اهم اخبار

پروبیوتیک ها با تقویت سیستم ایمنی به پیشگیری از آلودگی کرونا ویروس کمک می کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کرونا که ویروس تازه‌ای است در منطقه‌ای از چین شیوع پیدا کرده که تا کنون جان چندین  نفر را گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آنها در جهان شد. تحقیقات نشان می‌دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. ویروس جدید موجب عفونت ریه می‌شود و با سرفه، عطسه، تب و تنگی نفس همراه است و از همین راه هم سرایت می‌کند. واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت رعایت بهداشت فردی و اجتماعی (همانند شستن و ضدعفونی کردن مرتب دست ها) آن و تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است. باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت.

در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد. یکی از راه های پیشگیری از کرونا تقویت سیستم ایمنی است.

یکی از وظایف سیستم ایمنی محافظت بدن در برابر میکرواورگانیسم های مضر بیماری زا است.

میکروارگانیسم های مفیدی که از آنها به عنوان پروبیوتیک یاد می کنیم با تقویت و تعدیل سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به عفونت ها را کاهش می دهند. پروبیوتیک ها می توانند بر فعالیت سلول های ایمنی بدن تنظیم التهاب و سیگنالینگ سلول به سلول تأثیر بگذارند.

یکی از راه های تقویت باکتری های سالم روده، خوردن غذاهایی مانند فیبر است. افزایش مصرف فیبرهای گیاهی از سبزیجات، میوه ها،حبوبات، غلات سبوس دار، آجیل و دانه ها نیز موثر است.

برای جذب دریافت اینگونه فیبرهای مفید نباید به یک منبع غذایی وابسته بود، بلکه باید آنها را از منابع متفاوتی دریافت کرد. راه دیگر برای تغذیه یک روده سالم، مصرف غذاها حاوی باکتری های مفید است که شامل مواردی مانند ماست، کفیر و سایر لبنیات است.

پروبیوتیــک هــا در ســطوح متعددی بر روی سیســتم ایمنــی تأثیر میگذارند که از جمله میتوان افزایش بهبود ســطح ســیتوکاین ها و ایمنوگلوبولین ها (تقویت ایمنی مخاط به واسطه ترشح IgA)، افزایش تکثیر سلولهای مونونوکلئــاز، فعــال کردن ماکروفــاژ ها، افزایــش فعالیت سلولهای Killer Natural، تعدیل خود ایمنی و تحریک ایمنــی در برابر باکتریهای بیماری زا و پروتوزوآها را نام برد.

پروبیوتیک ها سرکوب تکثیر لنفوسیتها و تولید سایتوکاین ها توسط سلولهای T را تحت تأثیر قرار میدهند و پروبیوتیــک این اثرات مثبت را بدون ایجاد پاســخ های التهابی مضر اعمال می‌کنند. اســتفاده از چند گونه پروبیوتیکی مانند زمانی که تلفیقی از لاکتوباسیلوس ها و بیفیدوباکتر ها مصرف شود، باعث تأثیر بیشتر و اثر سینرژیکی در پاسخ ایمنی دارد می شوند، مانند زمانی که تلفیقی از لاکتوباسیلوس ها و بیفیدوباکتر ها مصرف شود.

استفاده از مکمل های پروبیوتیک در کنار دیگر مراقبت های بهداشتی میتواند راهکار مناسبی جهت کاهش احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن باشد. در این خصوص مکمل Bio Flora برای افراد بالغ و Bio Kid برای کودکان از محصولات گروه دانش بنیان تک ژن زیست با داشتن پروبیوتیک های لاکتوباسیلوس و بیفیدیو باکتریوم که باعث حفظ و تقویت فلور طبیعی دستگاه گوارش، بهبود ایمنی مخاطی و تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شوند، پیشنهاد می گردد. امید است که در این شرایط بحرانی با بالا بردن سطح ایمنی بدن و رعایت شدید نکات بهداشتی، قدم مثبتی در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا داشته باشیم.  

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *