اهم اخبار

برخی نخلستان‌ها دمای ۵۵ درجه را تجربه می‌کنند/عارضه خشگیدگی خوشه خرما

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن ملی خرمای ایران گفت: برخی نخلستان‌ها در خردادماه دمای کم سابقه ۵۵ درجه را تجربه کردند و این نگرانی وجود دارد که دچار کاهش تولید خرما بیش از پیش‌بینی‌ها شویم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ مقداد تکلوزاده با بیان اینکه در هفته‌های پایانی خردادماه دمای هوا به شکل کم سابقه‌ای در برخی استان‌های جنوبی افزایش داشت، اظهار کرد: نخلستان‌های استان کرمان و سیستان و بلوچستان دمای کم سابقه ۵۵ درجه را تجربه کردند.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی پیش‌بینی کاهش تولید داشتیم، اما این نگرانی وجود دارد که به دلیل تنش گرمای کم سابقه کاهش تولید بیش از پیش‌بینی‌ها باشد.

 تکلوزاده با اشاره به جلسه اخیر انجمن ملی خرمای ایران با محوریت خشکسالی در سالجاری، افزود: در این جلسه که با حضور مدیران تولید ۶ استان خرما خیز کشور تشکیل شد، وضعیت درختان نخل و محصولات مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارشات استانی برخی از استان‌ها مانند خوزستان، بوشهر و هرمزگان که هر ساله به دلیل رطوبت بالا و شرجی بودن هوا دچار آسیب کیفی و کمی در محصول می‌شدند، در سالجاری با خشکسالی و کاهش رطوبت بهبود تولید در آن‌ها اتفاق افتاده است.

به گفته تکلوزاده زاده؛ به رغم بهبود تولید در این سه استان، افزایش دما در سایر استان‌های خرما خیز آسیب‌زا بوده و کاهش تولید را به همراه داشته است.

وی پیش‌بینی انجمن برای کاهش میزان تولید خرما بر اثر خشکسالی را ۵ درصد عنوان کرد.

تکلوزاده یادآور شد: البته با توجه به تنش دمایی نخلستان‌ها در خرداد ماه این نگرانی وجود دارد میزان آسیب به بیش از مقادیر پیش‌بینی شده افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه نشانه‌های افزایش درصد خسارات در برخی نخلستان‌ها دیده می‌شود، گفت: ریزش خوشه‌های خرما قبل از رسیدن میوه یا به اصطلاح “عارضه خشگیدگی خوشه خرما” در برخی نخلستان‌ها گزارش می‌شود که نشانه‌ افزایش خسارت و کاهش تولید بیش از مقادیر پیش‌بینی شده در اثر تنش‌ گرمایی است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *