اهم اخبار

سیستان و بلوچستان خواستگاه نیمی از جمعیت شتر کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های دامپروری این استان وجود نیمی از شتر کشور در این منطقه با جمعیت حدود ۷۴ هزار نفر است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ سید محمدرضا سید حسینی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان با دارا بودن رتبه نخست در تعداد شتر در کشور توانسته گام‌های خوبی را در زمینه پرورش شتر بردارد که به عنوان نمونه می‌توان از عملیات احداث جایگاه شترداری بهداشتی شیری و گوشتی و هویت گذاری شترها در سطح استان نام برد.

وی ادامه داد: با هدف استفاده مطلوب و مفید از ظرفیتهای موجود سیستان و بلوچستان در زمینه پرورش شتر، سند توسعه پرورش شتر تدوین شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع حدود ۱۵۰ هزار نفر شتر در کشور نیمی از آنها در این استان نگهداری می‌شوند به همین دلیل این استان در پرورش شتر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و قطب پرورش این دام در ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط اقلیمی، علاقه مندی و توان تخصصی دامداران در پرورش شتر، مقاومت بالای شتر به کم آبی و تغذیه از مراتع ضعیف بهترین فرصت را برای توسعه شترداری در سیستان و بلوچستان فراهم کرده است.

حسینی با بیان اینکه شتر بلوچی و شتر جماز عمده نژاد شتر در سیستان و بلوچستان هستند، افزود: برنامه شترداری نوین در استان تدوین شده و تلاش داریم با بهره‌گیری از فرصت مرز و واردات شترهای پر تولید و اجرای برنامه اصلاح نژادی، توسعه شترداری نوین در استان شتاب بیشتری پیدا کرده و فرصت‌های شغلی جدید و درآمدزا فراهم شود.

وی تاکید کرد: بزرگترین مرکز توسعه و پرورش شتر کشور با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و سازمان جهادکشاورزی در منطقه لواریاب شهرستان زاهدان با وسعت ۱۰۰ هکتار در حال ساخت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین بزرگترین واحد خصوصی پرورش شتر شیری کشور با حدود ۲۷۰ نفر شتر وارداتی و تولید روزانه ۵۰۰ کیلوگرم شیر در شهرستان زاهدان فعالیت می‌کند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *