اهم اخبار

به بهانه روز جهانی غذا؛ غذای بنفشی که می‌تواند جهانی شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قروت؛ غذای محلی خراسان جنوبی و تنها غذای بنفش جهان است که می‌تواند به عنوان پایه گردشگری خوراک مورد بهره برداری و ارزآوری قرار گیرد.

فرهنگ هر قوم و منطقه‌ای، تا حد زیادی با خوراک و غذاهای آن منطقه گره خورده است. به هر منطقه‌ای که سفر کنید، با انواعی از غذاهای محلی روبه‌رو می‌شوید که نشانگر سبک زندگی مردم و فرهنگشان هستند. تعدادی از این غذاها به مرور زمان شهرت بیشتری پیدا کرده و عمومی‌تر شدند و تعدادی هم هستند که هنوز به قدر کافی شناخته نشده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، در خراسان جنوبی و بیشتر در مرکز آن شهر بیرجند، غذایی وجود دارد به نام قروت که با کشک درست می‌شود و بنفش‌رنگ است. علت این رنگ آن است که مردم بیرجند از نوع خاصی از کشک استفاده می‌کنند که به آن قروت، قوروت یا کشک سیاه می‌گویند.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، در سال ۱۳۹۷، برای هر چه بیشتر شناساندن این غذا “سفره بنفش بیرجندی” را برگزار کرد و قروت در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد؛ مراسمی با شرکت ۱۲۰۰ نفر بیرجندی مقیم تهران که در این مراسم خوراکِ خوش‌طعم قروت برای آنها سرو شد و سپس به عنوان میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.

قروت را چگونه می‌پزند؟

برای تهیه این غذا به پیاز یا سیر سرخ‌شده، عصاره قروت، دارچین و نمک و فلفل احتیاج دارید. ابتدا باید قروت را چند ساعت خیسانده و سپس با گردو بکوبید تا روغن بیندازد. بعد آرام‌ آرام به آن آب اضافه کنید تا مخلوط غلیظی به دست آید. مخلوط را از صافی رد کنید تا عصاره قروت به دست آید. در ظرفی جدا پیاز یا سیر را سرخ کنید و سپس عصاره را به آن اضافه کنید و روی حرارت آرام بگذارید. باید مراقب باشید که قبل از جوشیدن، خوراک را از روی حرارت بردارید. در نهایت آن را با دارچین تزئین کرده و با نان میل کنید. گاهی قروت را مانند سس همراه با بادمجان، سیب‌زمینی، کدو و سبزیجات پخته مثل اسفناج استفاده می‌کنند.

غذاهای محلی و ویژگی مقوی بودن 

زهره امیرپور، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند گفت: غذاهای محلی به دلیل استفاده از ظرفیت‌های غذایی استان و طبیعت بسیار در سلامت افراد تاثیرگذارند؛ از جمله این غذاها قروت است که به عنوان غذای خراسانی شناخته شده است‌.

وی با بیان اینکه تهیه‌ قوروت بادمجان کمی مشکل است چراکه نیاز به سابیدن کشک دارد؛ کاری که هر زن بیرجندی معمولا خوب بلد است، تصریح کرد: مردم خراسان جنوبی معمولا بادمجان سرخ شده را درون تیلیت این غذا می‌ریزند و به‌همراه سبزی خوردن میل می‌کنند.

امیرپور ادامه داد: این غذا به دلیل مواد طبیعی که در آن استفاده می‌شود باعث قوی شدن بدن و سلامت آن می‌شود که می‌تواند  به عنوان یک غذای مقوی مورد بهره برداری قرار گیرد.

گردشگری خوراک؛ بخشی که مغفول مانده

احمد کاشانی، مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌ جنوبی نیز اظهار کرد: گردشگری، آسان ترین راه برای ورود ارز به کشور است چراکه به واسطه آن فرهنگ، زیبایی، تاریخ و امنیت ایران را معرفی کرده و مخاطب بی واسطه ارز را خرج می‌کند.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری، یکی از مهم ترین راحت ترین صنایع برای ارزآوری و پول آوری است، افزود: گردشگری وجوه مختلفی دارد که یکی از بخش‌هایی که شاید از آن غفلت کرده‌ایم گردشگری خوراک است.

کاشانی ادامه داد: در خراسان جنوبی که تنها غذای بنفش جهان پخته می‌شود؛ قطعا می‌توان گردشگری خوراک را به صورت جهانی رونق داد چراکه این غذای خاص برای گردشگران جاذبه بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری خوراک برای معرفی بخشی از فرهنگ زندگی و آداب و رسوم مردم می‌تواند بسیار مفید باشد، افزود: غذا و فرهنگ یک رابطه دو سویه دارند و قروت از جمله غذاهایی است که از فرآورده‌های دامی تهیه می‌شود و رنگ بنفش و زیبای آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند که می‌تواند یکی از بخش‌های مهم گردشگری باشد.

قروت بیرجندی(کشک محلی) خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است و این می‌تواند آغاز راهی برای جهانی شدن این غذا باشد.

سرویس خبری: آشپزی و گردشگری غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *