اهم اخبار

مدیر صادرات کاله: توافق نامه تجاری؛ کلید حل مشکلات صادراتی ایران به ۳۵ کشور

بدون دیدگاه

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، علیرضا محمد رحیمی، مدیر صادرات سولیکو کاله با بیان اینکه باید نگاه دیگری به زیرساخت‌‌‌های صادراتی کشور داشته ‌‌‌باشیم، توضیح‌‌‌ داد: سیاستگذاری در اکثر کشورهای صادرکننده به‌‌‌صورتی است که شرایط برای ورود به مارکت به‌‌‌صورت بلندمدت فراهم می‌شود.

همچنین دولت‌‌‌ها برای شرکت در نمایشگاه به شرکت‌ها یارانه پرداخت می‌‌‌کنند، در هزینه مارکتینگ مشارکت می‌‌‌کنند و تا ۵۰‌‌‌درصد هزینه لجستیک را پرداخت می‌‌‌کنند. در واقع برای ۱۰سال ‌‌‌در سیاستگذاری کلان نقشه‌‌‌راه تعریف می‌‌‌کنند و در اختیار شرکت‌های مختلف قرار می‌‌‌دهند.

وی با بیان اینکه پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیاز صادرات توافق‌نامه تجاری بین دولت‌‌‌هاست، عنوان کرد: ما به بیش از ۳۵ کشور صادرات انجام می‌‌‌دهیم، اما در هر کشور مشکلاتی داریم، زیرا ایران هیچ توافق‌نامه تجاری با هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشوری ندارد؛ در حالی که ترکیه با بیش از ۷۰کشور توافق‌نامه امضا کرده که به صادرات کشور کمک می‌‌‌کند.

رحیمی ادامه داد: کالای ایرانی به‌‌‌تومان و به‌‌‌صورت قاچاق وارد پاکستان می‌شود؛ درواقع صادرات از ایران قانونی اما واردات به پاکستان غیرقانونی است؛ اما آمریکا به‌‌‌خاطر توافق‌نامه با نرخ ترجیحی به پاکستان جنس صادر می‌‌‌کند. ما نیاز داریم دولتمردان در مذاکرات سیاسی به سمت امضای توافق‌نامه تجاری قدم بردارند.

براساس این گزارش، اصل مهم در توسعه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران، فراهم کردن زیرساخت‌‌‌های صادراتی است. این زیرساخت‌‌‌ها اعم از تسهیل و مهیاکردن شرایط مراودات مالی راحت و امن، توافقات همکاری بلندمدت، رفع تحریم‌‌‌هایی که باعث اخلال در امر صادرات می‌شود، تسهیل و کاهش بوروکراسی‌‌‌های اداری و زمان آماده‌‌‌سازی فرآیندهای مجوزها و نیز فرآیندهای صادراتی است.

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *