اهم اخبار

استاندار اردبیل: توسعه کشت و صنعت مغان نیازمند ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سید حامد عاملی از تدوین ۱۸ طرح توسعه برای شرکت کشت و صنعت مغان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح‌ها ۷۰هزار میلیارد ریال منابع لازم است که برای تامین آن مدل‌هایی پیشنهاد شده و در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ سید حامد عاملی که در آغاز سومین دوره از سفرهای شهرستانی به پارس آباد سفر کرده است، در پایان این سفر در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه کشت و صنعت ظرفیت مهمی برای استان اردبیل است، گفت: واقعیت این است که شرکت کشت و صنعت از ابتدا باشگاه سیاسی بوده است و باید از این شرایط خارج شده و به شکل بنگاه اقتصادی اداره شود.

وی افزود: این شرکت مشاورینی داشته که روی کشت و صنعت را ندیده اند، با خودروهای اسپورتیج در جاهایی دیگر می‌چرخیدند یا آدم‌هایی بوده اند که قرارداد بسته و رفته‌اند.

استاندار اردبیل افزود: زمانی معاون استاندار بودم به طور ناشناس در شرکت حضور یافتم و دیدم که محصول روی زمین مانده بود. بعد مشخص شد که این محصول را نگه می‌دارند وقتی تاریخ مصرف آن تمام می‌شود با یک صورتجلسه آن را بدون مزایده و به ثمن بخس به یک شرکت خاص می‌دهند.

عاملی با اشاره به قراردادهایی که در کشت و صنعت بسته می شود،گفت: قراردادهایی در این شرکت بسته می‌شود که بر اساس آن فردی در مدت چهار ماه ۴۰ میلیارد تومان سود می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوییم کشت و صنعت باشگاه سیاسی است، نظرم فرد خاصی نیست بلکه همواره این طور بوده است ولی اینکه این مجموعه چه زمانی درست می‌شود وقتی که بنگاه اقتصادی شود.در صورتی که کشت و صنعت به شکل بنگاه اقتصادی عمل کند در آن صورت به فکر منافع شرکت خواهد بود.

استاندار اردبیل اضافه کرد: کشت و صنعت ۲۳ هزار هکتار اراضی دارد که حدود دو الی سه هزار هکتارآن باغ است. در بقیه اراضی حتی اگر گندم بکاریم باید ببینیم با قیمت ۱۲ هزار تومان چقدر سود خواهد کرد در حالی که الان شاهد هستیم که شرکت حقوق کارگران را پرداخت می‌کند و کلاهش را روی هوا می‌اندازد.

عاملی با بیان اینکه این ظرفیت باید یک بار تعیین تکلیف شود، گفت: اصلی‌ترین بحث ما این است که کشت و صنعت از باشگاه سیاسی خارج شده و بنگاه اقتصادی شود.

وی از تدوین حدود ۱۸ طرح توسعه ای برای شرکت کشت و صنعت مغان خبر داد و با بیان اینکه با اجرای این طرح‌ها کشت و صنعت به جایگاه واقعی خود می رسد، گفت: با اجرای این طرح‌ها حداقل ۵ هزار نفر در شرکت کشت و صنعت اشتغالزایی خواهد شد ولی اجرای این طرح‌ها دست کم نیازمند هفت هزار میلیارد تومان منابع است.

عاملی یادآورشد: برای تامین این منابع مدل‌هایی تدوین و به رئیس جمهور پیشنهاد شده که مورد استقبال ایشان هم قرار گرفته است و جلساتی با آقای مخبر برگزار شده که یکی از این مدل‌ها نهایی و اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: برای کشت و صنعت پارس هم ۶ طرح توسعه داریم که اجرای آن هم نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان منابع است.

استاندار اردبیل در این سفر آخرین وضعیت پیشرفت و مشکلات پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در این شهرستان را به‌صورت میدانی بررسی کرد و مقرر شد ۳۰میلیارد تومان تا پایان سال به این پروژه تزریق شود.

وی همچنین ضمن بازدید از محل احداث طرح مسکن ملی پارس‌آباد، دستورات لازم را برای تسریع در احداث و واگذاری واحدهای مسکونی این طرح صادر کرد.

بر اساس طرح مسکن ملی، بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی در شهرستان پارس‌آباد احداث و به متقاضیان واگذار خواهد شد.

استاندار اردبیل در مراسم آغاز بهره‌برداری از پروژه بهره‌برداری از پمپاژ آب سربند که برای رفع کمبود آب شبکه آبیاری و زهکشی مغان اجرا شده است، با بیان این‌که هر ساله بخش قابل توجهی از حق‌آبه ایران و استان اردبیل از کشور خارج می‌شود، گفت: یکی از طرح‌های مهمی که از خروج این حق‌آبه جلوگیری می‌کند، ایستگاه پمپاژ سربند بوده و استفاده حداکثری از آن، نیازمند تخصیص اعتبار بیش‌تر است.

بازدید از گلخانه تولید فلفل دلمه‌ای صادراتی و گلخانه تولید آناناس، موز و خیار در شهرک گلخانه‌ای پارس آباد، بازدید از محل احداث کارخانه روغن‌گیری از دانه‌های کلزا و کارخانه فراوری میوه شرکت کشت‌وصنعت گلدشت مغان، بررسی میدانی پیشرفت پروژه گلخانه ۵ هکتاری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد از دیگربرنامه های سفر شهرستانی عاملی در پارس آباد بود.

در جریان این سفر همچنین بهره‌برداری از گازرسانی به ۵ روستا در بخش اسلام‌آباد این شهرستان آغاز شد.استاندار اردبیل در حاشیه آغاز مراسم بهره برداری از گاز رسانی به این پنج روستا با تعدادی از اهالی روستای ابراهیم‌کندی بخش اسلام‌آباد این شهرستان دیدار و گفت و گو کرد.

سیدحامد عاملی همچنین در جریان بازدید از مجموعه گلخانه‌ای این شهرستان اظهار کرد: با توجه به این‌که شهرستان پارس‌آباد در آخرین نقاط خط انتقال گاز کشور قرار دارد، در مواقع مصرف بالای گاز، در این مناطق با افت چشم‌گیر فشار گاز روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: به‌دلیل اهمیت این موضوع، در سفر سال گذشته ریاست جمهوری به استان اردبیل، پروژه خط دوم انتقال گاز به پارس‌آباد مصوب شد که این خط انتقال از اردبیل به گرمی و سپس پارس‌آباد و اصلاندوز در دست اجرا است تا پس از بهره‌برداری از آن که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده به نتیجه برسد، مشکلات افت فشار گاز شمال استان مرتفع شود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: مجموعه گلخانه‌ای پارس‌آباد بزرگ‌ترین مجموعه‌ گلخانه‌ای کشور محسوب می‌شود که ظرفیت تأثیرگذاری قابل توجهی را در صادرات محصولات گلخانه‌ای دارد، این مجموعه مشکلاتی داشته که بخش مهم آن مربوط به کمبود گاز است که با بهره‌برداری از خط دوم انتقال گاز به شمال استان مشکل این مجموعه بزرگ رفع خواهد شد.

عاملی گفت: بخش دیگر مشکلات مجموعه گلخانه‌ای پارس‌آباد در زمینه تسهیلات سرمایه‌گذاران است که بخشی از این تسهیلات از طریق تبصره ۱۸ تأمین خواهد شد و برای تأمین بخش دیگری آن نیز به‌زودی مذاکراتی با صندوق توسعه ملی انجام می‌شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *