اهم اخبار

هشدار رییس اتحادیه لبنی درباره خروج لبنیات از سبدمصرف خانوار

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس هیات مدیره اتحادیه لبنی ایران درباره خروج لبنیات از سبد مصرف خانوارها هشدار داد و گفت: گرانی فرآورده های لبنی ناشی از افزایش ۲ تا ۱۰ برابری قیمت مواد اولیه و هزینه های تمام شده تولید در ۲ ماه گذشته است.

به گزارش اگروفودنیوز، «علی احسان ظفری»  افزود: با نوسان نرخ ارز، قیمت مواد اولیه فرآورده های لبنی افزایش چشمگیری یافت؛ به طور مثال قیمت یک بطری دوغ از ۲۳۰ تومان به یک هزار تومان، پاکت تتراپک از ۹۵ تومان به حدود ۳۰۰ تومان و مواد اولیه و ملزومات ضدعفونی دستگاه های تولیدی به بیش از ۱۰ برابر قبل رسیده است.
وی ادامه داد: قیمت شیر خام برای صنایع لبنی نیز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت؛ پیش از این بهای هر کیلو شیر خام برای صنایع یک هزار و ۲۰۰ تومان تمام می شد؛ در حالی که قیمت این محصول با تصویب دولت به بیش از یک هزار و ۷۰۰ تومان و در روزهای اخیر به ۲ هزار و ۱۵۰ تومان رسید که افزایش حدود ۲ برابری را نشان می دهد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی دیروز اعلام کرد: افزایش ٢١٠٠ تومانی قیمت شیر خام موقتی است و دلیل آن کاهش روند تولید در این فصل است که بزودی کمبودها برطرف می شود.
«حسین شیرزاد» افزود: هرسال در اواخر فصل تابستان با کاهش تولید شیرخام و افزایش قیمت روبرو می شویم که یکی از دلایل آن به نژاد گاوهای شیری هولشتاین برمی گردد که در این فصل کم شیر می شوند.
البته ظفری این موضوع را رد کرد و گفت که در سال های گذشته هیچگاه تا این اندازه افزایش قیمت رخ نمی داد.

**کاهش مصرف لبنیات نگران کننده است
رییس هیات مدیره اتحادیه لبنی ایران گفت: با افزایش قیمت لبنیات در ماه های اخیر مصرف سرانه این محصول به شدت کاهش یافته تا جایی که لبنیات در حال خارج شدن از سبد مصرف خانوارهاست.
وی اضافه کرد: ادامه روند کاهش مصرف لبنیات خانوار نگران کننده است.
به گفته وی، تداوم این روند می تواند زمینه ساز بروز بیماری های متعدد میان مردم و همچنین تعطیلی کارخانه ها و خروج صنعت لبنیات از چرخه تولید کشور شود.

** بهره مندی پتروشیمی ها و واردکنندگان نهاده ها از ارز دولتی
رییس هیات مدیره اتحادیه لبنی ایران گفت: مشکل اصلی ما وجود برخی رانت ها در پتروشیمی های حاضر در بورس است که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مواد اولیه خود را تامین می کنند اما این محصول را با سه تا چهار برابر قیمت به صنایع می فروشند.
ظفری سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت شیر خام و خرید تضمینی این محصول از دامداران را ناقص دانست و ادامه داد: بخشی از این افزایش قیمت ها ناشی از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی است که موجب افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت شیر خام شده است.
این مقام صنفی تاکید کرد با توجه به اینکه دولت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به نهاده های دام اختصاص داده است علتی برای افزایش ۲ برابری قیمت شیر خام وجود ندارد.
وی افزود: در خرید تضمینی، دولت شیر خام را می خرد و آن را به شیر خشک تبدیل و صادر می کند.
به گفته وی، با وجود ممنوعیت صادرات شیر خشک می توان آن را با کد گمرکی مربوط به پودر آب پنیر و ام.پی.سی (مشتقات شیر) از کشور خارج کرد.
این مسوول ادامه داد: به دلیل گرانی محصولات لبنی مردم برای تهیه این محصول با مشکل روبرو شده اند بنابراین صادرات، بر حجم مشکلات می افزاید؛ از این رو تصمیم به ممنوعیت صادرات، اقدام درستی بود که باید با ابزارهای نظارتی بیشتری دنبال شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی دیروز تاکید کرد میزان خرید شیرخام دولت به حداقل ممکن رسیده است.
به گفته وی، در ٢۵ روز گذشته دولت حتی یک لیتر شیر نخریده است.
وی ادامه داد: ٩٧ درصد بازار شیرخام دست بخش خصوصی است.
آمارهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد گروه لبنیات در مردادماه با رشد ۲۵٫۱ درصدی قیمت ها، بیشترین افزایش بها را بین کالاهای اساسی به خود اختصاص داد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *