اهم اخبار

تولید در گلخانه ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش می دهد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست معاونت آب و خاک گفت: تولید در فضای گلخانه نسبت به فضای باز حدود ۳۰ درصد در کاهش مصرف آب اثر گذار است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر توسعه گلخانه ها در افزایش عملکرد و بهره وری آب گفت: توسعه گلخانه ها یکی از برنامه های محوری وزارت جهاد در صرفه جویی مصرف آب محسوب می شود.

او با اشاره به توسعه گلخانه ها در سطح ۲۴ هزار هکتار گفت: توسعه بیشتر گلخانه ها یکی از برنامه های میان مدت وزارت جهاد در راستای افزایش تولید و ارتقای بهره وری است.

عباسی می گوید: در کشور ما تولید در فضای گلخانه در مقایسه با فضای باز ۱۰ تا ۱۵ برابر عملکرد بیشتر دارد، درحالیکه کشورهای پیشرو افزایش عملکرد تا ۳۰ برابر هم است.

این مقام مسئول گفت: تولید در فضای گلخانه نسبت به فضای باز در کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب هم اثر گذار است.

سرپرست معاونت آب و خاک افزایش تولید، اشتغال و ارتقای بهره وری را مهم ترین مزیت تولید در فضای گلخانه اعلام کرد و گفت: تسهیلات خوبی برای توسعه فضای گلخانه در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه تولید هندوانه مشمول مشوق های دولتی نیست، گفت:صادرات این محصول نیز مشمول عوارض صادرات آب مجازی می‌شود.

عباسی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های میدانی مصرف آب هندوانه در قطب های تولید ۴ هزار و ۷۰۰متر مکعب در هر هکتار است که با این وجود کل آب مصرفی هندوانه برای ۱۰۰ هزار هکتار کمتر از ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که در برابر ۷۰ میلیارد متر مکعب آب مصرفی بخش کشاورزی رقمی نیست.

سرپرست معاونت آب و خاک با اشاره به برنامه الگوی کشت گفت: درالگوی کشت تمهیداتی برای کنترل سطح زیرکشت هندوانه در نظر گرفته شده است به طوریکه مشوق های دولتی تنها به کشت محصولاتی داده می شود که الگوی کشت را رعایت کنند.

به گفته او، امیداریم در بودجه سال آینده اعتبار مورد نیاز برای ارائه مشوق های اجرای الگوی کشت در کشور اعطا شود.

عباسی می گوید: با توجه به آنکه هندوانه از کالاهای اساسی مورد حمایت دولت نیست، لذا مشمول یارانه و مشوقی برای تولید نیست که این موضوع منجر به کاهش انگیزه کشت این محصول می شود.

او درباره طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان گفت: فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت ایلام و خوزستان در سطح ۲۵۵ هزار هکتار از ۲ سال پیش فاز مطالعه و طراحی انجام شده می شود.

عباسی گفت: هم اکنون فاز مطالعه ۴۰ هزار هکتار تمام شده است و تا پایان سال پیش بینی می شود که به ۱۰۰ هزار هکتار برسد. اما تاکنون اعتباری برای اجرا تامین نشده است و همواره از منابع مختلف در حال تامین اعتبار هستیم.

این مقام مسئول تامین اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس را از جمله مسیرهای تامین اعتبار اعلام کرد و گفت: برای فاز مطالعه و طراحی منابع داریم و هم اکنون برای بخشی از اراضی غیر از ۱۰۰ هزار هکتار انجام می شود و فاز دوم ۲۵۵ هزار هکتار کلا جانمایی شده است.

گفتنی است امسال خاک سرآغاز غذا به عنوان شعار روز جهانی خاک نامگذاری شده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *