اهم اخبار

روند صید ماهیان خاویاری ایران رو به کاهش است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حال حاضر روند صید ماهیان خاویاری ایران رو به کاهش است؛ به‌طوری که از حدود ۲۱۰۰ تن در سال ۱۳۷۱ به حدود ۲۰ تن در سال ۱۳۹۲ رسیده که کاهش حدود ۱۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی دو دهه اخیر ذخایر ماهیان خاویاری در جهان و در دریای خزر به‌شدت کاهش یافته و میزان صید آن از ۱۶٫۳ هزار تن در سال ۱۹۹۰ با ۹۷٫۷ درصد کاهش، به مقدار ۳۸۰ تن در سال ۲۰۰۹ رسیده است.

در این خصوص، مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرده است؛ در سال ۱۳۸۹ در سی‌ودومین اجلاس کمیسیون منابع زنده دریای خزر در باکو و با توافق پنج کشور ساحلی خزر، صید تجاری ماهیان خاویاری براساس تصمیم سران ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان برای پنج سال ممنوع شد.

پس از اتمام این دوره، دوباره به‌مدت دو سال ممنوعیت صید توسط کنوانسیون سایتس اعلام شد و پس از تمدید مجدد از سال ۲۰۱۶ به مدت پنج سال دیگر ممنوعیت صید تجاری اعمال شد. هدف از ممنوعیت صید تجاری، ایجاد فرصت برای تکثیر مجدد و احیای آنها در دریا بیان شد و مقرر شد صید خاویاری در زمان ممنوعیت صید فقط، برای کارهای تحقیقاتی و تکثیر و بازسازی ذخایر پرورش بچه ماهی انجام گیرد.

در حال حاضر روند صید ماهیان خاویاری ایران رو به کاهش است؛ به‌طوری که از حدود ۲۱۰۰ تن در سال ۱۳۷۱ به حدود ۲۰ تن در سال ۱۳۹۲ رسیده است که کاهش حدود ۱۰۰ درصدی داشته است. با ادامه این روند میزان صید به کمترین حد خود، ۱۴ تن در سال ۱۳۹۴ رسید.

میزان استحصال خاویار در سال ۱۳۷۱ در حدود ۲۶۱٫۶ تن و در سال ۱۳۷۵ حدود ۱۵۵ تن بود که متاسفانه در سال ۱۳۹۴ با حدود ۱۰۰ درصد کاهش به ۱٫۴ تن رسیده است. تمامی گونه‌های ماهیان خاویاری دریای خزر در معرض خطر و برخی از گونه‌ها مانند شیپ در آستانه انقراض نسل قرار دارند.

توجه و نگرش به میزان صید ماهیان خاویاری در سال ۱۳۷۵ و مقایسه آن با میزان صید آن در سال ۱۳۹۴، با وجود کاهش صید ۹۸ تا تقریبا ۱۰۰ درصدی این ماهیان، این مهم را جلوه‌گر می‌کند که انقراض این ماهیان در حال وقوع است و با توجه به وضع حاکم بر حفاظت و احیای این ذخایر با ارزش و متاسفانه عدم هماهنگی علمی و عملی و در نتیجه اقدام همگام پنج کشور بهره‌بردار حاشیه دریای‌خزر، شاهد کاهش هر چه بیشتر این ماهیان در سال‌های آتی خواهیم بود.

میزان استحصال خاویار نیز که با میزان صید را ارتباط مستقیم دارد، طی دوره‌های مورد بررسی، تقریبا وضعیتی مشابه میزان صید را داشته و کاهش شدیدی را نشان داده است.

درصد صید گونه‌ای ماهیان خاویاری از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۲ متغیر بوده است. در سال ۱۳۷۱ بیشترین سهم صید مربوط به گونه ازونبرون با ۴۴٫۶ درصد بود. در این سال سهم تاسماهی ایرانی ۲۷٫۲ درصد، تاسماهی روسی ۱۷٫۶ درصد، فیل‌ماهی ۹٫۶ درصد و شیپ ۰٫۹ درصد بود. در سال ۱۳۸۰ این روند شامل افزایش سهم تاسماهی ایرانی و کاهش سهم ازونبرون در صید بود؛ به طوری که تاسماهی ایرانی ۶۴٫۲ درصد، ازونبرون ۱۹٫۲ درصد، فیل‌ماهی ۱۰٫۱ درصد، تاسماهی روسی ۳٫۶ درصد و شیپ ۲٫۹ درصد از سهم صید تاس ماهیان را دارا بودند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *