اهم اخبار

تلاش برای ثبات بازار و افزایش تولید محصولات کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت:طبق اعلام فائو تا سال ۲۰۵۰ قیمت محصولات کشاورزی در دنیا ۲تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت و باید تلاش خود را برای ثبات بازار و افزایش تولید داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سید مجتبی خیام نیکویی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با بنیاد برکت به نقش امنیت غذایی در دنیا اشاره کرد و گفت: بارها به این نکته اشاره شده که امنیت غذایی مساله درجه یک کشور است.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های منابع تولید امروزه ارزش امنیت غذایی را در کشور و جهان دوچندان کرده، افزود: طی سه دهه اخیر میانگین بارش در کشور ۳۰ میلیمتر کاهش یافته و خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیم هم به محدودیت‌های تولید اضافه کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای مواجه شدن با این مشکلات باید انقلاب بهره‌وری در بخش کشاورزی ایجاد شود، گفت: افزایش بهره وری از مسیر علم و فناوری میسر می‌شود و در این راستا نه تنها باید از ظرفیت های بخش تحقیقات بلکه از ظرفیت‌های دانشی سایر کشورها و نهادهای بین الملی نیز استفاده کرد. در حقیقت برای ارتقای بهره‌وری، ثبات در تولید و افزایش امنیت غذایی در کشور حتما باید از ظرفیت‌های نهادهای حاکمیتی استفاده شود.

وی عنوان کرد: تا سال ۱۴۳۰ جمعیت کشور ۱۰۳‌ میلیون نفر خواهد بود که برای تغذیه این میزان جمعیت ۱۸۰ میلیون تن غذا نیاز است.

به گفته وی در صورتی که بتوانیم از ظرفیت‌های بنیاد برکت استفاده کنیم تحول چشمگیری در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه یکی از اقدامات بنیاد برکت ارائه تسهیلات به مزارع بهره‌ور و نمونه است، گفت: همچنین پیشنهاد ما این است که بنیاد بخشی از طرح الگوی کشت را به عنوان نمونه در استان‌های کشور انجام دهد.

نیکویی‌ در ادامه گفت: اگر از کشاورزان می خواهیم محصول مورد نظر ما را کشت کنند باید برای آنها مزیت ایجاد کنیم و بنیاد برکت  می‌تواند در این زمینه کمک کند.

وی در ادامه گفت: طبق اعلام فائو تا سال ۲۰۵۰ قیمت محصولات کشاورزی در دنیا ۲ تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت و باید تلاش خود را برای ثبات بازار و افزایش تولید  داشته باشیم.

در ادامه این مراسم محمد ترکمانه – مدیرعامل بنیاد برکت – اظهار کرد: برای افزایش بهره‌وری طرح های کشاورزی به حمایت‌های علمی و پژوهشی سازمان تات نیاز داریم. همچنین تسهیلات مناسبی هم در نظر گرفته شده تا به طرح هایی که توسط سازمان تات معرفی می شوند، ارائه شود.

بر اساس این گزارش، سازمان تحقیقات کشاورزی و بنیاد برکت تفاهم نامه‌ای در حمایت از طرح های نوآور و ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی امضا کردند که مفاد این تفاهم نامه در راستای توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی و ترویجی برای اجرای طرح‌های کشاورزی و پژوهشی بوده و همچنین قرار است در زمینه تولید نهال، بذر، گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی، پرورش طیور و آبزیان میان بنیاد برکت و سازمان تات همکاری صورت گیرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *