اهم اخبار

دغدغه‌های تأمین امنیت غذایی پایدار/یادداشت دکتر مهدی کریمی تفرشی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امروزه امنیت غذایی و ایمنی غذا موضوعات بسیار مهم و کاربردی هستند. ۳عنصر موجود بودن، دسترسی و پایداری در دریافت غذا، محورهای اصلی تعریف امنیت غذایی محسوب می‌شوند.

بنابر اعلام سازمان جهانی فائو، برای تأمین غذای جمعیت ۹میلیارد نفری دنیا در سال ۲۰۵۰باید دوبرابر میزان کنونی مواد غذایی تولید کرد. برای تأمین این هدف باید موانعی مانند کمبود آب و محدودیت زمین‌های کشاورزی، هزینه بالای انرژی، افزایش ضایعات غذایی و کمبود سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی مرتفع شود.

در واقع باید با منابع کمتر، غذای بیشتری برای مردم سراسر جهان تولید شود. با این روند سازمان فائو تولید ۳چالش بزرگ برای تأمین امنیت غذایی پایدار در قرن کنونی را چنین اعلام کرده است؛ نخست اینکه گرسنگی در جهان در حال افزایش است و افزایش قیمت غذا و بحران مالی باعث شده سه‌چهارم مردم جهان برای بقا به کشاورزی وابسته باشند. چالش دوم افزایش بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی ازجمله چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی است که ناشی از عدم‌تعادل در رژیم غذایی روزانه افراد بوده و بهداشت عمومی انسان‌ها در کشورهای صنعتی را به خطر انداخته است. چالش سوم به نابودی محیط‌ زیست و طبیعت مرتبط است؛

مشکلاتی چون آلودگی آب‌ها، انتشار گازهای گلخانه‌ای و فرسایش خاک، تولید جهانی غذا را به خطر انداخته و بر این اساس یکی راهکارهای اساسی رسیدن به امنیت غذایی اصلاح الگوی مصرف جامعه است و تقویت فرایند بازاریابی، اصلاح الگوی مصرف و توجه هرچه بیشتر به بسته‌بندی و توزیع درست محصولات غذایی برای جلوگیری از اتلاف آنها از وظایف مهمی است که مسئولان و مردم هر جامعه باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

همچنین با توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و بهبود آموزش و بهداشت در جامعه می‌توان به امنیت غذایی جامعه کمک کرد. توسعه پایدار کشاورزی یکی از عوامل مهمی است که باید همواره در بحث امنیت غذایی مورد توجه قرار گیرد و با برنامه‌‌ریزی صحیح و منسجم برای افزایش بهره‌وری این بخش با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، بهبود تولید و متعادل‌کردن مصرف گام برداشت.

جلب مشارکت مردم در برنامه‌ریزی‌های دولتی، اشتغال‌زایی، افزایش سطح درآمد خانوارها، ایجاد دسترسی مناسب به غذا به‌ویژه غذا‌هایی متناسب با فرهنگ مردم، آموزش و ارتقای فرهنگ تغذیه‌ای و ارتقای سطح بهداشت جامعه و ترویج شیوه صحیح مصرف غذایی از عوامل مهم برای ایجاد امنیت پایدار غذایی است که باید برای نیل به این هدف سیستم ارزشیابی و نظارت منسجمی تدوین و اجرایی شده و تمامی سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند.

رئیس تعاونی تولید‌کنندگان مواد غذایی

دکتر مهدی کریمی تفرشی

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *