اهم اخبار

رئیس اتحادیه خوار و بارفروشان تهران: قیمت‌گذاری دستوری مخل نظم بازار است/ دلال‌ها زمانی سوء‎استفاده می‌کنند که بازار ملتهب است

بدون دیدگاه

رضا پاشابیگی قیمت‌گذاری دستوری را موجب فشار بر تولیدکننده و کاهش عرضه و در نتیجه دخالت واسطه‌های سودجو عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، رئیس اتحادیه خواروبارفروشان تهران درباره رویه دلالی در مشاغل مربوط به خواروبار فروشی اظهار کرد: در بحث زنجیره تأمین تولیدکننده در حوزه کشاورزی یا صنعتی و نیز واردکننده را داریم و کالای اساسی با این تقسیم‌بندی در دو نوع جای می‌گیرند که یکی تولید داخل بوده و یک‌سری دیگر وارداتی هستند و معتقدم دولت می‌تواند سرمنشأ ورود کالا به کشور را شناسایی کرده و به‌صورت دست ‌اول به مرحله توزیع برساند. در حوزه تولید هم کشاورزان یا تولیدکنندگان صنعتی با یک‌سری عمده‌فروش روبه‌رو هستند.

نمی‌توان به واسطه‌های این بخش نام دلال را نهاد

وی با بیان این که نمی‌توان به واسطه‌های این بخش نام دلال را نهاد، ادامه داد: این‌ها محصول را از کشاورز یا کارخانه خریداری کرده و به حلقه‌های پایین‌تر توزیع می‌رسانند و در مقوله توزیع بحث لجستیک یا حمل‌ونقل از مبدأ و هزینه مشخص، اهمیت دارد. البته در حال حاضر تولیدکننده‌ها با پخش‌هایی همکاری دارند که محصول را به‌صورت مرتب به تهران و دیگر شهرها می‌رسانند و در آن جا به حلقه‌ای تحویل می‌دهند که بدون واسطه آن را به دست مصرف‌کننده برساند.

پاشا بیگی با بیان این که در بحث واردات نیز در یک‌سری مقاطع زمانی با کالاهایی خاص در حوزه اقلام اساسی روبه‌رو هستیم، گفت: به ‌عنوان‌ مثال در حال حاضر شکر با ورود به کشور مبدأ مشخصی دارد و ما نیز در جهت تنظیم بازار این قلم کالای اساسی تلاش کردیم. ازاین‌رو اگر دولت بتواند شکر را به‌ صورت دست ‌اول به بازارهای برهم ریخته و جایی که سفته‌بازی است، برساند و از آن جا نیز بدون واسطه تحویل خرده‌فروش بدهد، مشکلات این حوزه حل می‌شود.

در بحث واردات شکر، واردکننده از سوی وزارت جهاد شناسایی شد و به دست بنکدار رسید که شکر را به ‌صورت عمده خریداری کردند و بنکداران نیز در سه الی چهار اتحادیه همگن به‌صورت عادلانه در سطح شهر تهران توزیع شد و به دست مصرف‌کننده رسید و از این طریق تا حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد قیمت‌ها شکسته شد و آرامش به بازار شکر بازگشت.

رئیس اتحادیه خوار و بارفروشان تهران با بیان این که واسطه‌ها در این راستا به‌صورت قانونی عمل می‌کنند، گفت: دلال‌ها زمانی سوء استفاده می‌کنند که بازار ملتهب است و دست به انبار یا احتکار کالا می‌زنند و از این طریق بازار زنده است و از طریق عرضه و تقاضا آن را تنظیم می‌کنند. در این میان گاهی دلال‌ها عرضه را کاهش داده و تقاضا نیز به‌صورت نرمال و طبیعی برای کالای اساسی در جامعه وجود دارد و وقتی عرضه و تقاضا برهم می‌خورد، یک‌سری افراد سودجو این اقلام را انبار و دپو می‌کنند که منجر به برهم‌خوردن عرضه و تقاضا و قیمت‌ها خواهد شد.

عرضه شبکه مویرگی توسط فروشگاه‌های خرد تنها راهکار

وی راهکار را در عرضه شبکه مویرگی توسط فروشگاه‌های خرد دانست و افزود: بازار در همه حوزه‌ها به عرضه و تقاضا وابسته است و ما این مسئله را در کف بازار لمس کردیم و تا زمانی که عرضه یک کالا محدود شود و یا متأسفانه دولت از ابزار قیمت دستوری استفاده کرده و تولیدکننده را مجبور به فروش در دامنه تعیینی دولت می‌کند، به‌ هرحال باید سود در نظر گرفته شود و تولیدکننده عرضه را محدود می‌نماید و در این فاصله یک‌سری افراد سودجو اخلال‌گری می‌کنند./رادیو گفتگو

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *