اهم اخبار

سطح زیر کشت گندم به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: بنابر آخرین آمار مجموع خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل ۴۵ درصد و تولید ۳۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با اشاره به اینکه مراکز خرید تضمینی گندم تا پایان آبان باز است، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که به رغم باز بودن مراکز خرید، بعید است که به میزان خرید افزوده شود.

به گفته او، خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد و تولید حدود ۳۸ درصد کاهش یافته است.

هاشمی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در راستای کشت قراردادی و کمک ها در ارتباط با تامین نهاده، نقدینگی و سایر سیاست های حمایتی که مجریان دولتی موظف به اجرای آن هستند، رغبت کشاورزان به کشت افزایش یافته است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آخرین وضعیت سطح زیرکشت گندم بیان کرد: بنابر آمار بالای ۶۰ تا ۶۵ درصد سطح زیرکشت گندم در استان های غرب، شمال غرب و مرکزی صورت گرفته است؛ به طوری که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار گندم آبی و دیم در کشور کشت شده است.

او با اشاره به آغاز کشت گندم در استان های گرمسیر از ۱۵ آبان گفت: کشت گندم تا اواخر آذر ادامه دارد که امیدواریم ۶ میلیون هکتار سطح زیرکشت محقق شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه خودکفایی گندم به شرایط بارندگی بستگی دارد، گفت: با مساعد بودن شرایط بارش بار دیگر به خودکفایی می رسیم.

هاشمی از آغاز بارش های موثر از اواسط آذر خبر داد و گفت: بارش ها سطح زیر کشت مناسبی در استان های جنوبی، گرمسیری و مرکزی را پوشش می دهند، ضمن آنکه در ارتباط با سبزینگی استان های شمال غرب موثر است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه گرانی سم و کود در قیمت تمام شده تولید لحاظ شده است، بیان کرد: در شورای قیمت گذاری با اعلام قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای هر کیلو محصول، نهاده های تولید همچون کود و سم بر مبنای هزینه های واقعی تولید لحاظ شده است.

به گفته او، با اجرای کشت قراردادی از فروردین سال آینده گندم یارانه ای در اختیار صنف و صنعت قرار نمی گیرد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان با اشاره به اینکه حذف یارانه نان راهی برای کاهش رانت و فساد محسوب می شود، تصریح کرد: پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران بر آن بود که یارانه گندم برای آرد خبازی ها هم حذف شود تا از انحراف و نشتی جلوگیری شود و در مقابل به اقشار آسیب پذیر یارانه تخصیص داده شود، بدین منظور کشاورزان در ارتباط با کشت قراردادی به نمایندگان بنیاد ملی گندمکاران مراکز خدمات سطح کشت مراجعه کنند تا کشت قراردادی به سرانجام برسد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *