اهم اخبار

معاون سازمان شیلات خبر داد: تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران از تولید تخم تریپلوئید ماهی قزل‌آلا (تخم تمام ماده عقیم) در راستای اصلاح نژاد و روند رو به رشد آن به سوی خودکفایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از وزارت جهاد کشاورزی، مهدی شکوری در سی و یکمین جلسه شورای معاونین سازمان شیلات ایران افزود: قزل‌آلای تریپلوئید (triploid) ماهیان رنگین کمان معمولی اما عقیم هستند و در سایر مشخصات با قزل‌آلای رنگین‌کمان یکسان‌اند. با تغییر تعداد کروموزوم تخم ماهیان قزل‌آلای رنگین کمان تبدیل به بچه ماهیان تریپلوئید می‌شوند که توانایی تولید مثل ندارند و تمام انرژی خود را بر روی رشد متمرکز می‌کنند.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران اظهار داشت: این بچه ماهیان نسبت به بچه ماهیان معمولی و بچه ماهیان تمام ماده به ترتیب تا ۴۰ درصد و ۲۰ درصد رشد بیشتری دارند، همچنین به دلیل عدم تولید و ترشح هورمون جنسی کیفیت گوشت این ماهیان به‌مراتب لذیذتر از ماهیان معمولی است.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه این ماهیان عقیم می‌باشند و توانایی تولیدمثل ندارند، برای صید ورزشی در دریاچه‌ها نیز قابل استفاده‌اند.

شکوری خاطرنشان کرد: به طور کلی از مزایای ماهی قزل‌آلای تریپلوئید به مواردی از جمله این که رشد بیشتری نسبت به ماهی قزل‌آلای معمولی و یا تمام ماده قزل‌آلای رنگین‌کمان دارد؛ به دلیل این که مشکلات تلفات هنگام فرآیندهای بلوغ و تخم‌ریزی را ندارند مقاومت بیشتر به بیماری و طول عمر بیشتری دارند.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران افزود: این نوع ماهی تراریخته نیستند و برای مصرف انسانی مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ کیفیت گوشت بهتری نسبت به ماهیان معمولی دارند و در نتیجه بازارپسندی بهتری دارند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به مزایا و اهمیت این نوع تخم ماهی در آبزی‌پروری، با توسعه و پیشرفت روند تولید آن که به همت دانشگاه صنعتی اصفهان و با سرمایه‌گذاری و همکاری یکی از مراکز تکثیر فعال (آبزی نگین شایان) آغاز شده است کشور ما به خودکفایی خواهد رسید.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *