اهم اخبار

زنبوردار مشگین‌شهری ۱۱ هزار و ۲۰۰ ملکه زنبور عسل تولید کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

زنبوردار مشگین‌شهری امسال ۱۱ هزار و ۲۰۰ قطعه ملکه زنبور عسل با هدف اصلاح و بهنژادی کلنی‌های زنبور عسل تولید کرده و در اختیار زنبورداران استان اردبیل و شمالغرب کشور قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ بهزاد حیدری که در زمینه تولید ژله رویال، عسل خالص و طبیعی بدون تغذیه و زهر زنبور عسل نیز فعالیت دارد، عمده فعالیت خود را بر روی تولید و تکثیر ملکه زنبور عسل متمرکز کرده و با تولید ملکه زنبور عسل با نژاد و قابلیت ویژه، بخش مهمی از نیاز زنبورداران استان اردبیل و شمالغرب کشور را تامین می کند.

این جوان تولید کننده و موفق اعلام کرد: ۱۰ هزار قطعه از این ملکه‌ها باکره و یک هزار و ۲۰۰ قطعه نیز ملکه جفت شده بوده است.

زنبوردار مشگین‌شهری ۱۱ هزار و ۲۰۰ ملکه زنبور عسل تولید کرد

وی اظهار کرد: در زنبورستان خود ۲۸۰ کندوی زنبور عسل مدرن برای تولید عسل طبیعی و ژله رویال و ۷۰۰ کندوچه برای تولید ملکه زنبور عسل دارم و با وجود از دست دادن همه سرمایه و زنبورستان خود در جریان سیل نوروز سال ۱۳۹۸ به هنگام زمستان گذرانی در استان گلستان، فعالیت مجدد خود را با حداقل سرمایه از حدود سه سال پیش آغاز کرده و امسال به تولید بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ قطعه ملکه رسیدم.

این زنبوردار مشگین‌شهری تولید ملکه و زنبور عسل با بازده دو تا سه برابر نژادهای محلی، تولید زنبور و ملکه مقاوم در برابر بیماری و تنش‌های دمایی، تولید نژاد زنبورهایی که نیش نمی‌زنند و تلاش برای اصلاح نژاد و تولید نژادهای پربازده و وِیژه و نیز بهنژادی کلنی های موجود در منطقه را از جمله فعالیت های خود اعلام کرد.

زنبوردار مشگین‌شهری ۱۱ هزار و ۲۰۰ ملکه زنبور عسل تولید کرد

وی میانگین تولید عسل طبیعی بدون تغذیه در هر کلنی زنبور عسل در ایران و در سطح جهان را هشت تا ۱۰ کیلوگرم ذکر کرد و گفت: از کندوهای من در این زنبورستان و کلنی‌های تکثیر شده از این ملکه‌ها، بیش از ۲۵ کیلوگرم و سه برابر بیشتر از میانگین کشوری عسل استحصال می شود.

حیدری، اضافه کرد: در صورت تغذیه کلنی‌های زنبور عسل تکثیر شده با این ملکه‌ها با استفاده از شکر، میانگین تولید به بیش از ۶۰ کیلوگرم در هر کلنی هم قابل افزایش است.

وی مهاجرت به مناطق مستعد، توجه جدی و دقیق به تقویم زنبورداری، کنترل دقیق هر کلنی از نظر تغذیه جمعیت زنبور عسل کارگر، کنترل عمر مفید ملکه و نیز مقابله با بیماری‌های خاص این موجود ظریف را از جمله رازهای موفقیت خود ذکر کرد.

زنبوردار مشگین‌شهری ۱۱ هزار و ۲۰۰ ملکه زنبور عسل تولید کرد

این زنبوردار خلاق مشگین‌شهری همچنین به خبرنگار ایرنا گفت: همه این موضوعات برای زنبورداران مفاهیمی آشناست ولی رعایت دقیق همه آنها دقت کاری مثل فعالیت دقیق زنبور عسل را می‌طلبد و بر این اساس، من به صورت شبانه روز وقت گذاشته و در کنار این کندوها زندگی می کنم.

وی اضافه کرد: برای توسعه زنبورداری مطابق با آخرین یافته‌های علمی و عملی ایران و جهان، در همه کلاس‌های آموزشی زنبورداری استان اردبیل شرکت کرده و استفاده از دانش و تجربه سایر زنبورداران و حتی تولیدکنندگان عسل، زنبور و ملکه در کشورهای خارجی را در راس فعالیت‌های خود قرار داده‌ام.

این جوان نخبه عرصه زنبورداری مدیریت زمان در زنبورستان و روزآمد کردن دانش و توان علمی و عملی خود از طریق مطالعه آخرین یافته‌های داخلی و جهانی را از جمله رازهای موفقیت خود ذکر کرد.

حیدری تجربیات و دانش خود را از سایر زنبورداران منطقه دریغ نکرده و بنا به گفته خود و کارشناسان زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی، در آموزش علمی و عملی زنبورداران منطقه نیز تلاش زیاد و بدون هزینه دارد.

زنبوردار مشگین‌شهری ۱۱ هزار و ۲۰۰ ملکه زنبور عسل تولید کرد

به گزارش ایرنا، استان اردبیل بیش از ۴۵۶ هزار کندوی مدرن و حدود چهار هزار کندوی زنبور عسل سنتی دارد. سال گذشته هفت هزار و ۳۴۳ تن محصول عسل از حدود چهار هزار مزرعه پرورش زنبور عسل در استان اردبیل برداشت شد.

میانگین تولید عسل از کندوی مدرن در زنبورستان‌های استان اردبیل ۱۹ کیلوگرم و میانگین تولید عسل در کندوهای سنتی نیز ۴.۵ کیلوگرم است.

حدود پنج هزار نفر در امر پرورش زنبور عسل در سطح استان اردبیل مشغول به کار هستند که تنها یک هزار و ۴۹۷ نفر از آنها تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بوده و ۴۱۱ واحد از زنبورستان‌های استان نیز تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی هستند.

زنبوردار مشگین‌شهری ۱۱ هزار و ۲۰۰ ملکه زنبور عسل تولید کرد

عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان به خصوص در دامنه‌های سبلان از مرغوبیت بالایی برخوردار است و عسل سبلان به ثبت جهانی رسیده است.

هم اکنون ۱۵ کارخانه بسته بندی عسل در استان اردبیل فعال است که سالانه حدود ۱۰۰ تن عسل از تولیدات بسته بندی شده و استاندارد آنها به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.

سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۲۰۰ تن برآورد شده است.

عسل از مهمترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از ۸۰۰ هزار تا سه میلیون ریال قیمت دارد. عسل تولید شده در استان اردبیل که به عسل سبلان معروف است، شهرت ملی و جهانی دارد.

استان اردبیل رتبه چهارم در تولید محصول عسل در کشور را دارد و هفت درصد عسل کشور در این استان استحصال می‌شود و به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز با برند عسل سبلان رواج دارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *