اهم اخبار

مدیرکل دفتر محیط‌ زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی: سلامت جامعه با حداقل هزینه و با دسترس قرار دادن شیر و لبنیات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دکتر علیرضا رفیعی پور به مناسبت روز جهانی شیردر گفتگو با صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، در خصوص میزان سرانه مصرف شیر در کشور و علت پایین بودن آن نسبت به نرم جهانی گفت: بحث آمار و ارقام همیشه در دسترس بوده و هست و با جستجو می توان به آمار تمام کشورهای دنیا دسترسی پیدا کرد. آمار سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و دستگاه های متولی در دسترس رسانه ها و مردم بوده است.

اعتقاد من این است به موضوعات دیگری هم رسیدگی بکینم. در بحث دینی چه در قرآن کریم و چه در احادیث و روایات دو مائده به عنوان غذای مهم ذکر می شود که یکی شیر است و دیگری عسل.

رفیعی پور افزود : وقتی ۱۴۰۰ سال پیش اسلام به این موضوع پرداخته است یعنی شیر دوای هر دردی است و پیشگیری کننده هر نوع مشکل اعم از امراض جسمی و روحی، که این غذا و دوا با هزینه بسیار پائین توسط حاکمیت می تواند به دست جامعه برسد.

رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: به جز دامداری های سنتی کشور که قدمتی طولانی دارند و از رشد مناسبی برخوردار بوده و هستند، تولید شیر و لبنیات هم در کشور ما سابقه حدود یک قرن را دارد که به ما کمک می کند در بحث استفاده از شیر و لبنیات باید از چیزی که اکنون هستیم موفق تر از این می بودیم.

رفیعی پور افزود: کشورهای موفقی در حوزه مصرف شیر، تامین و تضمین سلامت جامعه وجود دارند که می شود از این کشورها الگو برداری کرد تا بسیاری از مسائل مرتبط با حوزه کاهش مصرف شیر و تبعات آن را در کشورمان به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد:  همیشه گفته شده است پیشگیری بهتر از درمان است. پیشگیری هیچ جایگزینی ندارد و باید مورد توجه و دقت تمام دستگاه ها قرار بگیرد، می توان سلامت جامعه را با حداقل هزینه و به عنوان الگو با دسترس قرار دادن شیر و لبنیات، ارزان بودن آن برای تمام مردم و برای تمام جغرافیای کشوری اعم از عشایر و شهری و مراکز استان ها تامین کرد.

مدیرکل دفتر محیط‌زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: نقش حکمرانی در امنیت غذایی باید پررنگ باشد. اسناد بالادستی در حوزه قانون گذاری داریم، آئین نامه و شیوه نامه هایی در حوزه حکمرانی در امنیت غذایی داریم و مسئولیتی که حاکمان و مسئولین دارند که باید پررنگتر دیده شود.

رفیعی پور افزود: بحث مصرف شیر به عنوان یک گزینه مهم در سبد غذایی جامعه باید مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال طرح توزیع رایگان شیر مدارس باید اولویت تصمیم گیری مسئولین باشد. این مسئله با فراز و فرودهایی مواجه بوده ولی قطعا اگر در مورد این موضوع مهم مسئولین اولویت را برای توزیع به مناطق خاص که دچار سوء تغذیه هستند قرار دهند، بسیاری از هزینه های درمان کاهش پیدا می کند و جامعه پویا و سالم و شاداب خواهد بود.

موضوع دیگر اینکه، اگر به موضوع مصرف شیر و نقش حاکمیت در امنیت غذایی و سبد غذایی مردم دقت نشود همچنان هزینه های سنگینی پرداخت می کنیم. پوکی استخوان و مرگهای ناشی از این بیماری از این جمله هستند.

اگر قرار است از این هزینه ها جلوگیری کنیم، راهکاری مناسب تر و کم هزینه تر از ترویج، تبلیغ و حتی در اختیار گذاشتن رایگان شیر و لبنیات مخصوصا برای مناطق کم برخوردار نیست.

اکنون جامعه جوانی داریم و اگر به بحث مصرف شیر و لبنیات توجه نشود باید نگران نسل آینده باشیم.

اگر رسانه ها نیز به این مباحث بپردازند می تواند به تصمیمات مسئولان کشور جهت حوزه سبد غذایی با اولویت شیر و لبنیات کمک کرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *