اهم اخبار

حرکت در مسیر تولید غذای سالم با کشت بدون سم برنج

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی براین باورند که تولید برنج بدون استفاده از سموم بر ارتقای کیفیت تاثیر بسزایی دارد، اما تاحدودی عملکرد در واحد سطح را کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی پیش رئیس جمهور در دیدار با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بر تولید غذای سالم، با کیفیت و ارزان از محل تولید داخلی تاکید کرد که در این راستا وزیر جهاد کشاورزی سیاست هایی را برای تحقق این موضوع از جمله اجرای سیاست الگوی کشت، تکمیل زنجیره ارزش بویژه در قطب های تولید و ارزان سازی محصولات تولیدی را در دستور کار قرار داد.

ساداتی نژاد گفت: در تولید برنج توانسته ایم بدون سموم شیمیایی تولید داشته باشیم، لذا به دنبال ترویج آن در سایر محصولات کشاورزی هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی می گوید: تولید محصول باکیفیت سالم، ارزان ایرانی کشاورزی را طبق دستور رئیس جمهور دنبال می‌کنیم و همواره برای ارتقای کیفیت سموم و کود کشاورزی تلاش مضاعفی انجام می شود تا محصول سالمی داشته باشیم.

بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی اذعان می کنند که تولید محصول عاری از سم و کود به سبب ارگانیک بودن از کیفیت بالایی برخوردار است، اما هزینه آن نسبت به محصول دارای کود و سم بالاتر است که این فرهنگ سازی برای توسعه کشت باید در دستور کار قرار گیرد چرا که تولیدکننده مطابق با سلیقه مصرف کننده اقدام به کشت می کنند.

تولید محصول بدون استفاده از سم و کود راهی برای ارتقای کیفیت

قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: کشاورزان خواهان تولید برنج بدون سم و کود هستند چرا که این موضوع در کیفیت تاثیر بسزایی دارد.

به گفته او، تولید برنج بدون سموم تا حدودی کمیت در واحد سطح را کاهش می دهد، اما بدلیل تولید محصول ارگانیک، قیمت تاحدی در بازار بالاست.

پیشه ور می گوید: اگر مصرف کنندگان خواهان محصول ارگانیک باشد، تولید به این سمت و سو می رود چرا که ملاک کشاورز، مصرف کننده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: اخیرا وزیر جهاد از تولید برنج بدون سموم و کود شیمیایی خبر داده که در صورت تمایل مصرف کنندگان، تولید افزایش می یابد.

او با بیان اینکه خودکفایی برنج در کشور شدنی است، گفت: دلالان و واسطه گران به سبب ارزان بودن برنج خارجی خواستار واردات هستند و بدیهی است که با کاهش قدرت خرید، میزان آن در سبد مصرفی خانوار افزایش می یابد.

به گفته پیشه ور، علی رغم آنکه در سال های گذشته، واردات برنج در زمان برداشت ممنوع است، اما امسال این امر صورت گرفت که این موضوع موجب شد تا برنج تولید داخل روی دست تولیدکننده بماند.

علی رغم‌گذشت ۲ ماه از کشت سال زراعی جدید، هنوز محصول تولیدی روی دست تولیدکننده مانده است که این موضوع آسیب جدی به تولید می زند. این درحالی است که امکان خودکفایی و ارتقای کیفیت تولید برنج بدون استفاده از سم و کود وجود دارد.

تولید برنج ارزان با اجرای زه کشی در استان‌های تولیدی محقق می شود

رحمت اله نوروزی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بعد از انقلاب ۲ نوبت از محل صندوق توسعه ملی اعتبار به زه کشی استان های گلستان و خوزستان تخصیص یافت که با تخصیص اعتبار حوزه زه کشی به استان های شمالی و ۸ استان کشت برنج به سهولت کسری یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن  در داخل وجود دارد.

او با بیان اینکه بنابر تاکید رئیس جمهور خودکفایی محصولات استراتژیک از جمله برنج دنبال می شود، گفت: با رویکرد سیاست الگوی کشت و کشت قراردادی، خودکفایی برنج محقق خواهد شد.

نوروزی با بیان اینکه تولید برنج بدون استفاده از سموم بر راندمان و ارتقای کیفیت اثر گذار است، گفت: تولید برنج بدون سموم به سبب تولید محصول ارگانیک قیمت تمام شده محصول را افزایش می دهد که این موضوع بر قیمت نهایی محصول هم اثر گذار است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر محققان در استان های شمالی و سایر استان های تولیدکننده برنج، تولید برنج بدون سموم را دنبال کنند، این موضوع در بهره وری تولید و ارتقای کیفیت تاثیر بسزایی دارد. اما الان نمی توان درصدی اعلام‌کرد.

قیمت تمام شده تولید برنج بدون استفاده از سموم بالاست

محمدجواد خاکزاد مشاور نظام‌صنفی کشاورزی گفت: تولید برنج‌بدون مصرف سموم  در حال انجام‌ است که بخشی از این محصولات به عنوان محصول سالم و در صورتی که به هیچ‌عنوان از سموم و کود استفاده نشود، ارگانیک است.

به گفته او، اگر بدنبال این موضوع باشیم که کل استان های تولیدکننده برنج بدون سم و کود اقدام به تولید برنج کنند، این موضوع شاید دست یافتنی نباشد، اما شدنی است.

خاکزاد ادامه داد: عدم استفاده از سموم به عنوان تولید محصول ارگانیک در کیفیت تاثیر بسزایی دارد، اما به مراتب کمیت را تا حدودی کاهش می دهد.

مشاور نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه تولید برنج بدون مصرف سموم، قیمت‌تمام شده را افزایش می دهد، گفت: با هزینه های فعلی امکان تولید محصول ارگانیک وجود ندارد و بسته به کیفیت آب و خاک، هزینه تولید و میزان بهره وری در واحدسطح متفاوت است.

او با بیان اینکه تولید برنج بدون سموم و کود شیمیایی حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد بر کاهش محصول اثر می گذارد، گفت: در صورت حذف سموم و کودهای شیمیایی به منظور جلوگیری از کاهش تولید در واحد سطح از کودهای سبز در واحد سطح باید استفاده کرد تا در راندمان تولید تاثیر منفی نداشته باشد.

با توجه به تاکید رئیس جمهور بر تولید غذای سالم و باکیفیت، وزارت جهاد در راستای ارتقای کیفیت تلاش کرده است تا محصول سالم در سبد غذایی خانوار قرار گیرد که خوشبختانه این تلاش ها منجر به تولید برنج بدون استفاده از سموم شده است و همواره در نظر دارد که در سایر محصولات هم این امر محقق شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *