اهم اخبار

قیمت خرید تضمینی گندم به نرخ آن در بازار جهانی نزدیک شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی گفت: با افزایش ۲ مرحله‌ای قیمت خرید تضمینی گندم طی سال جاری ارزش خرید این محصول تقریبا معادل نرخ فعلی آن در بازار جهانی شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ حمید رضا رضوی خبیر در خصوص قیمت جدید خرید تضمینی گندم اظهار کرد: خوشبختانه امسال با کمک کمیسیون تلفیق مجلس و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در قانون جدید شورای قیمت‌گذاری، قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل افزایش مشهودی یافته است.

وی ادامه داد: طبق قانون خرید تضمینی مصوب ۱۳۶۸ هر سال دولت باید بر اساس هزینه واقعی تولید و حفظ رابطه ارزش مبادله‌ای محصولات در داخل و خارج از کشور قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را اعلام کند. بر همین اساس طی سال جاری قیمت معین شده برای خرید تضمینی هر کیلو گندم در مرحله اول ۷۵۰۰ تومان مشخص شد که این قیمت با بازار جهانی متفاوت بود. سپس با اعلام کمیسیون تلفیق این مبلغ ۲۰۰۰ تومان دیگر نیز افزایش یافت و به این ترتیب قیمت خرید تضمینی گندم به نرخ‌های بازار جهانی نزدیک‌تر شد. 

رضوی خبیر با بیان اینکه این مبلغ برای خرید گندم مناسب است، درباره اثر این نرخ بر افزایش سطح زیر کشت گندم در استان افزود: با توجه به اینکه قیمت فعلی خرید تضمینی گندم دیر اعلام شده و کشت پاییزه صورت گرفته است، شاید تنها در کشت بهاره شاهد استقبال کشاورزان و افزایش سطح زیر کشت گندم در استان و کشور باشیم. البته ممکن است اعمال محدودیت‌ توسط وزارت نیرو در مصرف آب چاه‌های کشاورزی نیز در کشت بهاره گندم موثر باشد. البته از طرف دیگر طی هفته‌های گذشته در بخشی از کشور شاهد بارش نزولات آسمانی بودیم؛ بنابراین نباید از ظرفیت مزارع دیم‌ غافل شد.

مدیر صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در مرحله اول بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته، بیان کرد: در حال حاضر نیز این قیمت ۸۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. هنگامی که این قیمت پایین باشد، کشاورزان نه تنها از بذرهای اصلاح شده استفاده نمی‌کنند بلکه در مدیریت زراعی خود نیز صرفه‌جویی می‌کنند، به‌ طوری که در عملیات داشت رغبتی به مبارزه شیمیایی با علف هرز، آفات و بیماری‌ها ندارند و از کودهای مکمل نیز استفاده کمتری انجام می‌دهند تا هزینه تمام شده تولید بالا نرود.

وی اضافه کرد: بنابراین بی‌توجهی به مدیریت زراعی بر عملکرد گندم تاثیرگذار است. اکنون که قیمت خرید تضمینی گندم بالاتر رفته، کشاورز بر تولید بیشتر تمرکز می‌کند. 

رضوی خبیر تصریح کرد: هزینه تمام شده تولید گندم در اقصی نقاط کشور به‌ دلیل شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی متفاوت و این مساله در عملکرد تولید نیز کاملا مشخص است. هزینه تولید گندم با آب از عمق ۲۰۰ متر با توجه به هزینه تاسیسات و حامل‌های انرژی مطمئنا نسبت به جایی که با آب سطحی گندم کشت می‌شود، بیشتر است. در همین خصوص پیشنهاد من این است که خرید گندم باید بر مبنای هزینه تولید در مناطق مختلف کشور تعیین و انجام شود و نرخ واحدی برای این محصول در نظر گرفته نشود. 

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *