اهم اخبار

ماجرای معامله غلات دریای سیاه چیست؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کاخ کرملین اعلام کرد که قرارداد غلات اوکراین ساعاتی قبل از انقضای آن به پایان رسید، پس از آن صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که خروج روسیه از توافق اجازه به صادرات اوکراین از طریق دریای سیاه، علاوه بر ایجاد ناامنی غذایی جهانی، می‌تواند قیمت مواد غذایی را به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از رویترز؛ این توافق مهم که با میانجیگری سازمان‌ ملل و ترکیه انجام شد، به اوکراین اجازه داده بود تا حدود ۳۳ تن غلات از طریق دریا صادر کند و عامل مهمی برای امنیت غذایی جهانی به شمار می رود.

مسکو هفته‌ها بود که تهدید می کرد این توافق را ترک خواهد کرد چراکه توافق به درستی اجرا نشده است. خبرگزاری‌های روسیه پس از اعلام کرملین گزارش دادند که مسکو به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل‌متحد اطلاع داده است که مخالف تمدید توافق است.

پس از این جریانات، صندوق بین‌المللی پول عنوان کرد که قرارداد دریای سیاه در تسهیل صادرات موادغذایی، غلات و کود از اوکراین به سایر نقاط جهان بسیار موثر بوده است و همراه با لغو ممنوعیت‌های صادراتی و تولید موادغذایی بالاتر از حد انتظار در کشورهای صادرکننده کلیدی، این معامله به کاهش فشارها بر قیمت های بین‌المللی مواد غذایی کمک کرد.

امروز هم  پوتین بر اساس مقاله وب سایت کرملین تاکید کرده که ادامه معامله غلات که هدف انسان دوستانه آن را توجیه نمی‌کرد، معنای خود را از دست داده است.

پوتین در آستانه دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا که در روزهای پنجشنبه و جمعه در سن پترزبورگ برگزار می‌شود، گفت که روسیه انتظار دارد امسال برداشت رکوردی داشته باشد. پوتین گفت: من اطمینان می‌دهم که کشور ما می‌تواند غلات اوکراینی را جایگزین کند، به‌ویژه که امسال مجدداً انتظار برداشت رکورد داریم.

روسیه و غرب به طور فزاینده‌ای برای نفوذ در آفریقا رقابت می‌کنند. اگرچه مسکو تاکنون سرمایه‌گذاری بسیار اندکی در آنجا انجام داده است اما طبق داده‌های سازمان ملل، روسیه در تلاش دیپلماتیک برای جلب حمایت قاره بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، پوتین نوشت: روسیه به شدت برای سازماندهی عرضه غلات، موادغذایی، کود و غیره به آفریقا ادامه خواهد داد؛ ما ارزش زیادی قائل هستیم و به توسعه پویای تمامی روابط اقتصادی با آفریقا ادامه می‌دهیم.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: رویترز

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *