اهم اخبار

مدیرعامل صنایع غذایی موجان در گفت‌وگو با اگروفودنیوزمطرح کرد: خطر توقف تولید در پی عدم تامین نقدینگی واحدهای تولیدی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سروش سردشتی می‌گوید: فشارهای مختلف دولت به بخش تولید، به طور مستقیم بر معیشت مردم تاثیرگذار است و از این چالش بزرگ فقط درصد قلیلی از جامعه در حاشیه امنیت قرار خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، سروش سردشتی مدیرعامل صنایع غذایی موجان در گفتگو با خبرنگار ما گفت :برطرف نمودن موانع تولید از سیاست‌های اصلی کشور در حوزه اقتصادی، به منظور رونق تولید است که نیازمند بسترسازی صحیح و مناسب می‌باشد.

سردشتی افزود: در این خصوص ذی نفعان آن فقط تولیدکنندگان، اهالی صنعت و صاحبان کسب و کار نخواهند بود بلکه اقشار مختلف جامعه منتفع خواهند گردید.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی موجان گفت: درآمدهای مالیاتی همیشه و در همه جای دنیا ابزارهای مهمی جهت تامین منابع مالی برای دولت‌ها به شمار می‌آیند اما این نکته را فراموش نکنیم که این مهم زمانی محقق می شود که با در نظر گرفتن نرخ تورم، ابتدا از سود حداقلی برای فعالان بخش خصوصی که سرمایه خود را به میدان آورده اند مطمئن بود و سپس اتخاذ چنین تصمیماتی در دستور کار دولت قرار گیرد.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: عدم توانایی واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی در تامین نقدینگی، توقف تولید یا در حالت خوش بنیانه کاهش تولید را در پی خواهد داشت و فاصله با ظرفیت های اسمی موجود را بیشتر خواهد کرد.

سردشتی افزود: این چرخه معیوب، کاهش بهره وری و افزایش هزینه را به دنبال خواهد داشت و اگر از امروز به فکر نباشیم، دومینوی تعطیلی واحدها و رشد نرخ بیکاری هم به باقی مشکلات اضافه خواهد شد.

مدیرعامل صنایع غذایی موجان چشم انداز صنعت کشور در سال ۱۴۰۳ را با توجه به پیش‌بینی افزایش درآمدهای مالیاتی از کسب و کارها و ناتوانی نظام بانکی در تامین نیازهای بخش خصوصی در سالی که رو به پایان است را هشدار برای سالی سخت در پیش روی بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: این ناتوانی ناشی از ناترازی بودجه و کسری قابل توجه است که دولت را وادار به جبران با روش‌های مختلف می‌کند.

وی گفت: افزایش سود سپرده‌های بانکی و انتشار اوراق قرضه با درصدهای بالا در کنار دریافت مالیات بیشتر از کسب و کارها باعث کوچک شدن تولید شده و انتظار رشد تولید با این تمهیدات دور از ذهن و مغایر با محاسبات منطقی است.

سردشتی در ادامه خاطرنشان کرد: نمی توان انتظار داشت با ۵۰٪ افزایش مالیات ها که قطعا رشد تورمی را در پی دارد، واحدهای تولیدی و صنعتی نرخ محصول نهائی و خدماتشان را افزایش ندهند و در کنار جهش هزینه های جاری، بتوانند با این شرایط حتی به بقای خود امیدوار باشند.

وی بیان کرد: فشارهای مختلف دولت به بخش تولید، مستقیم روی دوش مردم سنگینی خواهد کرد و از این چالش بزرگ فقط درصدی قلیل از جامعه در حاشیه امنیت قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل صنایع غذایی موجان ارزیابی خود از سال ۱۴۰۲ را برای تولید کنندگان اینگونه دانست و گفت: تحمیل هزینه‌های سنگین تولید به ویژه برای بخش خصوصی در سایه رکود تورمی در سال ۱۴۰۲ تا کنون، طاقت فرساتر از ۱۴۰۱ گردیده و فعالان بخش خصوصی موفق به تحقق هدف‌گذاری‌های خود در سال قبل نشده‌اند.

سروش سردشتی در نهایت عنوان کرد: در اقتصاد تورمی سال‌های اخیر، که گردش پول و بازگشت سرمایه را نیز دچار مشکل می‌کند، انتظار سود آوری مناسب برای تولیدکنندگان به آرزویی محال تبدیل شده تا جایی که سر به سر شدن در آمدها و هزینه های یک مجموعه، برای مدیران بخش خصوصی و حوزه تولید، ایده آل به شمار می‌آید.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *