اهم اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد :تلف شدن بیش از ۳۳ هزار راس دام بر اثر تب برفکی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در یک سال گذشته به دلیل بیماری تب برفکی ۳۱ هزار راس گوسفند و ۲۵۰۰ راس گاو در کشور تلف شده‌اند.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، مهدی خلج، امروز (۲۳ تیر) در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دامپزشکی استان کردستان ضمن اشاره به اینکه امنیتی که امروز در مملکت ما ایجاد شده است از برکت خون شهداست، اظهار کرد: جوانان در جبهه‌های جنگ کارهای عظیمی انجام داده‌اند و همین جوان گرایی باعث پیروزی در میادین سخت می‌شود، بر همین اساس امروز سکان دامپزشکی کردستان را بر عهده یک جوان گذاشته‌ایم تا با آن انرژی جوانی و استفاده از تجربیات دیگران بتواند برنامه‌های خوبی را اجرا کند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ۹۸ درصد از خوراک مردم را محصولات دامی، کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد، افزود: سلامت در تهیه غذا از اولویت‌های جهاد کشاورزی است، بر همین اساس در مورد غذاهای دامی، دامپزشکی با توجه به رسالتی که دارد در زمینه بهداشت دقت لازم را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ۱۸۱ عامل بیماری در دامپزشکی رصد می‌شود، عنوان کرد: با توجه به شرایط جغرافیای ایران و هم مرز بودن با کشورهای مختلف، بیماری‌هایی که از مرزها وارد خاک ایران می‌شود خطرناک هستند و این مهم این را می‌طلبد که دیوارهای حائلی را در ۲۰ کیلومتری مرزها راه اندازی کنیم تا عوامل بیماری که در حال ورود به این آب و خاک هستند را سریعا شناسایی کنترل کنیم.

وی به بیماری تب برفکی اشاره و عنوان کرد: در یک سال گذشته متاسفانه به دلیل ورود این بیماری ۳۱ هزار راس گوسفند و ۲۵۰۰ راس گاو در کشور تلف شده‌اند که با توجه به بومی بودن این بیماری و قدرت تلفات آن، این تعداد مورد تلف شده در قیاس با سنوات گذشته بسیار کاهش داشته است.

خلج در ادامه ذکر کرد: تجارت بین المللی یک قاعده بین المللی دارد که یکی از این قواعد رعایت کردن بهداشت و کیفیت محصول است که در این راستا تاییدیه وزارت بهداشت و ارائه مجوز توسط دامپزشکی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۱ هزار و ۶۲۹ مجوز بهداشتی واردات و ۶ هزار و ۷۰۰ مجوز بهداشتی صادرات، صادر شده است، اظهار کرد: در سال جاری ۱۳۰ هزار راس دام و ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن گوشت صادر شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از پنج میلیون دام در کشور واکسیناسیون شده است، یادآور شد: دامداران در خصوص هزینه واکسینه کردن دام‌های کوچک هیچگونه هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد اما برای واکسن کردن حیوانات بزرگ همچون(گاو) باید مبلغی را بابت آن پرداخت کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *