اهم اخبار

تایید صید ترال با وجود ممنوع بودن آن/ توان کنترل نداریم

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر خاطر نشان کرد: طبق قانون صید ترال در کشور ممنوع است اما از آنجایی که سازمان شیلات امکانات لازم در برخورد با این متخلفان را ندارد شاهد انجام این نوع صید هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ گوفه‌کشی یا ترالینگ نوعی روش ماهیگیری است در این روش تور ماهیگیری بزرگی که به شکل قیف است و از دو طرف به تخته‌هایی متصل است در دریا انداخته می‌شود و این تور به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود در این روش صید هم نوع ماهیان از جمله دلفین، ماهیان ریز و …. در تور می‌روند. این ماهیان قابلیت مصرف انسانی ندارد و عموما دور ریخته می‌شوند. این چنین علاوه بر برهم زدن اکوسیستم دریا معیشت صیادان دیگر که تور انتظاری دارند را دشوار کرده است. به همین دلیل صید ترال از سوی قوه قضاییه و سازمان محیط زیست ممنوع شده است چراکه زیست بوم دریایی را برهم می‌زند.

بهزاد حیدری در پاسخ به این پرسش که فیلمی به دست ما رسیده است که نشان می‌دهد این نوع صید در ۲۶ مایلی اسکله خورخان در شکل گسترده‌ای صورت می‌گیرد و کسی هم مانع آنها نمی‌شود چرا برای در برخورد با آنها اقدامی صورت نمی‌گیرد؟ گفت: نیروی انتظامی یک نهاد عریض و طویل است و با امکانات گسترده‌ای که در اختیار دارد نمی‌تواند با قاچاقیان کالا برخورد کند و آمار خود را به نصف برساند.

وی در ادامه بابیان اینکه قاچاق کالا به شکل سازمان دهی شده در کشور صورت می‌گیرد، تصریح کرد: ویژگی‌های دریا با خشکی بسیار متفاوت است در خشکی با مستقر کردن یک ایستگاه کنترل می‌توان تعداد قابل توجهی از خودروهایی که در رفت‌وآمد هستند را کنترل کرد اما وقتی شناورها از بندر خارج می‌شوند می‌توانند در هر جهتی حرکت کند از این‌رو امکان رصد و کنترل آنها دشوار است.

این مقام مسئول امکانات سازمان شیلات را محدود عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در فصل صید میگو هستیم صید میگو معمولا با تور ترال صورت می‌گیرد. ما می‌دانیم که با این روش صید انجام می‌شود به همین دلیل این مسئله را با استانداران و فرمانداران شهرستان‌های ساحلی مطرح می‌کنیم تادر نهایت راهی برای مقابله با صید خلاف برسیم.

حیدری ادامه داد: یگان‌های کنترلی سازمان شیلات به لحاظ لجستیکی و نیرو به روز نیست. در استان بوشهر ۹۳۶ کیلومتر مرز آبی وجود دارد که در طول این نوار ساحلی ۸ شهرستان واقع شده است که ارتزاق عموم مردم در این شهرستان‌ها از دریاست بنابراین کنترل این وسعت با این میزان نیرو سخت و دشوار است.

به گفته وی، در روزهای اخیر یک شناور و قایق که صید خلاف انجام می‌داد را دستگیر کردیم در این قایق ۳۰۰ کیلو میگو به‌صورت خلاف صید شده بود.

حیدری بابیان اینکه ممنوعیت صید ترال معیشت صیادان سنتی را دشوار کرده است بیان کرد: امکانات، ابزار و سازوکارهای کنترلی ما کافی نیست. از سوی دیگر وقتی با این شناورها برخورد می‌کنیم به ما می‌گویند این افراد شغل ندارند و گرسنه هستند حتی گاهی ما را تهدید می‌کنند که چرا شناورهای بدون هویت را گرفتیم. باید به این نکته اشاره کنم که سال گذشته یکی از همکاران ما در جست و گریخت با یکی از شناورهای بدون هویت جان خود را از دست داد.

به گفته این مقام مسئول، قایق‌های بدون هویت در همه مناطق ساحلی از جمله خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان فعال هستند. با قطعیت می‌توان گفت در هر یک از استان‌ها ۲ یا ۳ هزار قایق بدون هویت فعال‌اند؛ در جزیره خارک ۹۰ قایق بدون هویت و ۴۵ قایق باهویت فعالیت می‌کند. پس باید واقعیت پذیر باشیم و قبول کنیم که سازمان شیلات توان این را ندارد که این میزان صید خلاف را ساماندهی کند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با اشاره به تعداد نیروهای نظارت در سازمان شیلات، افزود: ۲۸ نیرو که بیشتر آنها در آستانه بازنشستگی هستند ۹۳۶ کیلومتر مرز آبی را کنترل می‌کند پس مشخص است که توان نظارت ما در سازمان کم است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد صید توسط صیادان خارجی در محدوده دریایی شما صورت می‌گیرد؟ گفت: صیادان خارجی بیشتر در حوزه سیستان و بلوچستان و هرمزگان فعال هستند و در بنادر بوشهر ورود نکردند.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: نظارت بر عملکرد شناورهای فلزی و کشتی‌ها از سوی سازمان مرکزی شیلات صورت می‌گیرد و اگر شاهد صید از سوی کشتی‌‌های خارجی باشیم آنها باید ورود کنند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. سید جلیل انوری says:

    اگر توانایی ندارید با کلاس استفا دهید و کار رو به خودم مردم و اتحادیه و فعالان حامی محیط زیست بسپارید . و فقط هر روز آمار ندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *