اهم اخبار

واکنش یک کارآفرین نمونه ملی به اظهارت معاون وزیر جهاد کشاورزی/گلخانه‌­ها باعث ارتقاء کارائی آب می­‌شوند

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

حمیدرضا جهانگیری، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دشت سبز غرب در یادداشتی برای پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی به اظهارات فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد در خصوص خبر “تولید در گلخانه ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد” واکنش نشان داد.

به قلم: حمیدرضا جهانگیری
مدیر عامل کشت و صنعت دشت سبز غرب
و گلخانه‌­دار نمونه ملی در سال ۱۴۰۰

اغلب باورها در کشور ما این است که گلخانه­‌های تولید محصول موجب کاهش مصرف آب می­شوند و اعداد و ارقامی را هم مثلاً ۳۰ درصد یا بیشتر را اعلام می­نمایند که مرجع آن هم مشخص نیست، عموم گلخانه­های کشور ما بستر خاکی دارند و متوسط عملکرد آنان هم اگر ۲۰۰ تن در هکتار باشد خوب است البته در جاهایی از کشور هم گلخانه­‌هایی با متوسط ۳۵۰ تن وجود دارد که درصد کمی از گلخانه­‌ها را شامل می­شود (البته نوع محصول تولیدی هم در عملکرد تأثیر مستقیم دارد).

گلخانه­‌ها هم مانند هر کشت دیگری با شرایط آبیاری تیپ و قطره­ای احتیاج به یک لیتر در ثانیه آب دارند زیرا دوران داشت محصول در گلخانه‌­ها عموماً از فضای باز بیشتر است. گلخانه­‌ها بسته به تجهیزات آنها میزان متغیری از آب را مصرف می­کنند، پدهای گلخانه­‌ها، سیستم فوگر، سیستم میست، هیدروپونیک، خاک کشت و … بنابراین نمی­توان گفت گلخانه­‌ها آب کمتری مصرف می­کنند.


خبر مرتبط: تولید در گلخانه ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش می دهد


بلکه گلخانه‌­ها باعث ارتقاء کارائی آب می­‌شوند مثلاً چنانچه یک هکتار گوجه فرنگی در فضای باز ۱۰۰ تن در هکتار محصول بدهد برای هر کیلوگرم آن صد لیتر آب مصرف می­شود اما در گلخانه­ای چنانچه ۴۰۰ تن محصول بدهد برای هر کیلوگرم گوجه فرنگی تولیدی ۲۵ لیتر آب مصرف می­شود اما نیاز آبی هردو یکی است. ممکن است با اعمال تمهیداتی بتوان اندکی راندمان را بالا برد اما اینکه بگوئیم گلخانه­‌ها آب کمتری می­خواهند و از این طریق به فکر صرفه جویی باشیم در واقع به بیراهه رفتن است. سیستم­های هیدروپونیک و قابل برگشت (کود و آب) هم مسائل خود را دارند که در حوصله این بحث نمی­گنجد.

اینکه می­گویند در کشور ما تولید در فضای گلخانه در مقایسه با فضای باز ۱۰ تا ۱۵ برابر عملکرد بیشتری دارد کاملاً اشتباه است و اساس این اعداد و ارقام برمی­گردد به آمارهای کاغذی و بدور از واقعیت.

در منطقه ما میانگین عملکرد گوجه فرنگی هیبرید در فضای باز ۱۰۱ تن و ۷۰۰ کیلوگرم است. با این استدلال گلخانه­‌ها بایستی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن در هکتار گوجه فرنگی تولید کنند؟؟!! اتکا به آمارهای غلط مطمئناً خروجی بسیار غلطی را بدنبال خواهد داشت.

در مورد الگوی کشت و ابلاغ آن بدنبال مطالعه اینجانب مشخص گردید که کوچکترین کار کارشناسی در این خصوص بعمل نیامده است و چنانچه آمادگی در مراجع دست اندرکاران این سند؟؟!! وجود دارد می­توانند با مراجعه به اینجانب با استدلال و دلائی کاملاً روشن ثابت نمایم که تدوین این اوراق صرفاً جهت انجام دستوراتی بوده است که دریافت نموده­اند و نه واقعیت کشاورزی ایران….

تنها گلخانه­‌هایی که می­توانند باعث صرفه جویی در مصرف آب به مقدار قابل توجهی شوند گلخانه­‌های تولید نشاء هستند که محصول آنها اراضی وسیعی در فضای باز را تحت پوشش قرار می­دهند و در آن اراضی به واسطه­ی کشت نشائی صرفه جوی بسیار معنی دار است. اگر کسی دغدغه صرفه ­جویی در مصرف آب را دارد بهتر است فکری به حال ۴۰۰ هزار حلقه چاه آب غیر مجاز این کشور بنماید. در خصوص طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان هم بحث بسیار زیاد است و گزارش­های لازم به وزراء قبلی تحویل شده است.

یک سؤال

معاونت آب و خاک در وزارت کشاورزی به اضافه وزارت نیرو هرچه اعتبار است را به آب داده‌­اند و می‌­دهند. آیا می‌­شود یک پاراگراف گزارش بدهند که برای خاک چه کرده‌­اند؟؟؟

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. مراد محمودیان says:

    سلام
    اتفاقا گزارش استاد عزیزم مهندس جهانگیری کاملا درست است باید برنامه فقط بلقوه محور نباشند باید بالفعل گردند و چون مطالعات خاص صورت نمی گیرد و هیچکس هم تا کنون جریمه نشده بابت برنامه های هلطش همین روال ادامه دارد
    موضوع دیگر وزارت برنامه جهش تولید در دیمزارهاست که اصولا اگر اجرایی شود در مناطق گرمسیری علاوه بر اینکه عملکردی ندارد مزارع زودتر دچران بحران خشکسالی می شوند
    وزیر محترم باید گروه کارشناسی در هر استان با حضور نوابغ داشته باشد و متاسفانه متاسفانه یکدست صدا ندارد و کشاورزی داره به بیراه می رود
    با دلایل بنده میویم وزیر محترم خیلی زحمت می کشند اما کشاورزی داره به مدرک گرایی و.. و حذف نخبخ ها و یا دلشکستگی آنها می رود
    کسیکه تا اجرای سیستم بارانی نشده
    کسیکه دامداری نکرده
    کسیکه چهار تا کشت خودش نکرده
    و….
    چطور می تواند نظر بدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *