اهم اخبار

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران: صادرات محصولات کشاورزی به هند از یک ماه پیش قطع شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سیدرضا نورانی گفت: اکنون صادرات ما به هند قطع شده و تاکنون اقدامی انجام نشده است و ضرر تمام این کوتاهی‌ها را تولیدکننده کیوی و صادرکننده باید بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاپور علایی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور گفت: مرجع اظهارنظر در خصوص مسائل سلامت و بهداشت محصولات گیاهی، سازمان حفظ نباتات یا سازمان غذا و دارو است. دلیل اتفاقات اخیر درباره بازگشت محصولاتی صادراتی این است که شرایط کشور‌های مقصد برای صادرات محصولات ما تغییر کرده است. به عنوان مثال، فلفل دلمه‌ای که به روسیه صادر شده بود؛ روسیه اعلام کرده که ۱۴ نوع از سمومی که در ایران استفاده شده، برای این کشور رجیستر و ثبت نشده است.

او افزود: در قانون، مسئولیت گواهی بهداشتی به عهده سازمان حفظ نباتات و مسئولیت صدور گواهی سلامت به عهده وزارت بهداشت است. در کتاب قانون صادرات ما آمده است که تنها مولفه‌ای که یک صادر کننده الزام به اخذ آن را دارد، گواهی بهداشتی بوده و الزامی برای اخذ گواهی سلامت وجود ندارد.

علایی مقدم گفت: پروتکل‌های کشور‌های مقصد تغییر کرده و سازمان حمایت از مصرف کننده روسیه چند ماه قبل اعلام کرد که برای بالابردن سطح سلامت مردم، باید گواهی سلامت نیز ضمیمه کالا‌های صادراتی باشد. جلساتی برگزار شد، گروهی از ایران به روسیه فرستاده و تفاهمی ایجاد شده که به ایران سفر کنند و از نزدیک بستر‌های تولید ما را بررسی کنند.

صادرات به هند از یک ماه پیش قطع شده است

در ادامه سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در خصوص عدم صادرات ۲۰ تن کیوی به امارات گفت: کشور هند چند ماه پیش اعلام کرد که در محموله‌های کیوی ایران، قارچی به نام شپشک خرزهره مشاهده کرده است. آقای علایی مقدم دیروز اعلام کردند که شپشک خرزهره وجود ندارد، بلکه شپشک توت است که قابل مبارزه با آفات نیز است. اکنون صادرات ما به هند قطع شده و تاکنون اقدامی انجام نشده است و ضرر تمام این کوتاهی‌ها را تولیدکننده کیوی و صادرکننده باید بپردازد.

او درباره مشکلات فلفل‌های دلمه‌ای گفت: ۹ کانتینر فلفل دلمه‌ای در مسکو مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفته و هیچ گونه سمی وجود نداشته است.

فرامرز خداییان چگنی مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: ما محصولات را مطابق با الزامات همان کشور‌ها ارسال می‌کنیم و اگر محصولی صادر و برای ما اثبات شود که با استاندارد‌ها همخوانی نداشته است، اجازه واردات را به آن نمی‌دهیم.

علایی مقدم نیز در پایان اشاره کرد: در سال ۹۹، ۴ میلیون ۶۰۰ هزار تن صادرات محصول به صورت تازه خوری داشتیم. از ابتدای امسال نیز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است که عمده آن‌ها به روسیه و اتحادیه اوراسیا ارسال شده است؛ بنابراین محصولات ما کیفی است و مردم به فضای مجازی توجه نکنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *