اهم اخبار

دبیر انجمن صنایع لبنی:افزایش قیمت لبنیات منتفی شد/مشوق صادراتی محصولات لبنی در هاله ای از ابهام

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رافزایش قیمت لبنیات منتفی شد/مشوق صادراتی محصولات لبنی در هاله ای از ابهامضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی  با اشاره به  آخرین وضعیت تعیین و تکلیف محصولات لبنی اظهار کرد: پس از گذشت هشت ماه کار حسابرسی و بررسی تعیین قیمت سه محصول پرمصرف لبنی از سوی سازمان حمایت به پایان رسید.

وی افزود: سازمان حمایت پس از بررسی اسناد و دفاتر قانونی شرکت های لبنی،نامه ای برای بررسی نهایی و ابلاغ قیمت مصوب به ستاد تنظیم بازار ارسال کرد.

باکری در پاسخ به این سوال که امکان افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار وجود دارد، یادآورشد: قیمت های کنونی محصولات لبنی در بازار واقعی است و بعید است که نرخ سه محصول پرمصرف لبنی(شیر، ماست، پنیر) در بازار افزایش یابد.

دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: با وجود قیمت های کنونی محصول های لبنی اگر کارخانه ای مدعی ضرر و زیان است، برای بررسی و اصلاح قیمت می تواند اسناد و مدارک خود را به سازمان حمایت ارسال کند.

باکری در پاسخ به سوال دیگری که کارخانه های لبنی به سبب افزایش نرخ شیر خام خواستار اصلاح قیمت هستند، بیان کرد: بحث هزینه های سربار و بهای تمام شده با مواد اولیه دو مقوله متفاوت است چرا که کارخانه های لبنی در صورت افزایش نرخ خرید شیر خام می توانند پس از کسب مجوز از سازمان حمایت معادل آن را در بهای تمام شده خود اعمال کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: در چند ماه اخیر نرخ خرید هر کیلو شیر خام از هزار و ۲۵۰ تومان به هزار و ۳۵۰ و حداکثر هزار و ۴۵۰ تومان افزایش یافت.

افزایش سرانه مصرف لبنیات نیازمند فرهنگ سازی است

باکری در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه سرانه مصرف لبنیات باید به رقم ۱۶۰ کیلو برسد،افزود: با توجه به کاهش سرانه مصرف لبنیات در سال های اخیر باید منتظر ماند و دید که دولت در برنامه ششم توسعه برای تحقق این امر چه برنامه ای را تدوین می کند.

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه قیمت محصولات لبنی تنها عامل کاهش سرانه مصرف نیست، تصریح کرد: عواملی نظیر الگوی تغذیه خانوارهای ایرانی، نبود همخوانی درآمد خانوار متناسب با تورم سالانه، تزلزل ارزش پول ملی نقش موثری در کاهش سرانه مصرف لبنیات دارد که انتظار می رود با مطرح کردن پارامترهای ارزش غذایی محصولات لبنی و فرهنگ سازی از سوی وزارت بهداشت، سرانه مصرف لبنیات افزایش یابد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت مشوق صادراتی لبنیات اضافه کرد: براساس مصوبه سال گذشته برای توسعه رونق صادرات باید ۱۵۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی در اختیار کارخانه های لبنی صادرکننده قرار گیرد که از این رقم تا کنون ۴۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.

به گفته باکری، مابقی مشوق صادراتی لبنیات به سبب کمبود منابع در اختیار کارخانه های لبنی قرار نگرفته است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *