اهم اخبار

به‌منظور حمایت از صنعت زعفران تشکیل شد؛ کارگروه مقابله با خام‌فروشی زعفران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: کارگروه ملی زعفران متشکل از وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت، اتاق‌های بازرگانی و تعاون، سازمان توسعه تجارت، شورای ملی زعفران، تمام سازمان‌های متولی و تشکل‌های ذی‌ربط و دست‌اندرکاران بخش زعفران تشکیل شد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از دنیای اقتصاد، محسن احتشام گفت: پیرو تاکید ملی مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی مقرر شد کارگروه ملی زعفران متشکل از وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت، اتاق‌های بازرگانی و تعاون، سازمان توسعه تجارت شورای ملی زعفران، تمام سازمان‌های متولی و تشکل‌های ذی‌ربط و دست‌اندرکاران بخش زعفران تشکیل شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ملی زعفران در سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در این کارگروه اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران و شورای ملی زعفران حضور خواهند داشت تا در زمینه وضع موجود زعفران که رضایت‌بخش نیست با بخش دولتی تبادل‌نظر کرده و مشکلات موجود را برطرف کنند.

احتشام تصریح کرد: این کارگروه به‌منظور کاهش و جلوگیری از میزان صادرات بدون ارزش‌افزوده قدم برمی‌دارد تا به صنعت زعفران برای بهره‌مندی از ارزش‌افزوده طلای سرخ کمک کند و ارزش‌افزوده آن به میزان بیشتری به چرخه اقتصادی بازگردد.

رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به تاثیر این کارگروه بر صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده گفت: این کارگروه راهکارهای حمایت از صنعت زعفران و بازگشت ارزش ‌افزوده آن به چرخه اقتصادی و همچنین اجرای هرچه بهتر و عملیاتی‌تر اقتصاد مقاومتی را بررسی خواهد کرد تا نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدید‌های این محصول مدنظر قرار گیرد و بتوانیم با یک برنامه‌ریزی جامع و کامل، شاهد خروج هرچه بیشتر زعفران بسته‌بندی‌شده و دارای برند مشخص باشیم.

احتشام افزود: این بسته‌بندی‌ها باید با برند ایرانی باشد و به سمتی پیش برویم که ارزش‌افزوده زعفران به چرخه اقتصادی بازگردد و در یک دوره زمانی چندساله بتوانیم میزان صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده را افزایش دهیم.

وی با اشاره به درصد پایین صادرات بسته‌بندی‌شده زعفران خاطرنشان کرد: صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده به نسبت میزان خام‌فروشی حدود ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد خام صادر می‌شود که نیاز به حمایت از این محصول استراتژیک در کشور وجود دارد.

رئیس شورای ملی زعفران ایران افزود: قیمت امروز زعفران در مقابل زحمات کشاورزان ما عادلانه نیست و میزان آن بسیار کم است، با افزایش نرخ ارز سرمایه این کشاورزان به تاراج می‌رود و فاصله قیمتی بسیاری بین قیمت خرید از کشاورز تا بازار صادراتی وجود دارد و میزان قیمت خرید از کشاورز یک‌بیست و پنجم بازار جهانی است.

وی با بیان اینکه این کارگروه از ادامه روند فعلی در بازار زعفران جلوگیری خواهد کرد و به سمت منصفانه شدن قیمت زعفران برای کشاورزان پیش خواهیم رفت، افزود: جایگاه زعفران ما توسط کشورهایی مانند اسپانیا گرفته‌شده و باید وارد بازارهای جهانی شده و زعفران را به نام ایران معرفی کنیم، پیش‌از این از صنعت زعفران حمایت نشده و ناشناخته مانده‌ایم.

احتشام با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار زعفران اظهار کرد: در چهار ماه نخست امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا و محدودیت پرواز و حمل‌ونقل، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افت صادرات زعفران حدود ۱۰ درصد بوده است.

براساس این گزارش، میزان تجارت جهانی زعفران میلیاردها دلار در سال برآورد می‌‌شود اما سهم ایران از این میزان درآمد به‌‌رغم مقام اول تولید زعفران در جهان بسیار اندک است، چراکه عمده زعفران ایران به ‌صورت فله صادر می‌‌شود و کشورهای خریدار، زعفران ایران را بسته ‌بندی و در بازار عرضه می‌‌کنند.

بزرگ‌ترین خریداران زعفران ایران، امارات متحده عربی و اسپانیا هستند که بخش عمده خریداری‌ شده از سوی اسپانیا و امارات به نام خود این کشورها در بازارهای جهانی عرضه می‌‌شود. علاوه بر این، ایتالیا، آمریکا، هند، فرانسه، سوئد، آرژانتین، عربستان سعودی، هنگ‌‌کنگ، بریتانیا و سوئیس عمده‌‌ترین خریداران زعفران ایران در سال‌های گذشته بودند.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *