اهم اخبار

ظرفیت زرشک برای صادرات استاندارد به کشورهای اروپایی

بدون دیدگاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امروز در دانشگاه بیرجند و خراسان جنوبی امکان آزمایش‌های بهداشتی مورد نیاز برای صادرات زرشک به کشورهای اروپایی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ مهدی جعفری، در همایش علمی زرشک در دانشگاه بیرجند که با حضور پژوهشگران این بخش برگزار شد، اظهار کرد: ۵۰ نهاد دولتی و تخصصی در جشنواره ملی زرشک فعال هستند.

وی با بیان اینکه زرشک گیاه متحمل شوری بوده که فقر غذایی خاک را نیز تحمل می‌کند، تصریح کرد: با توجه به اقلیم خراسان جنوبی، محصول زرشک یه آسانی از گردنه کشاورزی خراسان جنوبی حذف نخواهند شد.

جعفری با بیان اینکه برگزاری جشنواره ملی زرشک با کیفیت فعلی بی سابقه است، افزود: تعیین مدت یک هفته برای برگزاری یک جشنواره یک اقدام بی نظیر  است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری مردم پایه این جشنواره، تصریح کرد: عنوان “زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم ایران” را به عنوان شعار جشنواره ملی زرشک درنظر گرفته‌ایم.

جعفری با بیان اینکه یکی از اهداف جشنواره زرشک پرداختن به بحث‌های آموزشی است، خاطرنشان کرد: در این راستا کمیته علمی منشا اقداماتی چون برگزاری ورکشاپ‌ها و رویداد ایده شو شده است.

وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم این محصول مزیت دار را به مردم ایران معرفی کنیم تا بتوانیم به گام بعدی یعنی معرفی زرشک به مردم جهان و جشنواره بین‌اللملی زرشک برسیم، بیان کرد: استفاده از دانش علمی و فناوری اساتید دانشگاهی، دانش بومی کشاورزان زرشک کار را ارتقا می‌دهد و این باعث تحول خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر قصد داریم از خام فروشی زرشک پرهیز کنیم باید در صادرات زرشک موفق تر عمل کنیم، ادامه داد: برای ارتقای صادرات در بحث زرشک باید نسبت به کاهش و حذف بار میکروبی محصول اقدام کنیم که این امر با استفاده از دانش علمی و ایجاد بارگاه‌ها در کنار مزارع محقق می‌شود.

جعفری با بیان اینکه باید بر روی شرکت‌های دانش بنیان در بحث فرآوری زرشک و بهره‌گیری سرمایه گذاران این بخش از کار نخبگان علمی کار کنیم، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در آینده مردم به سمت گردشگری مزرعه رفته که در این راستا و پررنگ کردن این بخش، در افتتاحیه همایش زرشک از معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی دعوت کردیم.

وی با تاکید بر توجه به زرشک در تمام بخش‌ها، یادآور شد: زرشک؛ یک محصول استراتژیک خراسان جنوبی بوده که در صورت بی توجهی آن آیندگان ما را نمی‌بخشند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *