اهم اخبار

تهدید امنیت غذایی کشور با سیستمی‌شدن واردات برنج

بدون دیدگاه

سیستمی شدن ثبت‌سفارش واردات برنج در شرایطی که ۲۰ روز تا زمان آغاز دوره ممنوعیت فصلی فرصت باقی مانده، آسیبی نگران‌کننده برای واردات و تهدیدی جدی برای امنیت غذایی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از اتاق شفاف، مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در حاشیه نشست آموزشی آشنایی با روند سیستمی شدن واردات برنج با اشاره به این موضوع، افزود: در جریان این‌ نشست که با حضور کارشناسان واردات برنج برگزارشد، جمع‌بندی نظرات ایشان بر این مهم‌ مهر تایید می‌زند که علی‌رغم اعتقاد به سرعت گرفتن و رفع خطاهای انسانی با سیستمی شدن فرایند واردات، اما در مقطع زمانی کنونی فرآیند صدور شناسه کالا و سیستمی شدن ثبت سفارش، تهدیدی جدی برای واردات و ترخیص برنج محسوب می‌شود.

وی گفت: فرآیند صدور شناسه کالا در جریان سیستمی‌شدن ثبت سفارش، حداقل دو هفته طول می‌کشد، مضاف براینکه لینک کردن شناسه در سایت سازمان غذا و دارو نیز زمان‌بر است و تحمیل این موضوع به واردکنندگان در آستانه فرا رسیدن دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج موجب تاخیر در ترخیص کالا و رسوب برنج‌های وارداتی در گمرک می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران ادامه داد: درخواست‌های افتتاح وتمدید ثبت سفارش برای محموله‌هایی که در بنادر متوقف شده‌اند در کارتابل‌های وزارت جهاد کشاورزی منتظر تایید هستند که در صورت عدم پاسخگویی، مجدد رد درخواست شده که ویرایش و تمدید مجدد ثبت سفارش آنها بسیار زمان‌بر و نیازمند اخذ شناسه کالا است.

کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر صدور IRC توسط سازمان غذا دارو منوط به دریافت شناسه کالا شده‌است، توضیح‌داد: باتوجه به زمان‌بر شدن فرآیند ثبت سفارش، ارسال محموله‌های برنج از مبادی وارداتی نیز مختل و حتی ممکن است متوقف شود.

وی با بیان اینکه این موارد، آسیب‌هایی است که قبل از اجرایی شدن این طرح شناسایی شده، تاکیدکرد: با توجه به نوپا بودن اجرای این طرح برای کالای برنج در کشور، بروز خطاهای سیستمی در سامانه جامع تجارت و سامانه سازمان غذا و دارو محتمل هست که این خود مختل‌کننده جریان واردات این محصول استراتژیک است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران ادامه‌داد: به این نکته نیز باید توجه شود که به اقتضای نوع کالای برنج ممکن است، به اضافه و اصلاح مواردی در سامانه نیازشود و از این رو برای عملیاتی شدن این طرح به زمان و فرصت بیشتری نیاز است.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان حاضر در این نشست بعد از طرح و بررسی این مباحث به یک نتیجه مشترک رسیدند، اعلام کرد: باتوجه به حساسیت زمانی متاثر از فرارسیدن دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج پیشنهاد شد؛ اجرای طرح همزمان با برقراری دوره ممنوعیت آغاز شود و ثبت سفارش سیستمی و دریافت کد IRC، پس از پایان دوران ممنوعیت واردات الزامی شود.

کشاورز با اشاره به اینکه این دومین نشست آموزش سیستمی شدن واردات بود که برای واردکنندگان برنج برگزار شده است؛ این سوال را مطرح‌کرد: باتوجه به آسیب‌هایی که اجرای این طرح در مقطع حساس کنونی برای بازار برنج به دنبال دارد، چرا شرکت‌کنندگان در نشست آموزشی پیشین، آسیب‌ها و تبعات منفی اجرای این طرح را شناسایی نکرده و متذکر نشدند.
در ادامه دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران از واردکنندگان برنج درخواست نمود، نظرات، پیشنهادات و ملاحظات خود در خصوص سیستمی شدن فرآیند واردات برنج را به دبیرخانه این انجمن انتقال دهند تا پس از جمع‌بندی، به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این سامانه ارائه شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود توضیح‌داد: انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران به عنوان عالی‌ترین نهاد بخش خصوصی فعال در صنعت برنج به واسطه بهره‌مندی از ظرفیت بالای کارشناسی، نظرات دریافتی را در اختیار کمیته‌های علمی، پژوهشی و کمیته فنی برنج‌های وارداتی خود قرار می‌دهد تا پس از بررسی آنها از زوایای مختلف و جمع‌بندی نظر کمیسیون‌ها در اختیار وزارت صمت قرارگیرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران همچنین از وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی و همچنین سازمان غذا و دارو برای برگزاری این نشست آموزشی قدردانی کرد و اظهارداشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران از استعداد بالایی در این صنعت برخوردار هستند و علاوه براینکه حداقل نیمی از واردات برنج کشور را در اختیار دارند، در حوزه تولید داخلی، فرآوری و بسته‌بندی و در نهایت توزیع نیز نقش پررنگی دارند.

وی تصریح کرد: به واقع باید گفت شرکت‌های معظم فعال در صنعت برنج گردهم آمدند تا با ایجاد این انجمن دومین محصول کشاورزی و مهم کشور متولی در بخش خصوصی داشته باشد تا صدای این صنعت شنیده شود و با هم‌سو و همراه کردن ظرفیت‌های موجود، مسیر توسعه آن هموار شود و با شناسنامه‌دار شدن برنج ایرانی، فرآیند و میزان تولید وعرضه آن سیستمی و قابل رصد شود.

بنابراین گزارش پس از سخنان دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، نوبت به مسعود عبادی کارشناس شناسه سامانه جامع تجارت رسید تا مباحث آموزشی مقدماتی در خصوص این سامانه را آغاز کرده و چگونگی ثبت شناسه کالا را تشریح کند و پس از وی مهرداد بهامیریان کارشناس فنآوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت سازمان غذا و دارو توضیحاتی در خصوص کدهای جدید IRC و کاربرد آن در سامانه نوین تجارت ارائه کرد.

پس از سعید خوش‌نیت کارشناس بخش فرامرزی سامانه جامع تجارت، مباحث تخصصی‌‌تری در خصوص ثبت شناسه کالا در سامانه مطرح کرد و پس از وی نوبت به امیرمحمد فوزی فرد کارشناس تجارت داخلی سامانه جامع تجارت رسید تا توضیحات تکمیلی و نهایی در خصوص سامانه، دریافت شناسه و کد IRC و ثبت سفارش برنج در سامانه جامع تجارت ارائه دهد.

پس از آن نوبت به مدیران و کارشناسان بازرگانی شرکت‌های واردکننده برنج رسید که با طرح سوالات و نظرات تخصصی موجب شدند ماهیت این نشست از یک جلسه آموزشی استاد محور به مباحثه تبدیل شود.

همچنین در این نشست احمد آرطیس کارشناس آموزش مرکز فنآوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی نیز حضور داشت که موارد فنی و کارشناسی را ارائه و متذکر می‌شد.

بنابراین گزارش، نشست آموزشی به پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور آشنایی با روند سیستمی شدن واردات برنج برگزار شد.گفتنی است، بسته آموزشی آشنایی با روند سیستمی شدن واردات به زودی تدوین و جهت بهره‌برداری در اختیار اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران قرار می‌گیرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *