اهم اخبار

مقاله مروری( شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران – دپارتمان معاونت آموزش و تحقیق وتوسعه) “تاثیر کاربرد کفیر و محصولات پروبیوتیک در کنترل و مدیریت عفونت های ناشی از ویروس”

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

پاندمی کرونا امروزه به معضلی اساسی و مهم در جهان مبدل شده است. این بیماری عفونی توسط ویروس کرونا (COVID-19) ایجاد و منجر به سندرم شدید تنفسی می گردد.

بررسی هایی در خصوص اثر ضد ویروسی برخی داروها همچنین ترکیبات غذایی و مکمل­ها بر روی کنترل این ویروس تاکنون صورت گرفته است. کفیر، شیر تخمیر شده با اسید ملایم است که در اثر افزودن باکتری­های اسید لاکتیک و مخمرها اختصاصی این محصول به شیر تولید می‌­شود.

کفیر و محتوای پروبیوتیک آن می‌­تواند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کنترل عفونت­ها گردد. از جمله می­‌توان به عفونت­های ناشی از زیکا، هپاتیت C، آنفلوانزا و روتاویروس­ها اشاره کرد.

از جمله مکانیسم­های ضدویروسی کفیر می‌توان به افزایش تولید ماکروفاژ، فاگوسیتوز، تولید لنفوسیت­ها، ایمونوگلوبولین، سلول­های T، نوتروفیل­ها و همچنین سیتوکین­‌ها (اینترلوکین IL-2  وIL-12، اینترفرون گاما) اشاره کرد.

کفیر می‌­تواند  با مهار کردن بیان IL1 و IL6 به عنوان یک عامل ضد التهابی نیز عمل کند. در نتیجه این امکان وجود دارد که به عنوان یک مهارکننده جهت جلوگیری ازطوفان سیتوکین یاسندرم آزادسازی سیتوکین،به کنترل۱۹ COVID- کمک نماید.

کفیر حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی و آمینو اسیدهای ضروری است که در بهبود و هموستاز مفید است (Otles & Cagindi، ۲۰۰۳). کفیر حاوی ویتامین های B1 ، B2 ، B5 و C است. محتوای ویتامین کفیر هم از طریق نوع شیر و هم از طریق فلور میکروبیولوژیک تحت تأثیر قرار می گیرد (Sarkar,2007، (. Liutkeviciusکفیر به ترتیب تقریباً  ۳ ، ۵ ، ۵ میلی گرم در کیلوگرم ویتامین B5 ، B2 و B1 دارد. ( Sarkinas 2004)کفیر همچنین حاوی ویتامین های A و K و کاروتن است (Otles & Cagindi، ۲۰۰۳).

دکتر مهناز خدایی
دکتر وحید مفید

شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران

تیرماه ۱۴۰۰

جهت دریافت متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. هی یو says:

    چی اینم می خواید مثل هویج گرونش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *