اهم اخبار

فقدان زیرساخت‌های بازرگانی، مهم‌ترین گرفتاری بخش کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، مهمترین گرفتاری کشاورزی کشور را فقدان زیرساخت‌های بازرگانی عنوان کرد.[/heading]

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، یزدان سیف، امروز، (۱۳بهمن)، در مراسم گشایش اولین نمایشگاه نهال و صنایع وابسته اظهار کرد: برای رفع این مشکل تولید کنندگان باید با مشتری ارتباطی مستمر، هدفمند، اثرگذار و اثرپذیر داشته باشند.

وی افزود: بخش باغبانی کشور می‌تواند سالانه ۴۰ میلیارد دلار محصول صادر کند اما دستیابی به این رقم ملزوماتی دارد که خودمان باید آن را فراهم کنیم.

سیف به ملزومات رشد بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کشاورزی یک صنعت دانش بنیان است اما با ظلمی که به آن شده در افکار عمومی، سهم دانش در کشاورزی به درستی تبیین نشده است، بنابراین به دلیل اینکه درکی از سهم دانش در کشاورزی وجود ندارد سهم هزینه‌های پژوهشی در بخش کشاورزی به نسبت کل هزینه‌های پژوهشی کشور ناچیز است.

وی با بیان اینکه رفع این کمبود به راهکارای مناسبی احتیاج دارد، اظهار کرد: بزرگ شدن بنگاه‌های تولیدی، بالا رفتن میزان تولید و در نتیجه قرار گرفتن متولی پژوهش در دل بنگاه‌های تولیدی کشاورزی یکی از این راهکارهاست. به عنوان مثال در سراسر کشور بیش از هزار و ۲۰۰ نهالستان وجود دارد که می‌توانند سالانه ۶۲ میلیون اصله نهال تولید کنند. اگر به ازای هر نهال ۵۰۰ تومان به تحقیق و توسعه اختصاص یابد می‌توان بیش از ۳۰ میلیارد تومان به بخش پژوهشی تولید نهال اختصاص داد.

سیف ادامه داد: نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد بحث وجود شبکه روان و دانش بنیان توزیع محصولات است. تجارت موتور رشد بخش کشاورزی است، بنابراین باید شبکه توزیع محصولات را سامان دهیم. یکی از روش‌های ساماندهی شبکه توزیع راه اندازی همین نمایشگاه‌هاست که امروز شاهد گشایش آن هستیم.

وی در توصیه به تولید کنندگان نهال در البرز گفت: ایجاد شبکه گسترده نمایندگی نیز ضرورت دارد زیرا در غیر این صورت مصرف کننده ممکن است مجبور شود از نقاط دور و نزدیک کشور به کرج مراجعه کند.

سیف خاطرنشان کرد: شبکه توزیع وظیفه دارد نیازهای کشاورز را به اطلاع تولید کننده برساند و علاوه بر آن دانش فنی تولیدکننده را به کشاورز منتقل کرده و براساس اطمینان در کشاورز، احساس نیاز به محصولات دانش بنیان را برانگیزد.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *