اهم اخبار

حسین مصطفی زاده، رئیس هیئت مدیره هلدینگ صنایع غذایی بیژن شخصیت سال صنعت غذا درسال ۱۳۹۹ شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حسین مصطفی زاده، رئیس هیئت مدیره صنایع غذایی بیژن، در نظر سنجی صورت گرفته از سوی ماهنامه کارآفرینی و صنعت غذا به عنوان شخصیت سال صنعت غذا در سال ۹۹ برگزیده شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشارزی(اگروفودنیوز)، ماهنامه صنت غذا ازسال ۱۳۸۹هر ساله با رای گیری از خوانندگان خود و علاقمندان در پایان هر سال، شخصیت سال صنعت غذا را معرفی می کند.

براساس این گزارش، سال ۸۹ آقای غلامعلی سلیمانی بنیانگذار گروه صنایع غذایی کاله، سال ۹۰ آقای مرتضی سلطانی بنیانگذار گروه صنعتی زر، سال ۹۱ آقای فردین عالیزاد رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی عالیفرد (سن ایچ) ، سال ۹۲ آقای احمد فتح الهی بنیانگذار شرکت سبزی ایران (سبزان) ، سال ۹۳ آقای احمد صادقیان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت تک ماکارون و دراژه، سال ۹۴ آقای دکتر مهدی کریمی تفرشی مدیر عامل شرکت گلها، سال ۹۵ آقای مهندس علی شریعتی مقدم مدیر عالی گروه بین الملل نوین زعفران، سال ۹۶ آقای مهندس بزرگمهر دادگر مدیر عامل شرکت دوشه آمل (هراز)، سال ۹۷ آقای صمد رسولوی بنیس مدیر عامل شرکت درنا و سال ۹۸ آقای مهندس عبدالله قدوسی مدیر عامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) بر اساس انتخاب شما شخصیت برتر سالهای ۸۹ تا ۹۸ معرفی شدند.

امسال نیز با بررسی فرمهای پرشده شخصیت سال صنعت غذا و شمردن آراء، شخصیت صنعت غذا انتخاب و سپس این انتخاب توسط شورای سیاستگذاری نشریه مورد تائید قرار گرفت.

گروه رسانه ای اگروفودنیوز ونشریه صنعت غذا به نوبه خود از طرف تمامی خوانندگان این ماهنامه به جناب آقای حسین مصطفی‌زاده مدیر هلدینگ بیژن تبریک گفته و سالی پر بار برای ایشان آرزومندیم.  

به جهت این انتخاب، نشریه صنعت غذا چکیده ای از فعالیت ها و زندگی این صنعتگر موفق را به نظر شما خوانندگان محترم می رساند.

حسین مصطفی‌زاده مدیر هلدینگ بیژن و کارآفرین برتر سال ۹۶و ۹۷ و۹۸

حسین مصطفی‌زاده در سال ۱۳۵۵، در تهران متولد شد. میدان حسن‌آباد، اولین جایی بود که فعالیت‌های اقتصادی‌ وی،‌ به طور جدی و حرفه‌ای، ‌آغاز شد. گرچه آن‌هایی که کودکی و نوجوانی حسین را به خاطر دارند، اقرار دارند که او از همان زمان، شمّ و فهم اقتصادی بالایی داشت. اقوام و دوستان حسین،‌ خاطرات زیاد و شیرینی از علایق اقتصادی او در این دوران در ذهن دارند که شاید شنیدنی‌ترین آن‌ها، خرید کلیه اغذیه بوفه مدرسه‌شان و فروختن با سود بیشتر به بچه‌های مدرسه بوده است. از این رو پیش‌بینی موفقیت‌های اقتصادی امروز مصطفی‌زاده،‌ از همان ابتدا، کار خیلی سختی نبوده.

حسین مصطفی‌زاده همزمان با تحصیل و اخذ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی، به تبع کار و حرفه پدر ، وارد حوزه تولید و فروش لوازم ایمنی و آتش نشانی شد. اما او در این کار هم گوی سبقت را از دیگران ربود و ریاست اتحادیه ایمنی را به عهده دار شد و در عین حال، نائب رئیس کمیته اقتصادی اتاق اصناف هم شد.

ورود مصطفی‌زاده به حوزه صنایع غذایی، اتفاق دیگری بود هم برای او و هم برای صنعت غذا. از سال ۱۳۹۳ مدیریت شرکت صنایع غذایی بیژن را به عهده گرفت و تحولات بزرگی در این واحد تولیدی به وجود آورد. اگرچه قدمت بیژن به سال ۱۳۴۸ بازمی‌گردد، اما در زمانی که مصطفی‌زاده آن را تحویل گرفت، عملا این برند خوشنام سال های دور ورشکسته شده بود که حتی توان پرداخت هزینه‌های تبلیغات انجام‌شده و بدهی تامین‌کنندگان‌اش را نداشت. خیلی‌ها با افسوس و حسرت به این برند خوشنام صنعت غذای ایران نگاه می‌کردند، و باید کسی این مشکل را حل می کرد. کسی که دل قوی داشت و خطر کرد و وارد میدان شد، مصطفی‌زاده بود. او ابتدا انباری از مشکلات تحویل گرفت و انبوهی از مطالبات و وعده‌های محقق‌نشده. اما مدیریت مصطفی‌زاده به گونه‌ای بود که توانست همه موانع را از میان بردارد و یک بار دیگر بیژن را به برندهای برتر صنایع غذایی ارتقاء دهد. در دوره مدیریت مصطفی‌زاده، صنایع غذایی بیژن جهشی قابل توجه را تجربه کرد، به نحوی که به اعتراف کارشناسان و متخصصان صنایع غذایی، سال ۹۳ و ورود مصطفی‌زاده به این مجموعه را باید نقطه عطفی در بیژن به حساب آورد. شرکتی که داشت در عداد سایر شرکت‌های غذایی پیش می‌رفت، با مدیریت مصطفی‌زاده، فاصله‌ای معنادار با دیگران پیدا کرد.

برهمه این‌ اقدامات و تلاش‌های وی برای بهبود و توسعه بیژن، تاسیس شرکت بین‌المللی پخش بیژن را نیز بیافزایید. مصطفی‌زاده سازمان فروش بیژن را تاسیس کرد و مدیریت آن به همسر وی، نرگس الهیاری محول شد. پخش بیژن هم با تکیه بر روش‌های مدرن در توزیع مویرگی، در کمتر از پنج سال،‌ به بزرگ‌ترین شرکت پخش و توزیع خصوصی کشور تبدیل شد.

  • کسب جوایز ملی و بین‌المللی

بیژنِ بعد از مصطفی‌زاده، علاوه بر خوشنامی توانست اعتبار سلامت،‌ کیفیت و تنوع محصولات غذایی را نیز از آن خود کند. این‌ها در حد یک شعار و تشریفات نیست. بیژن در این مدت، برای هریک از این اهداف، توانسته اعتبارنامه‌ها و جوایز ملی و بین‌المللی کسب کند. برخی از مهم‌ترین جوایز و دستاوردهای بیژن در دوره مدیریت حسین مصطفی‌زاده،‌ عبارتند از:

۱٫برگزیده برند محبوب مصرف‌کنندگان

بیژن در هفتمین نظرسنجی سالانه برند محبوب مصرف‌کنندگان در گروه‌های «رب گوجه‌فرنگی – انواع سس» بر اساس نتایج آرای نظرسنجی مردمی، «تندیس زرین برند محبوب ایرانی سال ۹۹» را از آن خود کرد. گرچه شرکت بین‌المللی بیژن در سبد غذایی خود محصولات متنوعی دارد، اما در تولید انواع سس و کیفیت‌شان پیشرو است و اختصاص این تندیس به بیژن، مهر تایید مردم و مصرف‌کنندگان بر این باور است.
نظرسنجی برند محبوب مصرف‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود و مردم و مصرف‌کنندگان مستقیما به گزینه‌های مورد نظر خود رای می‌دهند و برند محبوب خود را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل برگزیده شدن دو گروه از محصولات بیژن را می‌توان نشان از همراهی و رضایت مردم دانست.
مدل اجرایی جشنواره برند محبوب، مبتنی بر نظرسنجی گسترده مردمی است، برای شناسایی میزان هواداری مصرف‌کنندگان در هر یک از گروه کالا و خدمات، تا ضمن ایجاد زمینه مشارکت گسترده مصرف‌کنندگان در این نظرسنجی، بتوان ارزیابی قابل اعتمادی از طیف گسترده برندهای فعال در گروه‌های مختلف کالا و خدمات به دست آورد

۲٫پیشتاز در رعایت حقوق مصرف‌کنندگان

اهدای تندیس و گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان به شرکت صنایع غذایی بیژن، بعد از کسب «تندیس زرین برند محبوب ایرانی سال ۹۹» افتخار دیگری بود که به مجموعه دستاوردها و افتخارات خانواده بزرگ بیژن اضافه شد. افتخاری که در رأس افتخارات یک شرکت صنایع غذایی قرار می‌گیرد. گواهینامه‌ای که نشان از تایید رعایت حقوق مصرف‌کنندگان دارد، یعنی راه را درست پیموده‌ایم. اهدای این نشان در نیمه‌های سال، پمپاژ انرژی بود به کل مجموعه.

این گواهینامه در مراسم هفتمین همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و با حضور یداله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، به حسین مصطفی‌زاده، مدیرعامل هلدینگ بیژن اهدا شد. عنوانی که بیژن با تکیه بر اصول همیشگی خود و وفاداری نسبت به مشتریان‌اش، توانست به آن دست یابد تا هم‌چنان طعم زندگی به مذاق مصرف‌کنندگان بیژن خوش باشد.

۳٫اخذ تندیس سیب سلامت

شاید به جرات بتوان گفت یکی از بزرگترین اتفاقات سال ۹۹ مجموعه بیژن و صنعت غذایی کشور، اخذ تندیس سیمین از چهارمین جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور بود. همیشه زمانی که حرف از سس باشد، ناگهان همه ذهن‌ها به سمت طعم، رنگ و لعاب می‌رود. شاید کمتر کسی باشد که در هنگام خرید سس به بحث سلامت آن نیز دقت کند، ولی مجموعه بیژن با توجه به رعایت اصول حرفه‌ای در تولید و استفاده از بهترین مواد اولیه، موفق به کسب این تندیس شد.

  • نابغه کارآفرینی کشور

غیر از بیزینس و تجارت، یکی دیگر از استعدادهای مشهود مصطفی‌زاده، توان ایجاد اشتغال و کارآفرینی است. همین استعداد وی باعث شده است که مصطفی‌زاده کارآفرین برتر کشور طی سال‌های ۹۶،۹۷ و ۹۸ باشد و چهره برگزیده اتاق بازرگانی ایران در کارآفرینی و حمایت از تولید ملی. نبوغ وی در عرصه کارآفرینی، در استخدام ۴۰ عنوان شغلی، در یک سال کرونایی در بیژن، نمودی دوباره یافت و رکوردی کم‌سابقه به حساب می‌آید. در حالیکه خیلی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها در سال جاری به دلیل رکود و تورم، تعطیل شده بودند، بیژن آگهی استخدام پخش کرد و جذب نیرو داشت. این اقدام در راستای هدف ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی جدید بود که از ابتدای سال توسط مدیرعامل هلدینگ بیژن مطرح شده بود. به این ترتیب، بیژن از آغاز سال ۱۴۰۰، با جهشی عمده در نیروی کار مواجه خواهد بود که در عین حال، اقدامی مهم و غیرقابل انکار در حوزه کارآفرینی محسوب می‌شود. گامی که بیژن برداشت و مایه حیرت خیلی از کارآفرینان و اقتصاددانان شد.

  • مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی

حسین مصطفی‌زاده به موازات فعالیت‌های اقتصادی گسترده در صنایع غذایی، از مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی غافل نبوده و در حوزه CSR نیز پیشگام بوده و در کمک‌های داوطلبانه و بشردوستانه نیز مضایقه نکرده است، چرا که او علاوه بر «منطق سود» همواره به «اخلاق کسب و کار» نیز اهمیت می‌دهد  و نسبت به مشکلات اجتماعی بی‌تفاوت نیست. در ادامه، تنها به برخی از مسئولیت اجتماعی شرکتی در بیژن اشاره می‌شود که همگی در راستای ایفای سهمی کوچک در کمک‌رسانی و همدلی هموطنان‌مان بوده است:

۱٫زلزله غرب کشور

بعد از زلزله سال ۹۷، بیژن طبق تعهدات اجتماعی خود، به کمک بازماندگان این حادثه تلخ شتافت و با ارسال اقلام غذایی و بهداشتی به مناطق دورافتاده و صعب‌العبور، توانست حتی‌‌‌الامکان در کنار آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه قرار گیرد. تمامی مراحل این کمک بی‌چشمداشت، از تهیه و بسـته‌بندی تا ارسال و توزیع اقلام غذایی و بهداشـتی، توسط نیروها و پرسنل داوطلب بیژن صورت گرفت. شرکت بیژن با بکارگیری ناوگان و پرسنل خود در طول یک هفته توانست بسته‌های تهیه شده را به آسیب‌دیدگان زلزله برساند.

۲٫سیل نوروز ۹۸       

در فاجعه سیل ابتدای ســال ۹۸ بیژن به کمک هموطنان خود شتافت و طی کاروانی با کامیونت‌های اختصاصی شــرکت به همراه پرسنل داوطلب بیژن به کمک خسارت‌دیدگان سیل شــتافت. در آن زمان، اقلامی همچون پوشک بچه، لوازم سلولزی، مواد شوینده و خوراکی شامل کنسروهای تولیدی شرکت بیژن، عازم مناطق سیل‌زده شدند. عمده فعالیت بیژن در استان خوزستان و لرستان بود. بیژن با همراهی سازمان اورژانس کشور به تمام نقاط غیرقابل دسترس نفوذ کرد، حتی در مناطقی که ادامه مسیر فقط با قایق میسر بود. در مناطقی نیز با استفاده از هلیکوپتر اجناس، انتقال داده شد.  همچنین، بیژن در آن حادثه، توفیق تامین هزینه داروهای مصرفی اورژانس اســتان خوزســتان (بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان) را به دست آورد.

۳٫کودکان کار ناصرخسرو

تهیه و توزیع ماهیانه بسته‌های حمایتی شرکت بیژن برای کودکان کار، یکی دیگر از تلاش‌های شرکت در راستای انجام مســئولیت‌های اجتماعی بود. طبق ارتباطی که بیژن با مرکز خانه کودک ناصرخسرو داشت و اطلاع از نیازهای کودکان تحت پوشــش این مرکز، بسته‌های حمایتی‌ای در نظر گرفته شد که شامل پوشاک و کفش بچه گانه و مواد غذایی بودند و نیز پک‌های بهداشتی با محتویات صابون، مسواک، خمیر دندان، شامپو و… در تهیه این بســته‌ها سعی شد نیازسنجی‌های لازم صورت گیرد و متناسب با سن و جنسیت کودکان، وسایل تهیه و توزیع شــوند.

۴٫مشارکت در مواکب اربعین

شــرکت بیژن تا پیش از امسال و در دو سال متوالی، سال‌های ۹۷ و ۹۸ ،به مبلغ ۳۰۰ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان، در هزینه‌های موکب‌های مستقر در راهپیمایی اربعین مشارکت نمود

۵٫ کمک‌های دوره کرونا

با شروع دوره کرونا و فشــار روزافزون به اقشار کم‌درآمد جامعه، شرکت بیژن پای کارزار آمد و بی‌توجه به مشکلات عموم مردم نبود و نیست. بدین منظور اقداماتی را برنامه ‌ریزی و انجام داد، از جمله:  توزیع ۱۰۰هزار ماسک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه در میدان حسن‌آباد، سرکشی و تامین مواد اولیه و بسته‌های ارزاق برای نیروهای جهادی تولید ماسک مسجد ولیعصر خیابان جیحون و…

  • متخصص در ایجاد تحول در مجموعه‌های تولیدی

صنایع غذایی سپیدنار جنوب(سالوت)، که از سال ۱۳۹۲ پا به عرصه اقتصادی گذاشته بود، در سال اخیر بنا به وضعیت بد اقتصادی و شرایط کرونایی کشور، به حالت کما رفته بود و تمامی فعالیت‌هایش متوقف شده بود، تا اینکه مدیرعامل هلدینگ بیژن آن را خریداری و احیا کرد. در این ماه، چرخ‌های زنگ‌خورده سالوت، با همت مدیران بیژن صیقل یافت و با عرق کارگران سابق سالوت که مدتی بود بیکار شده بودند، دوباره جلا گرفت و یک بار دیگر صدای ماشین‌های کارخانه بلند شد چرخ‌های کارخانه باز هم چرخید. بدین ترتیب سالوت نیز به خانواده بزرگ بیژن پیوست و رونق کارخانه و کارگران و کارمندان سالوت به دلمشغولی‌های حسین مصطفی‌زاده اضافه شد.

این شرکت در مدیریت جدید، قرار است به واقع با نگاه تخصصی به تولید سس، تعیین فرمولاسیون و ترکیب سس‌ها و استفاده از جدیدترین تکنولوژی های تولید، طعم های جدید و تازه ای را رقم بزند. علاوه بر این تولید محصولات سالم و خوش‌طعم سالوت می‌تواند آن را مجدد به عرصه رقابت بازار بازگرداند، با توجه به این نکته که این بار توان و تخصص و تجربه مدیران بیژن نیز پشتوانه آن است، مخصوصا آنکه مثل سایر محصولات غذایی برجسته کشور، این شانس را دارد که در سبد پخش بیژن قرار گرفته است. سالوت با استفاده از این فرصت‌ها و امکانات، در مدتی کوتاه، توانسته است سهم خود را در قفسه‌ مغازه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ‌پیدا کند.

  • یکه‌تاز در صادرات محصولات غذایی

تولیدات خوب و پیشرو در هر صنف و گروهی، محدود به مرزهای کشور تولیدکننده نمی‌ماند و فراتر از مرزها، به بازارهای سایر کشورها نفوذ می‌کند و پیش می‌رود. از این رو ورود یک برند به بازار جهانی و صادرات محصولات‌اششا می‌تواند نشان و دلیلی بر اعتبار و کیفیت آن برند باشد. شرکت بین‌المللی بیژن نیز در کنار توجه به ذائقه و سلیقه مصرف‌کنندگان داخلی، همواره به بازارهای جهانی توجه داشته و از آنجایی که محصولات بیژن واجد استانداردهای جهانی است، ورود به این سطح و صادرات به کشورهای مختلف، راهی هموار برای محصولات غذایی بیژن است. از این رو طعم زندگی، محدود به مرزهای ایران نماند و مرزهای مختلف را درنوردید و محصولات غذایی بیژن، در قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشورهای همسایه، کشورهای عربی، آلمان، کانادا، روسیه، مالزی، ونزوئلا و جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

در پایان، از کلیدواژه‌هایی برای شناخت بهتر مصطفی‌زاده می‌گوییم. واژه‌هایی همچون «اولین»، «برترین»، «بزرگ‌ترین» و «پیشرو» کلمات متصل به مصطفی‌زاده هستند. او هر کاری را که آغاز می‌کند، بعد از مدتی پایان‌اش به این کلمات ختم می‌شود: «بزرگ‌ترین تحولات صنایع غذایی»، «پیشرو در کارآفرینی»،‌ »اولین توزیع مدرن» و…

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *