اهم اخبار

مدیرعامل صندوق پنبه: کاهش قیمت پنبه و آغاز خرید تضمینی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل صندوق پنبه از کاهش قیمت پنبه خبر داد و اعلام کرد که امسال حدود ۴۰ هزار تن پنبه در کشور تولید می‌شود و به حدود ۶۰ هزار تن واردات نیاز داریم اما اگر دولت بذور اصلاح‌شده با عملکرد بالا را وارد کند و در اختیار بهره‌برداران قرار دهد می‌توانیم به راحتی نیاز ۱۰۰ هزار تنی سالانه کشور را تامین کنیم.

محمدحسین کاویانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال حدود ۶۶ هزار هکتار از مزارع کشور زیر کشت پنبه رفت که تاکنون ۲۹ هزار تن پنبه وش از آن برداشت شده و ۷۴۰۰ تن پنبه محلوج تولید شده است که به نظر می‌رسد میزان تولید پنبه وش در سال جاری به ۱۵۰ هزار تن و پنبه محلوج استحصلال شده از آن به حدود ۴۰ هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه با شرایط کنونی به حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن واردات پنبه برای تامین نیاز صنایع نساجی احتیاج داریم، افزود: استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، فارس، گلستان و اردبیل عمده تولیدکنندگان پنبه در کشور هستند که اگر دولت توجه بیشتری به این دسته از کشاورزان کند و بتواند برای آنها بذور با کیفیت و اصلاح شده و کود و سم مقرون‌ به صرفه از نظر قیمتی و با کارایی بالا در اختیار آنها قرار دهد و از سوی دیگر ادوات مکانیزه را با یارانه‌های دولتی به کشاورزان بدهد به راحتی می‌توانیم عملکرد پنبه را در واحد سطح تا بیش از دو برابر افزایش دهیم.

کاویانی گفت: هم‌اکنون در مزارع کشورهای پیشرو مانند آمریکا، برزیل و غیره با بذور اصلاح‌شده پنبه وش از هر هکتار برداشت می‌شود در حالی که در ایران میانگین برداشت در هر هکتار همچنان دو تن در هکتار است. البته این بذور در مرحله آزمایشی در سطح ۴۰۰ هزار هکتار برای اولین بار در سال گذشته کشت شد که عملکردی بالغ بر پنج تن در هکتار داشت اما این کار ادامه پیدا نکرد.

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: قیمت پنبه و تخم پنبه در ابتدا (طی دو ماه گذشته) مناسب بود و از آنجا که کارخانه‌های بخش خصوصی برایشان صرفه اقتصادی داشت خودشان پنبه کشاورز را با قیمتی بالاتر از نرخ تضمینی می‌خریدند؛ به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم تخم پنبه حدود ۲۳۰۰ تومان و هر کیلوگرم پنبه محلوج کیلویی ۸۳۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شد اما در حال حاضر و با اشباع تدریجی بازار، قیمت تخم پنبه به کیلویی ۱۴۰۰ تومان و قیمت پنبه محلوج به کیلویی ۶۹۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان کاهش یافت.

کاویانی با بیان اینکه هر کیلوگرم پنبه وش حدود ۲۹۴۳ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر سازمان تعاون روستایی به خرید تضمینی پنبه ورود کرده و تاکنون بالغ بر ۱۰۰۰ تن این محصول را خریداری کرده اما با توجه به محدودیت منابع مالی سازمان تعاون روستایی بهای کشاورزان در زمان ۱۵ روز تا یک ماه پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق پنبه تصریح کرد: زمانی در استان گلستان ۱۰۰ هزار تن پنبه برداشت می‌شد اما در حال حاضر به کمتر از ۲۰ هزار تن رسیده است که نشان می‌دهد اگر دولت بیش از پیش به این محصول و کشاورزان آن توجه کند و الزامات رسیدن به مرز خودکفایی را برای آنها فراهم کند، می‌توانیم از واردات بی‌نیاز شویم.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از مسائلی که در این زمینه وجود دارد این است که دولت علی‌رغم توجه به دانه‌های روغنی مانند کلزا، آفتاب گردان، سویا و غیره به تخم پنبه اهمیتی نمی‌دهد و این محصول از سال ۱۳۸۲ تاکنون مورد بی‌مهری قرار گرفته است، در حالی که زمانی یکی از دانه‌های روغنی عمده مورد استفاده در صنایع روغن‌کشی تخم پنبه بود که امروز به مصرف دامداری‌ها می‌رسد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *