وارد کردن محصولات باغی صرف می‌شود.

برومندی با بیان این که استان چهارمحال و بختیاری از استان‌های بسیار مهم کشور است، گفت: مردم این استان نقش مهمی در ایجاد امنیت غذایی کشور دارند، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: حدود ۴۱ هزار هکتار باغ در این استان موجود است که حدود ۲۵۰ هزار تن محصولات باغبانی تولید می‌کنند و تولیدات این استان اغلب صادرات‌محور است، به خصوص مقام اول تولید بادام کشور را با بیش از ۱۷ هزار هکتار در این استان داریم که  علاوه بر تامین نیاز داخل در واقع ارزآوری خوبی هم برای کشور دارد.

توسعه ۴۰ هزار هکتاری کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مجموعه سطح زیر کشت دارویی استان چهارمحال و بختیاری را یکهزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۰ هزار هکتار این استان در گام نخست ظرفیت تولید و توسعه گیاهان دارویی را دارد و این مورد می‌تواند اقتصاد این استان را دگرگون کند و نقطه آغازین کار باید از مرکز تحقیقات و دانشگاه باشد که حتما این مسئله دنبال می‌شود.

وی با بیان این که ۴۰ هکتار مجموعه فعال گلخانه‌های در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، افزود: برای ایجاد گلخانه در نقاط استان، نیاز به آمایش و مطالعه است که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

این مسئول بیان داشت: امروزه ۲۴ هزار هکتار گلخانه در کشور داریم که براساس اسناد بالادستی نظام و تکالیفی که در قانون بر دوش ماست باید در سال ۱۴۰۴ این میزان به ۴۸ هزار هکتار گلخانه برسد.

برومندی تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد در مناطقی از غرب و جنوب استان چهارمحال و بختیاری بهترین شرایط برای توسعه گلخانه وجود دارد که بسیار کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر است، بنابراین امکان توسعه گلخانه در این استان وجود دارد اما باید همکاران در اداره کل گل و گلخانه برنامه قوی ارائه دهند تا بتوان توسعه گلخانه‌ها را داشت، امسال برای نخستین بار برای گل و گیاه یارانه اختصاص داده شد که در سال‌های قبل وجود نداشت.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *